חדשות היום

מאבק אנכי

אחרי שלוש שנים של בחינה מדוקדקת על ידי צוותי מומחים,  נבחר ה v-280 valor   כמסוק – מטוס הפשיטה הבא של זרוע היבשה האמריקנית, ה army. החברה הזוכה בל – בואינג הצליחה לשפר כמעט כל אחד מהפרמטרים המבצעיים שהציב הצבא האמריקני. שווי הפרויקט, לצבא האמריקני בלבד, עומד על כ 70 מיליארד דולר. זו הסיבה שהמתחרים לא ממהרים לוותר על מאבק, למרות ההכרזה הרשמית.

זרוע היבשה של צבא ארצות הברית, ה army, הכריזה בתחילת חודש דצמבר האחרון על  מסוק ה v-280 valor כמסוק הפשיטה הבא שלה. בתחרות הצמודה בין בואינג ללוקהיד מרטין דרך חברות המסוקים שלהן בל (בואינג) וסיקורסקי (לוקהיד מרטין) ניצחה לבסוף בואינג עם המסוק בעל הרוטור המתהפך שהוא למעשה דור חדש של ה v-22 ospray, שנמצא בשירות מבצעי של כל שלוש זרועות הצבא האמריקני, כבר יותר מעשור. ה v-280 valor אמור להחליף את מסוק ה UH-60 Black Hawk הוותיק שמשמש את הצבא האמריקני כבר יותר מארבעה עשורים.

״ אני שמח לומר שהבחירה ב v-280 valor תגדיל ותשפר באופן משמעותי ואיכותי את היכולת שלנו לפעול במתארים מבצעיים מורכבים״, אמר בהכרזה על המסוק הזוכה, דאג בוש עוזר מזכיר הצבא לענייני רכש ופיתוח. ה v-280 valor גבר בתחרות על מסוק ה  Defiant X של סיקורסקי. ב Defiant X  הציגה סיקורסקי קונספט חדש של מסוק עם רוטור כפול בחלק העליון בכדי לוותר על הרוטור האחורי המסורתי, ובמקומו שולב בזנב מנוע אנכי בדומה למנטוסי טורבו פרופ, בכדי להגביר את מהירות הטיסה האופקית ולהשוות אותה לזו של מטוס. ב army הסבירו את הבחירה ב v-280 valor ביכולות המגוונות שהוא מביא איתו: טיסה מהירה יותר, טווח פעולה גדול ויכולת להנחית כוחות מיוחדים בצורת אנכית.

״ היכולות שהציגה ה v-280 valor התאימו בצורה הטובה ביותר לדרישות המבצעיות שהצגנו במכרז הזה״, אמר מייג׳ור ג׳נרל וולטר רוגן, מנהל תחום המסוקים ב army.

המכרז למסוק הבא של זרוע היבשה האמריקנית, FLRAA – Future Long Range Assault Aircraft  , יצא לדרך בתחילת 2019. גם המארינס הצטרפו למכרז עם דרישות מבצעיות שמותאמות לצרכים המיוחדים של הצי. ה army דרש רדיוס טיסה מבצעי ללא תידלוק של 560  ק״מ, טווח טיסה בתצורה מבצעית מלאה של 1400 ק״מ, מהירות טיסה של לפחות 500 קמ״ש וכושר נשיאה של טון וחצי ולפחות 12 לוחמים. בואינג שיפרה כמעט כל אחד מהפרמטרים המבצעיים שהוגדרו בתחילת הדרך: כושר נשיאה של 14 לוחמים, טווח טיסה של 1500 ק״מ בתצורה מבצעית מלאה, ומהירות  של כמעט 600 קמ״ש, פי שלושה יותר מהר מהמהירות של מסוקע הבלק הוק הותיקים.

ה v-280 valor הוא למעשה מסוק – מטוס שממריא ונוחת אנכית. היכולת הזו לעבור ממצב מסוק למצב מטוס על ידי הטיית המנועים ממצב אנכי לאופקי מאפשרת לו טיסה מהירה יותר, מרכיב קריטי בשדה הקרב המודרני שבו המודיעין מדויק יותר ואורך הזמן של ״חיי מטרה״ קצר יותר. זה נכון למטוסי תקיפה וגם למסוקי סער. המגזין  mechanics popular ערך  השוואה שממחישה את היתרון בפריסת כוחות מהירה. הוא צייר תרחיש מבצעי של תפיסת שטח חיוני בטווח של 500 ק״מ. לכוח קרקעי שמתבסס על פלטפורמות משוריינות כמו ה bmp  או ה t-90 הרוסיים ייקח כעשר שעות להגיע לזירה הפעולה. כוח מוסק על גבי ה v-280 valor יגיע לאזור בתוך שעה.

״היכולת של המסוק החדש פוגשות את הצרכים המבצעיים העתידיים שלנו, ותספק לצבא האמריקני יכולות שטרם נראו״, אמר לאחר ההכרזה מנהל הפרויקט מטעם הצבא, מייג׳ור ג׳נרל רוברט בארי.

מסוק ה Defiant X צילום : Lockheed Martin/Sikorsksy

במהלך 2020 הדגים ה v-280 valor גם יכולת ראשונית של טיסה אוטונומית כשהשלים טיסה של כמה שעות ללא מעורבות כלשהיא של הטייסים שהיו כל העת בקוקפיט. כרגע התכונה הזו לא נדרשת מבחינת הדרישות המבצעיות של הצבא, אבל בבואינג – בל כבר נערכו לה מתוך הנחה כי בעתיד יועברו חלק מהפלטפורמות המאויישות לתצורת טיסה אוטונומית.

ה v-280 valor בשלב ניסויי הטיסה בצבא האמריקני צילום: us army , JAY MILLER

שווי השלב הראשון של פיתוח אב טיפוס המבוסס כולו על טכנולוגיה דיגיטלית, עמד על 232 מיליון דולר. הצפי העתידי הוא לרכש מצטבר של 70 מיליארד דולר לצבא האמריקני בלבד. בלוקהיד מרטין לא ממהרים לוותר על עסקת הענק הזו, ובחברה מתחו ביקורת מרומזת על הבחירה במתחרה של בואינג. בהודעה שהוציאה החברה לאחר הבחירה נאמר ״לאחר בחינה של תהליך הבחירה אנחנו מאמינים שלא כל הנתונים נשקלו כראוי בכדי לספק לצבא האמריקני ולמשלמי המיסים את היכולת הטובה ביותר. לנוכח האיומים ותרחישי הפעולה העתידיים של צבא ארצות הברית אנחנו מאמינים שה Defiant X הוא הפתרון הטוב ביותר להווה ולעתיד מבחינת המחיר, הביצועים ובטיחות הטיסה״.

בבואינג מיהרו להגיב. בשיחה עם משקיעים אמר מנכ״ל החברה סקוט דונלי כי הוא מעריך שההחלטה לא תשונה. הערעור של לוקהיד מרטין אמור להיבדק על ידי וועדה לא תלויה שצפויה לפרסם את המסקנות שלה עד תחילת אפריל הקרוב. עד אז שני הצדדים ממתינים…


מסוק ה v-280 valor

צילום:  us army , JAY MILLER

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות