ככה כן בונים בניין; כחלק מהמאבק במשבר האקלים, אלה החברות הישראליות שמציעות פתרונות ירוקים

עשור לאחר שהוצג, הפך לאחרונה תקן הבנייה הירוקה בישראל למחייב על ידי מינהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה. במקביל הצהיר פורום ה-15, ארגון הגג של 15 הערים העצמאיות, כי יחייב פרויקטים לעמוד בדרוג של שני כוכבים, הגבוה יותר מדרוג כוכב אחד שאותו דורשת תקנת הבנייה הירוקה

קיימים ארבעה גורמים עיקריים שמעכבים את הבנייה הירוקה מ’לפרוץ’ בישראל: המשבר בשוק הדיור, שמתבטא קודם כל בפיגור גדול של ההיצע אחר הביקוש מביא לכך שהדגש הוא על צמצום הפער הזה ולא מושם על בנייה ירוקה; כמו כן עד היום לא גובשה תוכנית ממשלתית סדורה למעבר לבנייה ירוקה. אמנם לאחרונה אושר התקן לבנייה הירוקה, אבל התקינה צריכה להיות רחבה בהרבה ולכלול גם תמריצים משמעותיים ליזמים ולחברות בנייה שיפעלו על פיה; חסם נוסף הוא השמרנות של תעשיית הבנייה וההימנעות שלה מאימוץ שינויים רדיקליים; וכמובן קיים גם החשש שהמעבר לבנייה ירוקה יביא לעלויות נוספות שתייקרנה את מחירי הדירותמהלכים חשובים אלו, שעתידים להזניק את ענף הבנייה לכיוונים ירוקים ומקיימים, החלו  מגמה של פיתוחים טכנולוגיים ירוקים בתחום הבניה.

הפתרון לבטון מזהם

תעשיית הבנייה היא המזהמת ביותר על פני כדור הארץ. –  תהליך הייצור של המלט  אחראי ל-7% מפליטות הפחמן הדו חמצני בעולם. כשני שלישים מהגזים המזהמים שנפלטים בתהליך ייצור המלט מגיעים משריפת אבן גיר. בתוך הכבשנים שמחוממים ל-1,400 מעלות צלזיוס אבן הגיר פולטת פחמן שמתערבב עם חמצן ויוצר פחמן דו חמצני. טונה של מלט יוצרת לפחות חצי טונה פחמן דו חמצני, לפי איגוד המלט של אירופה. מערבל בטון יכול לשאת 13 טונה של מלט, ובבניין משרדים יש מאות ולעיתים אלפי טונה של בטון.

הסטרטאפ הישראלי תורטק הפך  פטנט שפותח באוניברסיטת קיימברידג’ לייצור תעשייתי של מוצרים המבוססים על ננו צינוריות באמצעות הפיכת מתאן לחומר פחמני במבנה ננו-צינוריות ולמימן שניתן להשתמש כמקור אנרגיה יעיל. דר שוקי ישורון יזם ומייסד תורטק: “הננו – צינוריות קלות, חזקות מאד, ומוליכות חשמל וחום ולכן מאפשרות לבצע קפיצת מדרגה בייצור תעשייתי תוך הפחתת זיהום תעשייתי וסביבתי. השימוש בפטנט של תורטק עתיד לשנות את ענף הבנייה, באמצעות חיזוק הבטון בננו-צינוריות הפחמן במקום ברזל, מה שיפחית משמעותית זיהום מתעשיות אלו”. במקביל, ישמש המימן המופק מהתהליך כדלק ירוק לתעשיית הרכב, ולייצור חשמל.

סוף להפסקות החשמל ברבי הקומות

בבניינים רבי קומות הפסקות חשמל יכולות להיות דבר שקורה כל הזמן, יזומה על ידי חברת החשמל או לא מתכוננת. צריכת החשמל הגבוהה ברבי הקומות והמכוניות החשמלית בחניונים הצורכות פי 5 מבנין רגיל מכבידות על צריכת החשמל של הבנין.   גנרטור לא תמיד מספק, וברגע שיש הפסקת חשמל בבניין, כל הדיירים נפגעים מהמציאות הזאת. הפסקת חשמל לא תטריד אתכם יותר מכיוון שהיא לא תוכל להופיע. הסיבה לכך היא שלא תקבלו את החשמל לבניין מחברת החשמל אלא גם ההתחממות הגלובלית היוצרת ביקוש גבוה יותר למיזוג, מכבידה על אספקת החשמל בבניני מגורים. ירון גלבוע מנכל טורבוג’ן: “המעבר לאספקת אנרגיה עצמאית לבנין הוא הכרחי כיום . טורבוג’ן פיתחה מיקרו-טורבינה אשר תבוסס על מימן, לייצור עצמי של חשמל וחום בבניינים ומבנים בנצילות אנרגטית גבוהה, משקל נמוך ועלויות ההקמה והתחזוקה שלה נמוכות מפתרונות קיימים בקטגוריה. ההיא  תוצב על גג הבנין ותספק חשמל וחום לבנין באמצעות שריפת מימן שתוצריו הם מים וחום או ע”י שימוש בגז טבעי עד לפיתוח יכולת הזנת המימן” . אפשר  להגדיל את המענה לצריכה בצורה פשוטה של הוספת טורבינה, ומתקבלת גם רשת אשר חסינה למתקפות סייבר והשפעות סביבתיות כמו שרפות וסופות שהורסות את הרשת הראשית.

מיקרו טורבינה קרדיט: טורבוג’ן

מבריאים את הבניין החולה

גם בנין חדש יכול ללקות בתסמונת הבניין החולה –  אביעד שניידרמן, מנכל ומייסד אורה אייר: “מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים באופן חד וברור שזיהום האוויר בחלל הסגור גבוה פי 5-2 מהחלל הפתוח ויכול להגיע עד פי 100 מזיהום האוויר בחלל הפתוח. במבנים רבים נמצא, כי האוויר בסביבה הפנימית מכיל תערובות של מזהמים מיקרוביאליים, חומר חלקיקי (PM) ותרכובות אורגניות נדיפות (VOC) שמקורן בחומרי בנין כמו צבעים המשחררים 40% VOC, ריהוט ומכשירי חשמל לצד בקטריות ועובש הפולטים רעלים לחלל האוויר”

תסמונת הבניין החולה משפיעה על בריאות והרגשה כללית של הדיירים, הנמצאים 87% מזמנם בחלל סגור. המערכת החכמה של אורה אייר הישראלית, המותקנת באמצעות 3 ברגים בלבד, היא מערכת טיהור וסינון האוויר מנקה אוויר בחללים סגורים תוך ניטור איכות האוויר והצגתו בזמן אמת. הטכנולוגיה של אורה אייר מסננת ומחטאה אוויר פנימי באמצעות תהליך טיהור ייחודי בן ארבעה שלבים הלוכד והורג 99.9% מהווירוסים, החיידקים, ואפקטיבי כנגד אלרגיות שונות. כמו כן, באמצעות חיבור למערכת ניהול הבניין הטכנולוגיה של אורה אייר מאפשרת ייעול בתהליכי האוורור החימום והקירור של הבניין ובכך גורמת לחיסכון אנרגטי (וכספי) משמעותי. הטכנולוגיה פועלת כיום בבתים, משרדים, בתי חולים, מוסדות לימוד, בתי מלון, מסעדות, אוטובוסים ובתי אבות ביותר מ-87 מדינות ברחבי העולם.


קרדיט תמונת כותרת: אורה אייר

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות