חדשות היום

השילוב הראוי

השילוב המגדרי הכמעט מלא בצבא ארצות הברית מצריך מתן פתרונות מגוונים. הצי האמריקני שיותר מעשרה אחוזים מצוותי האוויר שלו הן נשים, מוביל בשנים האחרונות פרויקט חדש שבו לצד פיתוח גופיה לבישה משולבת סנסורים בבד לגברים, מפותחת  גם חזייה ייחודית לטייסות.

הצי האמריקני בוחן בימים אלה מספר חידושים טכנולוגיים לטייסים שלו, ובהם גם בגד גוף עליון שיכלול מערכות סנסורים בכדי לעקוב אחרי המצב הגופני של הטייסים תוך כדי טיסה. אחד האתגרים המורכבים בפיתוח הזה הוא התאמת בגד הגוף לטייסות שמשרתות בצי, בהתאם למימדי הגוף שלהן. לצורך כך מפתחים במעבדות המחקר של הצי, חזיות מיוחדות שיאפשרו את שילוב הסנסורים הללו, מבלי לפגוע בנוחות הפעולה של הטייסות בתא הטייס. החזייה בשם  biosensing bra אמורה לנטר את קצב הנשימה, דופק, לחץ דם ומדדים פיסיולוגיים של עומס.

ד”ר בטאני שיברס, מהמרכז ללוחמה אווירית של הצי האמריקני הציגה את הפרוקיט הזה בחודש דצמבר האחרון   בפני DACOWITS –  Defense Advisory Committee on Women in the Services, הגוף המפקח במשרד ההגנה על שילוב נשים במערכי הלחימה של הצבא האמריקני. ה biosensing bra  היא חזייה אלסטית משולבת סנסורים לצורך ניטור מדוייק, כאשר הסנסורים הזעירים הם חלק מהבד עצמו. כך למשל מד הדופק משולב בחלק הבד התחתון  של החזייה קרוב ללב, בדיוק כמו רצועת ריצה. בנוסף משולבים בבד עצמו, בחלקים הקדמיים והאחוריים של החזיה מעין סנסורים שדומים למדבקות אלסטיות המאפשרים בדיקת א.ק.ג רציפה במהלך הטיסה. בשלב הראשון של הפרויקט הנתונים יקלטו בכרטיס זכרון קטן וייפרקו למחשב מיד אחרי הנחיתה, בדומה לצ’יפ שבו משתמשים כיום כדורגלנים בזמן משחק.  בשלב הבא של פיתוח המערכת, חלק מהנתונים ישודרו בזמן אמת לקרקע, וכך יהיה ניתן לעקוב אחרי מצב הטייסים ולדעת להתריע על תופעות פיסיולוגיות שיכולות לסכן את הטייס, כמו למשל סימנים מוקדמים לאיבוד הכרה בעקבות תמרונים חריפים.

סא”ל ז’קלין נורמן , טייסת בצי האמריקני מדגימה סרבל לטייסות בהריון צילום: Chief Mass Communication Specialist Stephen Hickok/U.S. Navy Photo

את המערכת פיתחה חברת Honeywell בהתאם למפרט הטכני של הצי, כשהבד עצמו משולב סנסורים כבר בשלב התפירה. מערכת דומה תשולב גם בחולצה לטייסים גברים שתראה כמו גופיית ספורט צמודה. הסנסורים שמשולבים כאמור בבד עצמו יוכלו למדוד במדוייק את האופן שבו מתמודדים כל טייס או טייסת עם כוח G  בזמן אמת, מה שיכול לענות גם על השאלה האם קיימת שונות מגדרית ופיסית בזמן טיסה בתנאים משתנים.

“המערכת הזו כוללת למעשה שני אלמנטים מרכזיים”, סיפרה הד”ר שיברס בהצגת הפרויקט בפני הוועדה. “חליפת החיישנים שהיא במראה החיצוני חזייה לכל דבר ויחידת הקלטה. שני הרכיבים האלה יילבשו על הגוף מתחת לסרבל הטיסה, אבל יוכלו לבצע מעקב וניטור גם בפעילות גופנית אחרת שלא בזמן טיסה. כך יהיה ניתן לעקוב  אחרי תהליך התאוששות לאחר מאמצים פיסיים קשים ולתכנן בהתאם את הפעילות הבאה”.

פיתוח ה biosensing bra החל כבר לפני ארבע שנים, ורק עכשיו הגיעה לכדי בשלות טכנולוגית. ההחלטה על ההצטיידות בחזייה המיוחדת אמורה להתקבל השנה. על פי דובר דוברת ה Naval Air Systems Command, אמי בלייד עדיין לא ברור איזה סנסורים יכללו בחזיה המנטרת. לדבריה, בנוסף ל biosensing bra,   הצי בוחן פתרונות טכנולגיים דומים של חברות אחרות.

הפרויקט הזה יצא לדרך ב 2017, אחרי שהצי וחיל האוויר האמריקני נתקלו במקרים תכופים מדי של בעיות פיסיולוגיות לא מוסברות בקרב טייסים, שכללו דפיקות לב מואצות וקוצר נשימה לא מוסבר. וועדת מומחים של חיל האוויר האמריקני החלה בתהליך בדיקה שכלל בחינה של כל המטוסים בצי ומערכות החמצן שלהם. הבדיקות לא העלו שום  ממצא חריג ולכן המסקנה הייתה כי ללא יכולת ניטור מדוייקת של הפעילות הגופנית באוויר לא יהיה ניתן לאתר את הגורמים לתופעות הללו.

תרשים ה biosensing bra של חברת Honeywell איור: Defense Advisory Committee on Women in the Services

חזיות חסינות אש מנדפות לחיילות כוחות מתמרנים בצבא ארה”ב צילום: DEVCOM

 Honeywell נבחרה ב 2021 לפתח את אב הטיפוס מתקציב מיוחד של משרד ההגנה האמריקני. במקביל לה התחרו על הפרויקט עוד 52 חברות. הרשימה צומצמה ב 2019 לשש חברות שאמורות להציג בשנה הקרובה אבטיפוס משלהן לחליפת החיישנים הייחודית. כל הפתרונות שהוצעו, כולל החזיה של Honeywell יבדקו בתאי לחץ וצנטרפוגות ורק אחר כך באוויר על ידי טייסי ניסוי. זה לא מקרי שמי שמוביל את פיתוח חזיית הסנסורים הוא הצי האמריקני, ש 12% מצוותי האוויר שלו הן נשים, מספר חד ספרתי מהן משרתות כטייסות קרב פעילות.


טייסות קרב  של הצי האמריקני בתרגיל אווירי בחוף המשרחי של ארה”ב

צילום: MC3 Raymond Maddocks/Navy

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות