הפתרון לבעיית הפקקים קיים אבל אין מי שיישם אותו- ראיון עם זיו נוימן, מנכ”ל אקסלרייט תנועה חכמה, מקבוצת YSB

כבר שנים שמדינת ישראל תקועה בפקקים שהולכים ומחמירים. התשתיות הישנות, היעדר מדיניות פיתוח ותחבורה ציבורית מיושנת יצרה מצב בלתי אפשרי עבור הנהג הישראלי. במשך שנים נשמעו קולות ששדרוג התחבורה הציבורית והעלאת תדירות האוטובוסים והרכבות יביאו לפתרון המיוחל לבעיית הפקקים. שדרוג התחבורה הציבורית כאמור אכן נחוץ, אבל אינו מספיק. רק באמצעות אימוץ טכנולוגיות חכמות ומתקדמות לניהול תנועה חכמה לצד שדרוג מערך התשתיות בכלל והתחבורה הציבורית בפרט, יהיה אפשר להרגיש בשינוי בפועל. מדינת ישראל ידועה כמעצמת הייטק מובילה ומתקדמת, אך הבירוקרטיה, הרגולציה והחסמים הקיימים מונעים ממנה לאמץ טכנולוגיות מתקדמות ופתרונות חכמים של חברות הייטק ישראליות, שנאלצות לשווק את פעילותן בזירה הבינלאומית ולהותיר את הבית ריק מפתרונות.

הייטק כחול לבן

חברת אקסלרייט הישראלית מקבוצת YSB הינה חברה המתמחה ביצירת פתרונות טכנולוגיים לתחום ניהול ובקרת התנועה העירונית, באמצעות תוכנת ה”פאלקון” המפותחת על ידה. מערכת הפאלקון מספקת מענה חכם וטכנולוגי לניהול התנועה והרמזורים באופן שמביא לאופטומיזציה של התנועה בעיר ואף במטרופולין בו הן מותקנות. החברה מקדמת שיתופי פעולה חכמים עם תאגידי ענק שיאפשרו לשפר את המערכת הקיימת ולספק שירותים נוספים. למשל, בתחום זיהום האויר. עומסי התנועה הוא אחד הגורמים העיקריים ביותר לזיהום אויר חריג. לאחרונה נעשה שיתוף פעולה טכנולוגי ראשון מסוגו בין Exelerate וחברת אתוס הבינלאומית שהוליד פיתוח טכנולוגי חדש משותף, המזהה זיהום אויר חריג שנגרם בשל עומסי תנועה, ומאפשר באותו רגע ובזמן אמת לווסת את התנועה באמצעות רמזורים חכמים, ובכך לצמצם את זיהום האויר באופן משמעותי ולהורידו לרמות שאינן חריגות. במהלך תערוכה בינלאומית באמסטרדם הוצג הפתרון המשותף, אשר זכה בהתעניינות גדולה בזירה הבינלאומית. Exelerate  פיתחה אינגרציות בין הפלקון ובין “מערכות על” נוספות, כגון המערכת של חברת CityShob הישראלית, באמצעותן ניתן לראשונה בעולם לנהל את התנועה באופן אופטימלי, בין היתר, בהתחשב באירועים שונים המתרחשים בעיר.

מערכת הפלקון לא רק מקבלת נתונים ומידע ממערכות חיצוניות נוספות, אלא גם שולחת בזמן אמת נתונים לפלטפורמת העיר החכמה אליה היא מחוברת.

תכנת הפאלקון

הפאלקון מנהלת את התנועה באמצעות הרמזורים, הן ברמה העירונית והן ברמה המטרופולינית, תוך יצירת אופטימיזציה של פעילות הרמזורים המנוהלים על ידה ומביאה לחסכון משמעותי בגודש התנועה. מערכת הפלקון פותחה בהתאם לצרכיה הייחודיים של ישראל, והיא נמצאת בשלבי החדרתה למדינות נוספות בעולם שחפצות בטכנולוגיה יעילה ופורצת גבולות לניהול תנועה חכמה. לאחרונה, פיתחה Exelerate “שכבה” נוספת במערכת הפלקון של אלגוריתם חכם (המכונה Xcaliber) היודע, באמצעות מערכת הפלקון, לנהל רשת של רמזורים חכמים באמצעות כלים של AI מתקדמים. הטמעה רחבה של המערכת תאפשר להוריד את גודשי התנועה ולהבטיח צמצום בעומסים בלמעלה מ- 20% בממוצע. הטמעת המערכת יוצרת ערך מיידי לזרימת התנועה בעיר באמצעות יכולות בקרה מתקדמות המותאמות לצורכי העיר, למדיניות ולרגולציה. המערכת לא מצריכה מתן שירותים ייחודיים להפעלתה, היא מאפשרת עצמאות בתפעול וחוסכת עלויות רבות בשיפור ניהול התנועה במקומות פיקוח מורכבים בתוך הערים ומחוץ להם.

הפאלקון היא מערכת בקרת תנועה המבוססת על אפליקציית אינטרנט מודרנית וארכיטקטורת שירותי מיקרו. המערכת פותחה על בסיס ידע שנאסף למעלה מ-45 שנים של ביצוע פרויקטי בקרת תנועה בישראל, לרבות מוקדי בקרת תנועה ובניית צמתים ותחזוקתם. מערכת הפאלקון יכולה לשלוט במערכת הרמזורים של מטרופולינים שלמים וכל עירייה מקבלת גישה ישירה לצפות ולשלוט בכל הרשת לניהול הרמזורים שנמצאים בסמכות השיפוט שלה. בנוסף, הרשות שהיא בעלת התשתית בגבולות העיר, תקבל הרשאה לתקן ולטפל בצמתים בהן מוטמעת התכנה ישירות לפי הרשאת משתמש.

מערכת הפלקון יכולה להתחבר לכל חיישן ולכל בקר תנועה ברחוב באמצעות פרוטוקולים סטנדרטיים (למשל, OCIT, DIASER, NTC-IP), וכן בעזרת פרוטוקולים מיוחדים שפותחו לצורך זה.

זיו נוימן, מנכ”ל אקסלרייט תנועה חכמה, מקבוצת YSB קרדיט: יח”צ

מערכת הפלקון כוללת גם מודולים מתקדמים כגון מערכת תומכת החלטות (DSS) המסייעת לבצע החלטות מבצעיות יומיומיות מושכלות. מערכת ה-DSS מספקת המלצה על שינויים שיש לבצע מצב נתון לשם שיפור מדיניות התנועה והפחתת העומס, באמצעות שינוי תוכניות תנועה או פרמטרים ספציפיים. שינויים אלה יכולים להתבצע על פי בחירה או באופן אוטומטי. מודול ה- BI שפותח במערכת, מסייע למהנדסי התנועה לסקור מידע היסטורי, לבצע ניתוח, ולקבל תובנות מעמיקות יותר על התנהגות התנועה ומגמותיה.

ערים חכמות- הרגולציה פחות

על מנת לייצר output חכם, צריכים לקבל input חכם. זה כלל בסיסי, אולם נדמה כי מדינת ישראל לא מטמיעה אותו. מדינת הישראל היא בין המדינות המתקדמות היחידות, שאינן מאפשרות קבלת מידע ממצלמות לצורך ניהול ובקרת תנועה באופן שוטף, והסיבה – לא ברורה. מדינת ישראל חייבת להוריד את חסמי הרגולציה הקיימת, באופן שיאפשר לרשת את הערים במערכות חכמות. הפתרונות החכמים שאושרו היו מאוד נקודתיים במסגרת פיילוטים בלבד, והתמקדו בעיקר בצמתים בודדים סואנים באזור המרכז, לא כפתרון קבוע. אין ספק שרק באמצעות אימוץ טכנולוגיות חכמות ומתקדמות לניהול תנועה חכמה לצד שדרוג מערך התחבורה הציבורית והתשתית בכלל, יהיה אפשר להרגיש בשינוי. אך הבירוקרטיה, הרגולציה והחסמים הקיימים מונעים אימוץ של טכנולוגיות מתקדמות ופתרונות חכמים. לצערי הפריפריה מוזנחת. עד כה לא נתנו מענה ראוי ורחב לבעיות התחבורה הקיימות כיום גם בתוך הערים ובפריפריה, ובוודאי שלא נתנו מענה בראיה מטרופולינית רחבה.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות