חדשות היום

מהפכת תעשייה 0.4 :מה קורה בישראל?

ייצור חכם במפעלי התעשייה הוא הבסיס של מהפיכת תעשייה 4.0, מהפיכה אשר הולכת ומתפתחת בישראל ובעולם כולו. מדובר במגמה עולמית שמעצבת את עתיד הכלכלה, כזו שמותאמת לעידן החדש, ומאפשרת לתהליך היצור במפעל להיות מדויק, חכם ויעיל יותר. “רוב המפעלים הקטנים והבינוניים בישראל נמצאים באזור ה-Industry 2.0″, מעריך מוטי גטניו, מנהל חטיבת התעשייה בסימנס ישראל, אשר מלווה מפעלים רבים במעבר ל”מפעל חכם” וייצור מתקדם, ולמעשה הופכת אותם לבעלי אוטומציה ושליטה מרבית בתהליכי הייצור התעשייתי. “כלומר, המפעלים בישראל הם לא ב-Industry 1.0 האנלוגית לגמרי, בקווי ההרכבה שלהם קיימים אמצעים אלקטרוניים דוגמת חיישנים שמודדים ומשדרים מידע דרך חוטים – אך לא אמצעים דיגיטליים. הם לא נמצאים בעולם האוטומציה וה-IT. חברות ומפעלים גדולים יותר נמצאים איפשהו בין 1 ל-3. וישנן חברות שעושות רבות כדי להגיע ל-Industry 4.0 – אבל הן עוד לא שם. רוב החברות התעשייתיות הגדולות בישראל נמצאות כיום במקום הזה”.2

בסימנס מאמינים שכלל התעשייה הישראלית צריכה להתקדם לייצור חכם, ומדגישים כי גם מפעלי תעשייה מסורתית כמו פלסטיק ופח, וגם מפעלים של תעשייה מודרנית העוסקים בעיבוד שבבי – יכולים לעבור תהליך דיגיטציה מלא. “כל שיפור שיבצע מפעל קטן או בינוני – יביא להגדלת הפריון שלו. אין זה אומר שחייבים ללכת מייד עד לקצה. גם אם מעבירים מפעל של Industry 2.0 ל-Industry 3.0 או ל-3.5 – זה גם בסדר גמור. לא תמיד יש הצדקה להשקיע את כל הדרוש בהגעה לסטנדרט 4, אפשר לחכות לעיתוי המתאים”, מסביר גטניו.

יחד עם זאת, גטניו מסביר כי כאשר מוקמים מפעלים תעשייתיים חדשים לגמרי בישראל – הם מכוונים מראש לעבודה בסטנדרט Industry 4.0 ונבנים בהתאם. “בעיקר בקצה העליון, מה שנקרא Green Field, בונים מפעלי Industry 4.0 לתפארת. חלק מהמפעלים האלו מתבססים על טכנולוגיות של סימנס, ההופכות את המפעל לכמה שיותר דיגיטלי, מוגן מבחינת סייבר ובעל פוטנציאל להגדלה משמעותית של הפריון בייצור. זו, מבחינתנו, ההגדרה הקולעת ל-Industry 4.0 וה’אני מאמין’ שלי”.

סימנס ישראל היא חברת בת בבעלות מלאה של קונצרן סימנס, המבצעת פעילות מכירה ושירות של ציוד ופתרונות בארץ. החברה פעילה בשתי חטיבות מרכזיות: תשתיות חכמות ותעשייה. חטיבת התעשייה של סימנס ממוצבת כמרכז ידע בתחומי הבקרה והתוכנה התעשייתית והתהליכית, וזאת בקשת רחבה של תחום ההינע, המכשור ומוצרי מתח נמוך. החטיבה מתמקדת בהתאמת פתרון טכנולוגי כולל ואינטגרטיבי ללקוחות, לצד הכשרה וסיוע לחברות האינטגרציה המתמחות בהטמעת מוצריה, פתרונותיה והטכנולוגיות שלה. אלו זכו בפרסים שונים, ביניהם פרס ההוקרה לרעיונות מתקדמים בעולם לשנת 2022 של חברת Fast Company.

“סימנס היא החברה היחידה בעולם עם פורטפוליו כה רחב של פתרונות אוטומציה, Reproduction, מכשור, חומרה ובקרה”, אומר גטניו. “היא גם יודעת לעשות את תכנון המוצר ולבצע סימולציות עוד לפני שנבנתה בפועל חתיכה אחת. לדוגמה מכונת דפוס דיגיטלית. לסימנס יש אמצעי תוכנה שלוקחים את מודל התלת-מימד, מחשבים את פעולת המנועים שלה ורואים אם יש סכנת התנגשויות. קוראים לזה Digital Twin. ניתן לתכנן מוצר על פלטפורמת תלת-מימד, לבצע סימולציות שונות באמצעים דיגיטליים וכך ליצור מוצר וירטואלי עוד לפני שנבנה משהו. רק אחרי שרואים את עבודת הסימולציה ומתקנים תקלות צפויות, עוברים לעולם הפרודקשן ומתחילים להרכיב בפועל את חלקי הפלסטיק והמתכת. לסימנס גם היכולות הטובות ביותר באינטגרציה אנכית ובאינטגרציה אופקית, בזכות בסיס נתונים רחב הכולל תובנות שנאספו מקווי ייצור ומאפשר את קבלת ההחלטות הנכונות ביותר בזמן אמת”.

סימנס מובילה כיום ב-H Computing Field Control, טכנולוגיה חדשה שמבצעת חישובים בזמן אמת על מערכות בקרה במפעל עצמו – ולא בענן המחשוב. רק לאחר מכן מגיע תפקידו של הענן, עם שכבה נוספת שהוא מספק. זהו מוצר תוכנה כשירות (SaaS) בו הלקוח משלם לפי כמות השירות שהוא צורך. המערכת מיישמת היטב את התשתית ההיברידית: השילוב בין החלק במפעל שהוא ה-On Prem למה שעולה למעלה – לענן. הפלטפורמה מסוגלת לבצע אינטגרציה מהירה של שני המוקדים האלו.

“בנוסף, סימנס בונה יכולות חיבור IT לרשתות OT טובות יותר. היא משקיעה בחיבור הזה תוך הקפדה על הפרדה סייברית, כך שהלקוח יקבל תמורה גבוהה יותר. תחום נוסף בו היא משקיעה הוא בינה מלאכותית. החברה השיקה בקר תעשייתי הכולל את כל יכולות הבקרים הסטנדרטיות לצד יכולות חדשות שמאפשרת הבינה מלאכותית. הטכנולוגיה הזאת עובדת און-ליין, תוך כדי פעולת המכונה, אוספת מידע ומחליטה החלטות עצמאיות, בעיקר בעולם הרובוטיקה”.

מפיתוחי ה-Industry 4.0 השונים מבית סימנס במפעלים ישראלים ניתן למצוא את מתקן ההתפלה הגדול ביותר בישראל, שנבנה בימים אלו ויעבוד על טכנולוגיות של סימנס, דוגמת מערכת הבקרה המבוזרת PCS7, המסוגלת לפעול מכמה אתרים במקביל, לדבר עם מערכות בקרה אחרות ולרכז את כל המידע במקום אחד. “הדבר החדשני השני במערכת הוא שיש לה ספריות תוכנה ייעודיות לסוג האפליקציה הדרוש”, מציין גטניו. “הלקוח רק צריך לעשות התאמה קטנה לספריית התוכנה הקיימת של התפלת מים ולא לכתוב תוכנה מאפס. נוסחת העבודה מוכנה. באותה הצורה תוכל לפעול גם מבשלת בירה, למשל”.

בתמונה: יניב בן מוחה – מנהל בקרה תעשייתית, דניאל פרי – מנהל תמיכה טכנית, איילת סלם – CFO ומנהלת הכספים, מוטי גטניו – מנהל חטיבת התעשייה, זוהר אסא – מנהל תחום מיכשור, איציק מירב – מנהל פיתוח עסקי, יגאל קריכלי – מנהל תחום הינע חשמלי. קרדיט: סימנס

דוגמה נוספת היא של מפעל פארמה חדש, שנבנה בצפון ועתיד לייצר ערכות סטריליות להזרקה ולמינון של תרופות כימותרפיות. המפעל משתמש בטכנולוגיית ייצור פלסטיק נקי של סימנס, כשכל ההזנות לקווים נעשות בצורה אוטומטית, עם מעט מאוד פועלים בקו הייצור. “תוכנת איסוף הנתונים מזרימה אותם ל-HEV ולאחר מכן הכל נעשה על-ידי מערכות הבקרה והשליטה של סימנס”, הוא מפרט. “מה שמיוחד כאן זה שני דברים: האחידות בציוד הבקרה – הכל של סימנס –  ומערכת הסקאדה (הבקרה), המביאה למצב שכל התקשורת נעשית מהר וביעילות. אם רוצים להוסיף או להוריד מודול – ניתן לעשות זאת בשניות. זו מערכת הסקאדה הגדולה בישראל מבחינת נקודות קצה. הכל יושב על פלטפורמת Total Integration של סימנס”.

סימנס גם הסבה בפרויקט תחנת “איגודן” ביפו, של מרכז טיהור השפכים של גוש דן, את האלקטרוניקה האנלוגית הקיימת לכזו דיגיטלית, כולל החלפת וסת מרכזי. “הווסת החדש משפר את החיבור לחדר הבקרה. הוא עובד במתח נמוך כדי לספק למנוע מתח גבוה – דבר ייחודי שהושג באמצעות אלקטרוניקה חכמה. התחנה לא הייתה צריכה לשנות דבר בחדר החשמל”, מציין גטניו.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות