חדשות היום

בעולם שמתמודד עם משבר האקלים הכל מתחיל ונגמר במים

אין זה סוד שאנו נמצאים כעת במשבר אקלים עולמי, המוביל למחסור חמור במים ובמזון. מכיוון שהמגזר החקלאי מהווה 70% מצריכת המים העולמית, ניהול משאבי המים בחקלאות הוא קריטי. לדוגמה, אחוז אחד בלבד מצריכת המים החקלאית העולמית שווה ערך לצריכה השנתית של כל האוכלוסייה באפריקה. כיום, הטכנולוגיה יודעת לעקוב ולנתח כל שלב ותהליך בחיינו עם פתרונות IoT חכמים כדי לייעל את הביצועים, להגדיל את התשואות ולחסוך במשאבים, זמן וכסף. וכאן בדיוק משתלבת חברת

הסטארט אפ הישראלית Treetoscope שפיתחה פתרון ייחודי לאחת הבעיות הכואבות בשרשרת המזון בכל העולם – מים מתוקים שהופכים למצרך      בחוסר ומתייקר בכל העולם. “החזון שלנו” אומר דותן עשת, מנכ”ל החברה, “להנגיש פתרונות לחקלאים, שיחסכו להם הרבה מאוד מים, וליצור אימפקט אמיתי בעולם.”

הכל מתחיל ונגמר במים

אחד הפתרונות לייצר יותר עבור אוכלוסייה הולכת וגדלה, טמון ביעילות משאבים – וזה מתחיל ונגמר באותו המשאב היקר והבסיסי ביותר לחיים על פני כדור הארץ – מים. עם זאת, מחסור במים משפיע יותר ויותר על היבטים רבים של החיים על פני כדור הארץ, והחקלאות אחראית לאחוז גבוה מהנסיגה העולמית של מים מתוקים. עם ההשפעות של שינויי האקלים יוצרות יותר ויותר אי ודאות ושונות בתנאי האקלים, המגדלים מתמודדים עם לחץ מוגבר לנהל את המשאב הדל יותר ויותר ביעילות רבה יותר.

“ב-Treetoscope, אנו מאמינים שהתשובה, כמו בהרבה דברים, טמונה בידע.” אומר דותן, “הפתרון שלנו מספק תובנה נדירה לגבי צרכי המים בפועל של גידולי מפתח, כך שהמגדלים יכולים ליישם רמות מים אופטימליות     . אחרי הכל, לדעת מתי היבול שלך צריך מים, כמה מים ומתי – יעזור     למגדלים למקסם את התפוקה, עם פחות מים וכך להגיב לאתגרים עולמיים עקב שינויי האקלים.”

החברה, שהוקמה בשנת 2020, היא סטארט-אפ חדשני בניהול השקיה      מדייקת שפיתח טכנולוגיה פורצת דרך לניטור ישיר של צמחים. החברה, שבסיסה בישראל, מציעה את שירותיה החדשניים לחקלאים ברחבי העולם, ומסייעת להם להפחית את עלויות הייצור, להגדיל את התפוקה ולמטב את משאבי המים שלהם.

רותמים את הבינה המלאכותית לטובת החקלאים

חברת Treetoscope (טריטוסקופ) פיתחה מערכת המספקת לחקלאים תובנות השקיה מתקדמות, תוך יישום טכנולוגיות בינה מלאכותית ושימוש בחיישנים חדשניים פרי פיתוחה, המודדים את צריכת המים של צמחים בזמן אמת. הפתרונות הטכנולוגיים שלה מסייעים לחקלאים לטייב את כמות ותדירות ההשקיה, ובכך לצמצם את צריכת המים ולהקטין את זיהום הקרקע, בהיקף שנאמד במיליארדי      דולרים בשנה לחקלאים בכל העולם. לחברה מכירות בהיקפים משמעותיים והסכמי שיתוף פעולה עם שחקנים מובילים בתעשייה העולמית, דוגמת נטפים, TORO, Hektas ואחרים.

בשיחה עם דותן הוא מסביר כי חיישנים מבוססי צמחים מספקים לחקלאים הזדמנות ייחודית לנטר את מצב המים של הגידולים שלהם ולקבל החלטות מושכלות לגבי השקיה וניהול מזיקים/מחלות. בעיקרו של דבר, חיישנים אלה משתמשים בצמחים כ”חיישנים ביולוגיים” כדי למדוד את יחסי הגומלין בין לחות הקרקע, תנאי האטמוספירה ותגובת הצמח. על ידי ניטור רציף של גורמים אלה, חיישנים מבוססי צמחים יכולים לספק נתונים יקרי ערך לאופטימיזציה של בריאות היבול והפרודוקטיביות.

קבלת הנתונים בזמן אמת. קרדיט צילום: שגיא מקייטן

הסנסור שמוצמד לצמח. קרדיט צילום: שגיא מקייטן -Sapsensr Sesnor

איך זה עובד בפועל?

פלטפורמת ניהול ההשקיה SaaS (Software as a Service) ייחודית בכך שהיא משלבת דיוק חסר תקדים של צרכי המים בפועל של הגידולים עם נתוני קרקע, לוויין ונתוני מזג אוויר בזמן אמת באמצעות מנוע בינה מלאכותית שפיתחה. יחד, הפתרון מספק למגדלים תובנות השקיה, ניהול רמות  עקה (סטרס), היסטוריית מזג אוויר ותחזית, והתראות 24/7.

“הפתרון שלנו הוא כמו בדיקת דם עבור הרופא. הוא עוזר לחקלאי לקבל החלטות על פי מדדים אמיתיים ובזמן אמת.” אומר דותן. הפתרונות האחרים שקיימים בשוק מנטרים את מזג האויר, הקרקע וכד’

וכך מניחים הנחות לגבי ההשקייה. ההתקן שלנו נמצא בתוך הגזע עצמו ונותן לחקלאי פרמטרים שמסתמכים על המדדים של  הצמח בכל רגע נתון וכך ישנה הנחת עבודה מבוססת שמסתמכת על נתונים מדוייקים.”. “החזון שלנו” אומר דותן “להעצים את כל המגדלים עם הכלים הדרושים להם כדי לייצר יותר בפחות. ב-Treetoscope, יש לנו את הכלים והטכנולוגיה לתרום למאמצים גלובליים לניהול בר-קיימא של משאבי מים בחקלאות ובסביבות עירוניות.”

דותן עשת, מנכ”ל חברת Treetoscope צילום: שגיא מקייטן


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות