חדשנות טכנולוגית בעולם הקמעונאות

עולם הקמעונאות עובר מהפך בשנים האחרונות והטכנולוגיה הבשילה לכדי תמיכה מלאה במהפך זה. ממחקרים שמתפרסמים בעולם עולה כי טרנד ה”קמעונאות בלתי מאויישת” (Unattended retail) , שמאפשר קניות אוטונומיות ללא תורים וללא קופות, קיבל משנה תוקף בעיקר בזכות דור ה- Z שמניע אותו קדימה ומאמץ אותו בחום. הרגלי הקניות של הדור הצעיר, משפיעים על תעשיית הקמעונאות בדרכים לא מסורתיות הכוללות  ערוצי קמעונאות ללא המגע, כגון קופות ללא קופות ומכונות אוטומטיות חכמות.

מדובר בדור שלא יכול לסבול תורים ארוכים, שרוצה להכנס לחנות לבחור מוצרים מהמדף ולצאת מבלי לעמוד בתור, שמחפש פתרונות קנייה 24/7 ובעיקר רגיל לצרוך שירותים ומוצרים בהתאמה אישית, ללא חיכוך עם מוכרים וקופאיות. בנוסף,  הדור החדש מודע ליתרונות של מזון בריא ואינו מסתפק בחטיפים ובמשקאות. הוא לא מוכן להתפשר על איכות המוצרים ומחפש מזון ירוק, בריא וטרי. כל אלה כמובן דורשים פתרונות טכנולוגיים ייחודיים, מקיוסקים אוטומטיים ומקררים “חכמים” ועד לחנויות ללא קופה המופעלים על ידי בינה מלאכותית.

צרכנים בימינו מפונקים ומחפשים חוויות רכישה מקוונות, מהירות וללא חיכוך והם הופכים מתוסכלים יותר ויותר כשהם קונים בחנות פיזית. מסע הקניות בחנות מלא בצווארי בקבוק ולקוחות מדווחים באופן עקבי שהשלמת רכישה היא החלק הכואב ביותר בחוויית הקנייה שלהם. בהתחשב במאמץ הנדרש כדי להביא אנשים לחנות, אף אחד לא רוצה שהקנייה תיכשל מכיוון שתהליך התשלום לקח יותר מדי זמן. מתן חווית תשלום חלקה יכולה להגביר את שביעות רצון הלקוחות, להפחית את זמני ההמתנה ולהגדיל את התפוקה של העסקאות היומיות. מעל לכל, חווית התשלום משאירה את הלקוחות עם הרושם האחרון של המותג והיא חיונית כדי להבטיח שהלקוחות יישארו נאמנים כדי לחזור שוב ושוב.

תמונות: הדור הבא של המדפים החכמים. קרדיט: יפעת רוזנבאום

כתוצאה מכך, קמעונאים מאמצים במהירות אסטרטגיות טכנולוגיות חדשות שפותרות את נקודת הכאב הזו לצרכנים. להלן מבט על האופן שבו הטכנולוגיה יכולה לסייע במתן חווית תשלום מהירה יותר:

בליבת טכנולוגיות הקמעונאות נמצאת הקופה (או היעדר הקופה) על הווריאציות השונות שלה, כשהמפורסמת שבהן היא טכנולוגיית grab and go , שמפותחת ע”י מספר שחקניות גדולות בשוק ביניהן אמאזון, Ai-Fi, standard congnition  ועוד, וכוללות חיישני מדף, מצלמות ובינה מלאוכתיתי כמובן. ברקע נמצאות טכנולוגיות עגלה חכמה מהפכניות פחות אבל עם נתח שוק ממש ורציני כשחלקן הוא ללא סריקה כלל עם זיהוי אוטמטי באמצעות עיבוד תמונה ומצלמות כמו amazon dash, veeve, Shopic ואף חברות עגלה חכמה עם סריקה ידנית וללא זיהוי אוטומטי כמו cust2mate הישראלית. ברקע הטכנולוגיות שציינו נמצאות טכנולוגיות סריקה עצמית עם נוכחות ותיקה בשוק כדוג’ הקופות סריקה עצמית שכולנו מכירים וגם אפליקציות מובייל ואקדחי סריקה שנלקחים בכניסה לחנות.

הפתרונות הקיימים בשוק מבוססי  בינה מלאכותית (AI) כמו למשל פלטפורמת “Just Walk Out” של אמזון שהפכה את הקמעונאות של ריבוי מוצרים ללא השגחה לאפשרית במספר הולך וגדל של מקומות, חברת שקל הישראלית שפיתחה טכנולוגיה מבוססת שקילה, שמותקנת בעגלות קנייה, קופות ומדפים חכמים ועוד. אלו מאפשרים לקצר משמעותית את חווית ה”צ’ק אאוט” – התהליך המגיע בסופה של הקנייה, שכולל את הוצאת המצרכים מהעגלה ותשלום והעמסה מחדש בדרך החוצה. המערכות הללו מאפשרות יציאה אוטומטית ללא צ’ק אאוט, או ביצוע צ’ק אאוט עצמי מהיר וקל על-ידי הלקוח. דמיינו לעצמכם שאתם נכנסים לחנות, בוחרים מוצרים, מניחים אותם בעגלה ויוצאים החוצה תוך דילוג על התור. זה אולי נשמע בדיוני, אבל אלו טכנולוגיות שנמצאות בשימוש כבר היום. פתרונות כאלו, מבוססים על שקילה , לצד אלגוריתמיקה, בינה מלאכותית וביג דאטה. חנויות קמעונאיות אוטומטיות מעניקות שירות לאורך כל היום והלילה, ומאפשרות עסקאות שלא היו ניתנות להשגה בעבר.

ההתקדמות הטכנולוגית הזו פורחת בסביבה תפעולית שבה שילוב של מחסור בכוח אדם, דרישות לקוחות ליותר נוחות ועצבנות חברתית מתמשכת לגבי מגע בין אדם לאדם, השפיעו על האופנים המסורתיים המאוישים של עולם הקמעונאות. כיום, קמעונאות ללא השגחה צומחת בשלוש קטגוריות רחבות: דור חדש של יחידות אוטומטיות טכנולוגיות, המחזיקות במגוון מתוחכם של מוצרי “Grab and Go” ארוזים, החל מכריכים וסלטים ועד לארוחות מלאות,  נקודות מכירה קבועות בלתי מאוישות עם קיבולת מק”ט רחבה שנעה בין פינות קמעונאיות קטנות לחנויות מכולת בקנה מידה מלא  ותחנות הגשה רובוטיות המחקות תחנות מאוישות מסורתיות ומכינות מנות בהתאמה אישית לפי הזמנה.

למי מאתנו לא קרה שנכנסנו לחנות, הסתכלנו על התור ואז מיד יצאנו? תופעה זו, מתרחשת לעיתים קרובות, כאשר לקוח רואה תור ונוטש את הרכישה, לרוב בגלל שגודל התור מעביר את המסר שזמן ההמתנה ארוך מדי. חנויות, כמו סופרמרקטים, מעריכות כי הן מפסידות עד 4 אחוז מההכנסה השנתית שלהן מסיבה זו . כאן בדיוק נכנס תפקידה של הטכנולוגיה, שכפי שתיארתי לאורך המאמר, יודעת לתת פתרונות שונים שחלקם כבר עובדים בהצלחה בשטח ויש רק לצפות לשנים הבאות שיעמיקו את השימוש בפתרונות הללו וללא ספק יהפכו לחלק בלתי נפרד מחוויית הקניה של כולנו בכל העולם.


אלירן וקנין, סמנכ"ל מוצר בחברת שקל

תגובות סגורות