חדשות היום

יינות יקב יתיר עם היינן ערן גולדווסר באיש הענבים

זה היה ערב מיוחד במינו, באולם הפגישות שבבית איש הענבים, מוסד היין היפואי רב שנות פעילות, עם המון יינות, טעמים, ארומות ואווירה נעימה.
האורח, רב הסיפורים, היה היינן של יקב יתיר, ערן גולדווסר שהציג לפנינו הרבה מיינות היקב, הנמנה עם טובי יקבי מדינתנו.
על היקב נכתב בקיצור: “יקב יתיר נבנה למרגלות המצודה בתל ערד היהודאית, מרחק 10 דקות מהכרמים הממוקמים ביער יתיר. היקב הקטן והאיכותי הוקם בשנת 2000, כמיזם משותף של כורמי האזור ואגודת הכורמים, שגילו את הפוטנציאל יוצא הדופן הטמון בחבל יתיר.
כיום מייצר היקב כ- 150,000 בקבוקים. היקב הדרומי שבלב המדבר הפך עם השנים לסמל האזור, לאחר שיינותיו, שזוכים כל שנה בקביעות בציונים, תשבחות ומדליות, הוכתרו בשנים האחרונות מהטובים ביותר ביינות ישראל, על ידי מבקרים מהארץ ומחוץ לארץ.”
ועל ערן היינן, בקיצור : “ערן למד באוניברסיטת אדלאיד, שבאוסטרליה, שם התמחה במדעי היין והגפן, והמשיך לעבוד באוסטרליה זמן מה. כשחזר לישראל החל את דרכו ביקב יתיר, שם הוא אחראי לכרמים ולתהליך הפקת היין. ערן מייצג את הדור החדש של הייננים הישראלים – צעירים, בעלי ידע ומתקדמים. הוא מאמין כי היין צריך לייצג את האופי הייחודי של אזור גידולו.”

חובבי יין רבים התכנסו באיש הענבים לטעום את שפע יינות יקב יתיר ולשמוע את הסבריו היסודיים של ערן על כל יין שהוא ייצר ויילד.
ומה היה לנו ולהם בכוסות, במשך הערב:
הר עמשא לבן 2021
נחל יתיר לבן 2021
הר עמשא רוזה 2022
חבית 80 2020
הר עמשא אדום 2020
נחל יתיר אדום 2020
פטי ורדו 2020
יער יתיר 2019
נחל יתיר אדום 2015
יער יתיר 2017
ועוד הפתעות היו  !!!


הר עמשא (המופיע בחלק מתוויות היין) הוא הר בהרי חברון, 13 ק”מ צפונית לערד. מפסגתו אפשר להשקיף על שטח דרום מדבר יהודה ועל בקעת ערד, צפון הר הנגב ומצפון, על הרי חברון. הוא על שם עמשא בן יתר שהיה שר צבא של אבשלום ומאוחר יותר שר צבא דוד המלך. בהר עמשא עברה הדרך הרומית הקדומה מירושלים לאילת.
פתח את האירוע בברכות ובהצגת יקב יתיר, חיים גן, הבעלים של איש הענבים. חיים גם הסביר את נושא הטרואר היתירי, בצפון הנגב, ועל היינות שטעמנו, מדי פעם, במשך הערב.
מהר מאוד החלו להימזג היינות, ערן נעמד והתחיל לדבר בשפע מוגבר של הסברים וחוות דעת.


הר עמשא ורוד רוזה 2022 – ערן: “חיפשתי ליין ערך נוסף טעים ומיוחד. שאפתי שיזהו רוזה ולא יין לבן. 3 זנים מרכיבים את היין, שיהיה מעניין לעקוב אחריו. אף פעם לא חיפשנו דרך קצרה לייצור. אלפי שנים גידלו ענבים במדבר. אם מצליחים למצוא מקום מתאים במדבר אפשר לגדל בו ענבי יין.”נחל יתיר לבן 2021 והר עמשא לבן 2021 ערן: “אני מאמין בעשיית יינות ממספר זנים ולא מזן בודד. ליינות טעמי מינרליות וחמיצות טובה. ארומה קצת חלשה. אהבתי יותר את את נחל יתיר וטעמיו.חבית 80 – סירה גרנש ומורבדר. יין שנמכר רק ביקב – 120 ש”ח. יין טעים ורגוע. הוא החליק נעים בגרון.
יתיר הר עמשא אדום 2020 צבע כהה יפה. בלנד של 7 זנים. מעניין היה שבלגימתו אפשר היה לחוש במספר טעמים מרכיבים עדות להיותו בלנד מורכב ממספר זנים עם טעמים שונים.
נחל יתר אדום 2020 צבע אדום כהה. טעם שיורי ארוך בפה עם קצת תחושת מרירות. ערן הסביר לנו המרירות היא חלק מהאופי היתירי שהוא אוהב. הייתה גם קצת מליחות בלשון.
נחל יתיר 2015 בלנד עם 77% סירה. אהבתי מאוד את היין. כרגיל אני אוהב את הסירה. ערן: “מרקם היין חשוב יותר מהארומה.”
פטי וורדו 2020 צבע יפה אדום כהה. אבל החיך שלי פחות אהב יין זה. זהו יין מעניין לדעת ערן.” יש עוד הרבה זנים שהייתי רוצה לעשות מהם יין אבל אין זמן.”
וזה עדיין לא הסתיים, חברים.
לשתי כוסות נמזגו יינות יער יתיר 2017 ויער יתיר 2019 – שוב אלה היו בלנדים רבי זנים משתנים. אהבתי יותר את יתיר 17 הוותיק יותר. ארומות חזקות באף.
ערן המליץ שיינות יצאו לטעימה בטמפרטורה של 15 מעלות וקצת יתחממו בטמפרטורת החדר לפני הטעימה.
הגיע לכוס היער יתיר 2013 הוותיק קברנה סוביניון + פטיט וורדו. גוף מלא וטעם שיורי ארוך בפה. מתברר יותר ויותר שככל שיינות יקב יתיר מתבגרים הם משתבחים.
הוכחה לכך חוזקה עם הגעת ההפתעה הענקית והכבדה שיצאה ממחבואה בשקית שהביא ערן מהיקב.
ערן הביא לסיום הטעימה בקבוק גדול וכבד – יער יתיר דבל מגנום 2002 לדעתי הוא היה יין מצוין . קברנה סוביניון 100 אחוז. חשתי אמנם, בקלות באף ובחיך בגילו הלא צעיר אבל הוא היה נעים ללגימה ולתחושת הארומה.
כבוד לסבא.
תודה לחיים גן ולצוותו המסור ולערן גולדווסר, היינן, על ערב מהנה בלתי נשכח.
אוהה !!!


ישראל פרקר – www.winesisrael.com

תגובות סגורות