חדשות היום

שחקן חדש

סין מסרה בסוף 2022 את מטוס הנוסעים הראשון מתוצרתה C 919  לחברת התעופה China Eastern Airlines.  זה קורה על רקע ההתאושוות המהירה של שוק טיסות הפנים בסין אחרי מגיפת הקורונה. ההערכה היא שבשנים הקרובות השוק הזה יקלוט 400 מטוסים חדשים בכל שנה, וזה מעורר תחרות קשה מאד בין יצרניות המטוסים הותיקות בואינג ואיירבאס ליצרנית הסינית COMAC.

האם הדואופול של יצרניות מטוסי הנוסעים בואינג ואיירבאס עומד להישבר? אם העניין תלוי בסין, נראה שכן. בסוף דצמבר השיק תאגיד התעופה הממשלתי הסיני ,  – COMAC  , Commercial Aircraft Corporation of China  את מטוס הנוסעים צר הגוף C 919. המטוס שיכול להטיס עד 174 נוסעים והוא בעל טווח טיסה של עד  5,500 ק”מ בדגם ER, מתחרה בעיקר במטוסי הבואינג 737 MAX והאיירבאס 320 NEO. המטוס הראשון נמסר לחברת התעופה China Eastern Airlines במהלך דצמבר 2022, והחברה נמצאת בימים אלה בתהליך הקליטה הטכנית שלו ואימון צוותי הטייסים והדיילים. China Eastern Airlines היא החברה הראשונה בעולם לקלוט את ה C 919 . ובשנתיים הקרובות היא צפויה לקבל עוד ארבעה מטוסים, בנוסף לאופציה שהיא מחזיקה להזמנה של עוד 15 מטוסים בעתיד. עדיין לא ברור מתי תיערך טיסת הבכורה המסחרית של המטוס, בינתיים מתוכננות לו טיסות מבחן שיצאו כולן מנמל התעופה של שנחאי לכל אחת מהערים המרכזיות בסין : בייג’ין, צ’אנג דו, שיאן, צ’ינג דאו ושאנג דונג. המטוס יטוס לכל אחת מהערים הללו, ינחת ויחזור לשנחאי באותו היום.

“שוק טיסות הפנים בסין מתאושש במהירות גדולה יחסית לעולם אחרי מגיפת הקורונה, והוא צפוי להיות הגדול ביותר בשנים הקרובות” אומר לין ז’יאזה, פרשן כלכלי סיני המתמחה בתחום התעופה האזרחית. “ההערכה נכון להיום מדברת על דרישה של 400 מטוסים חדשים בשנה, רק לשוק הסיני, בעיקר מדגמי הגוף הצר – narrow body, וה C 919 עונה בדיוק לצורך הזה”.

סין למעשה קוצרת עכשיו פירות שנזרעו לפני יותר מעשור. כחלק מתכנית אסטרטגית של הממשל הסיני לקחת חלק בתעשיית המטוסים העולמית, ולהוריד את התלות הסינית בתעשיות המטוסים של המערב, הקימה הממשלה ב 2008 את COMAC, כדי לפתח ולייצר מטוסי נוסעים. שנה וחצי אחרי, באוקטובר 2010, הציגה החברה את הקונספט הראשוני למטוס נוסעים צר גוף עם מעבר אחד. חודש אחר כך, בנובמבר 2010,  כבר הזמינו חמש חברות תעופה סיניות 55 מטוסים. בספטמבר 2015 הוצג המטוס הראשון, עדיין ללא מנועים. בהמשך נבחרו מנועים מדגם CFM LEAP  מתוצרת GE האמריקנית ן SAFRON  הצרפתית. בשלב מסויים הממשל האמריקני עצר את אספקת המנועים מחשש לזליגה של ידע, היכול לשמש את הסינים גם לצרכים צבאיים (ראו הרחבה בהמשך), אבל במהלך כהונתו של הנשיא דולנד טראמפ קיבלה GE  אישור לספק המנועים ל COMAC, לא מעט בשל העובדה שהיא שותפה בפיתוח עם SAFRAN  הצרפתית.  לקראת 2030  מתכננת  COMAC להחליף את המנועים האמריקניים במנוע סיני  מדגם ACAE CJ-1000A, שמפותח בשנים האחרונות בתאגיד התעופה המקומי AMIC. דגם מוקטן של המנוע הזה משולב כבר במטוס אחר של COMAC, ה ARJ21, מטוס נוסעים קטן שנמצא בשימוש מסחרי כבר שנים אחדות ונמכר לאחרונה לחברת תעופה באינדונזיה שם הוא מיועד לטיסות פנים.

מטוס ה C 919 במהלך טיסות ניסוי. צילום: COMAC

את טיסת הבכורה שלו עשה ה C 919  בפברואר 2017, ורק תשעה חודשים אחר כך את הטיסה השנייה, מה שהעלה סימני שאלה רבים בקרב מומחים. במהלך שלוש השנים שאחרי הוא עבר מאות שעות טיסה. האישור הסופי לייצור סדרתי של המטוס ניתן ל COMAC  על ידי רשות התעופה הסינית רק בנובמבר האחרון.

מומחי תעופה טוענים כי לסין יש בהחלט פוטנציאל מכירה למטוס החדש, במיוחד לנוכח הביקוש הגדול למטוסי נוסעים בעולם ואי היכולת לייצר בקצב מוגבר. אם המטוס יוכח כאמין, בטוח וחסכוני הוא יהיה אטרקטיבי מאד מבחינת המחיר שעומד על פי הפרסומים בעולם על  כ 70 מיליון דולר, לעומת 100 מיליון דולר שעולים הבואינג 737 והאיירבאס 320.

“בואינג שלטה על שוק מטוסי הנוסעים מאז שנוסדה ב 1916 בסיאטל”, אומר מרקוס קיפר, פרופסור לכלכלה ושיווק מאוניברסיטת NUS בסינגפור. “בשנות ה 70 איירבאס הצטרפה לשוק כקונסורציום אירופי, בדיוק מאותה הסיבה שסין נכנסה אליו עכשיו, להפסיק את התלות בתעשייה האמריקנית. ב 2017 איירבאס עשתה היסטוריה, היא החזיקה ביותר ממחצית שוק מטוסי הנוסעים. למעשה יש כאן שני שחקנים גדולים שלא נותנים לאף אחד להיכנס למגרש. לכן COMAC , עם הגב הכלכלי שלה, חייבת לתת כאן ערך מוסף, במחיר, באמינות, בבטיחות ובתכנון טוב יותר של חווית הנוסע”.

סערת המנועים

שירותי הבטחון האמריקניים חשדו במהלך השנים האחרונות כי סין מנסה לגנוב סודות מסחריים מחברות אמריקניות בעיקר בכל הקשור למנועים. לטענת גורמים בממשל בין השנים 2010 ל 2015 אותרו נסיונות פריצה רבים לשרתי חברת ג’נרל אלקטריק. ב 2018 נעצר בבריסל אזרח אמריקני ממוצא סיני שניסה לגייס סוכן של ה FBI  שהתחזה לעובד של GE. בחקירה שלו התברר כי הוא הצליח להשיג מידע רב דרך קשרים שיצר עם עובדי GE שהוזמנו להרצאות בסין ושם נשתלו במחשבים שלהם סוסים טרויאנים שאיפשרו פריצה למחשבי החברה. הוא נידון שסוף 2022 ל 20 שנות מאסר באשמת ריגול תעשייתי.

919  תעודת זהות

מספר נוסעים מקסימלי         174 (בדגם הצפוף ביותר)

מוטת כנפיים                      35.8  מטר

רוחב תא נוסעים                 3.9 מ’

גובה תא נוסעים                 2.5 מ’

משקל מטען  מקסימלי         20.4 טון

טווח         4,075 – 5,555 ק”מ (דגם  ה ER)

מהירות מקסימלית             969 קמ”ש, 0.785 מאך

מחיר                  70 מיליון דולר

תא הטייס של ה C 919

תא הנוסעים של ה C 919


מטוס ה C 919 במהלך טיסות ניסוי. צילום: COMAC

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות