חדשות היום

MADE IN INDIA

הודו רושמת עוד הישג טכנולוגי בהשקת נושאת המטוסים הראשונה מתוצרתה אחרי 16 שנים של בנייה. הצי ההודי נמצא בשנים האחרונות בתהליך מואץ של בנייה מחדש לנוכח האיום  המתגבר מציגה של סין. מבחינת מספר נושאות מטוסים נמצאים ההודים בנחיתות מול הסינים, אבל הפער הזה צפוי להיסגר בעשור הקרוב.  

הודו ציינה בתחילת ספטמבר השנה אירוע היסטורי שקיבע מבחינתה את מעמדה כמעצמה אזורית, השקת נושאת המטוסים הראשונה שלה, שנבנתה כולה על ידי התעשייה ההודית. הספינה  Vikrant – אומץ או נצחון  בהודית, הושקה במעמד ראש הממשלה נרנדרה מודי במדינת קארלה בדרום הודו, כחלק מחגיגות 75 שנה לעצמאות תת היבשת.

“מעבר לגאווה ההודית יש כאן מסר חשוב” אמר מודי בטקס, “הודו הוכיחה שהיא יכולה לסמוך על עצמה בבניית כוח צבאי. זה אולי קשה, זה אולי ארוך ומורכב, אבל כשהודו מחליטה היא משיגה”. הדברים הללו של מודי כוונו בעיקר ליריבה סין, שבנתה במהלך השנים האחרונות צי גדול ומתקדם שמאיים על הפעילות הימית ההודית. כיום נבנות במספנות בהודו 24 ספינות וצוללות במטרה לסגור את הפער הזה.

ה  Vikrant  שנבנתה במשך 16 שנה היא נושאת מטוסים בעלת מסלול מקפצה, ski-ramp style deck, בדומה לנושאת המטוסים שבנו סין ורוסיה. היא באורך של 262 מטרים ורוחב של 60 מטרים ויכולה להפעיל עד 30 מטוסים שונים : קרב, תובלה, חילוץ, מודיעין, וזאת בנוסף למסוקים מסוגים שונים. עלות  ה  Vikrant שנויה במחלקות, על פי העיתונות המקומית ההודית מחירה עומד על 2.2 מיליארד דולר, על פי ה CNN עלות הבנייה שלה הגיעה ל 3 מיליארד דולר. ההודים גאים להציג את הנתון המרשים מאד ש 75%   מהמערכות בספינה מיוצרות בתעשייה ההודית.  ה  Vikrant הושקה לאחר שנה של ניסויים ותרגולים בים הפתוח, שבמהלכם הוכשר גם הצוות המפעיל שמונה יותר מ 1000 איש. ההכרזה על מבצעיות מלאה רחוקה מאד בעיקר בשל מחסור במטוסים מתאימים.

“כרגע אין להודים מטוסים שעברו התאמה לנחיתה והמראה ימיים”, אומר הפרשן הצבאי ראהול בדי לאתר החדשות VOA NEWS. “התכנית היא לרכוש מטוסים מארצות הברית או צרפת, ובינתיים, כדי לתרגל את הצוותים ולבחון מערכות,  היא תסתמך על מטוסים רוסים שבהם היא משתמשת בנושאת המטוסים הנוספת שלה. כיום מפעיל חיל הים ההודי מטוסי  קרב מדגם MiG-29K שעברו הסבה מיוחדת לחיל הים ההודי, מסוקי התראה רוסים מדגם Kamov Ka-31  ומסוקי סיור וחילוץ בריטיים מדגם Westland WS-61 Sea King.

מעבר לחיזוק המעמד האזורי שלה כמעצמה, הודו היא המדינה השלישית בשלוש השנים האחרונות שבונה נושאת מטוסים, יחד עם סין ובריטניה. בניית הכוח הימי המשמעותי הוא חלק מברית מרובעת של ארצות הברית, אוסטרליה יפן והודו שחברו בכדי לאתגר את הנסיון של סין להשתלט על אזורים שלמים באוקיינוס הפסיפי.

“בעידן הנוכחי עולות לא מעט שאלות לגבי נחיצות נושאות מטוסים בעידן הטילים המדוייקים וארוכי הטווח”, אומר בראיון ל CNN, ג’ון ברדפורד מבית הספר ליחסים בינלאומיים  S. Rajaratnam School, בסינגפור. “עובדתית, למרות השאלות הללו אנחנו רואים שארה”ב, סין, יפן ובריטניה הכפילו בשנים האחרונות את התקציבים שהן משקיעות בבניית נושאות מטוסים”.

ה  Vikrant מצטרפת לנושאת המטוסים Vikramaditya שנקנתה ב 2004 מרוסיה ועברה התאמה לחיל הים ההודי. ה Vikrant החדשה במשקל של 40,000 טון קטנה יותר מנושאת המטוסים הישנה, כמו גם מהמקבילות החדשות של בריטניה וסין. בשונה מנושאות המטוסים האמריקניות שמונעות על ידי כוח גרעיני ה  Vikrant מתבססות על טורבינת גז. היא יכולה לשוט במהירות מקסימלית של 52 קמ”ש ובעלת טוות פעולה כ 14,000 ק”מ.

“היכולת הזו של הודו תאפשר לה לפעול במים רחוקים – ocean capability, על ידי כוח תקיפה משמעותי שיורכב מנושאות מטוסים, ספינות קרב וצוללות”, אומר קארל שוסטר,קצין בכיר לשעבר בחיל הים האמריקני וכיום פרופסור ב  Hawaii Pacific University. “זו יכולת להשפיע על אזורים רחוקים מהחוף שלך, והודו שרואה את עצמה כמעצמה ימית חייבת להחזיק בכל הכלים הימיים שדרושים לזה”.

בעקבות ההצלחה עם ה Vikrant בחיל הים ההודי בוחנים עכשיו אפשרות לבנות נושאת מטוסים נוספת, גדולה יותר בנפח של 65,000 טון, שהתהיה דומה בגודלה וביכולות שלה לנושאות ה Queen Elizabeth של בריטניה ו Shandong של סין.

נושאת המטוסים ההודית Vikrant צילומים : Indian navy

צי נושאות המטוסים במזרח הרחוק

חיל הים ההודי מפעיל נושאות מטוסים החל משנת 1961. נושאת המטוסים הראשונה שנקראה גם היא Vikrant נרכשה מבריטניה. היא הייתה בשירות עד 2017, ואז הוצאה משירות. מאז הפעילו ההודים רק את Vikramaditya שהיא למעשה נושאת מטוסים רוסית בשם BAKU שהוסבה לצרכי חיל הים של תת היבשת. לעומת הודו, סין מחזיקה כיום שלוש נושאות מטוסים, Liaoning שנקנתה כשלד מאוקראיינה ונכנסה לשירות ב 2012, Shandong שנבנתה כולה בסין והושקה ב 2019 ו Fujian שהושקה בחודש יוני האחרון. בשונה מנושאות המטוסים האחרות, ה Fujian מצויידת במערכת המראה אלקטרו מגנטית בדומה לנושאות המטוסים של הצי האמריקני. עדיין לא ברור מתי ה Vikrant החדשה של הודו תוכרז כבעלת יכולת מבצעית. לשם השוואה, נושאת המטוסים החדשה ביותר של ארצות הברית USS Gerald Ford שהושקה ב 2017, צפויה לקבל את המשימה המבצעית הראשונה שלה, רק בסוף השנה הנוכחית.


נושאת המטוסים ההודית Vikrant. צילומים : Indian navy

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות