חדשות היום

האם לגימת יין עקבית באמת מובילה לבריאות תקינה?

ישנם האומרים כי שתיית יין לעיתים קרובות טובה מאוד לבריאות שלנו. ישנם כאלה שמגחכים ומזהירים ואחרים יגיבו בתימהון. אז מה באמת נכון?

התשובה המהירה היא שיין מוסיף לבריאות, אבל יש להגביל בקפדנות את כמויות הנלגמות ולבחור בסוג היין הנכון וברמת האלכוהול הנלגם. כל מה שנכתב כאן נלקח מתוצאות מחקרים שפורסמו בעולם וליקטתי ברחבי הרשת, ואינו משמש כתחליף לעצות רופאים או לקיחת תרופות לזקוקים.

שיפור בריאות הלב
אחד מהיתרונות הגדולים ביותר היא השמירה על בריאות הלב, עובדה שאומתה במחקרים רבים.  חוקרים בדקו אנשים שלא לוגמים יין בכלל, וכאלה שלוגמים יין מדי פעם . מסתבר שהסיכון להיפגע בלב הצעירים מצטמצם בכמעט שליש על ידי לגימת כוס יין אדום, לעיתים.

הובחן סיכון נמוך יותר להתקפי לב ולמחלות לב וכלי דם כתוצאה מלגימת יין.  מחקרים הראו כי העורקים מתרחבים, והדם יכול לזרום בהם בחופשיות רבה יותר וכן ישנן פחות חסימות, אשר גורמות התקפי לב ושבץ.  שרירי הלב  נמצאים תחת  פחות לחץ ואספקת הדם לא נעצרת על ידי קרישי דם.

גם רמות הכולסטרול נשמרות תחת שליטה, עובדה המסייעת להגברת בריאות העורקים.
לגימת רק כוס או שתיים ביום יכולה לעזור למנוע נזק מהכולסטרול רע, על ידי שיפור שיעור הכולסטרול הטוב בגוף וגם הפנולים ביין מגינים על העורקים מפני נזק.

מהם הפנולים ומה קישרם לבריאות?
פנול הוא סוג של תרכובת אורגנית המשמשת למגוון רחב של שימושים רפואיים ובריאותיים.

למשל: פנול מוזרק לשרירים לטיפול במצב הנקרא ספסטיות שרירים. זה קורה כאשר המוח אינו מתקשר כראוי עם החוט השידרתי והעצבים והשרירים נהיים מתוחים.
הפרעת תנועה ספסטית מתבטאת בחולשה של שרירי הגפיים, הגב ולעתים הצוואר ובמתח שרירי גבוה שיכול לפגוע בתנועת הגפיים.
פנול משמש כחומר שימור חיסונים ומסייע למנוע צמיחה של בקטריות בחיסונים וזיהום.

פנול בספריי לגרון יכול להקל על תסמינים שנגרמים על ידי כאב גרון.

חומצות פנוליות נוצרות גם בקיר המעי ויכולות להועיל לבריאות כנוגדות חמצון המונעות נזק תאי עקב תהליכי חימצון.

אבל חובה לדעת ולהפנים שפנול טהור ויש להשתמש בו בזהירות ולפי ההוראות של רופא.

פנולים ביין, בעיקר ביין אדום, מגיעים בעיקר מקליפות הענבים ומשפיעים על הטעם, הצבע ועל התחושה של היין בפה.

הפנולים ביין משמשים כנוגדי חמצון, מולקולות שמגינות מפני השפעות מזיקות של חימצון בגוף . שבירת מולקולות חמצן נגרמת על ידי תהליכים יומיומיים כמו פעילות גופנית, מטבוליזם של מזון וחשיפה למזהמים שבאוויר. תהליכים אלו מייצרים חומרים העשויים לגרום להזדקנות, מחלות דלקתיות ואפילו סרט. נוגדי החמצון יכולים למנוע את הנזק הזה על ידי הוספת אלקטרונים.
הפנולים ביין מכילים גם רסברטרול, פוליפנול טבעי המשמש כפיטואסטרוגן, הנמצא בצמחים רבים כולל דגנים, פירות, ירקות וירקות עלים. לפיטואסטרוגנים מיוחסים יתרונות בריאותיים, שכן אוכלוסיות שהתזונה שלהם דלת שומן ועתירה בצמחים, ובעיקר אלו ממזרח אסיה שצורכות סויה כמזון בסיסי, לוקות פחות במחלות לב וכלי דם, בריחת סידן, סוכרת וסוגים מסוימים של סרטן.

רסברטרול נמצא בגרגרי יער, באגוזים, בענבים ובצמחים נוספים. הוא מחזק את מערכת החיסון, מגן על DNA מנזקי המסרטן הידוע בנזופירין (נמצא בעשן הסיגריות), ומגן בפני התפתחות סרטן עור.
(DNA  היא מולקולה ענקית שנמצאת בעיקר בגרעין התא ומכילה את כל המידע הגנטי לבניית חלבונים שונים. ה-DNA מרכיב את הגן שהוא יחידת המידע התורשתית הבסיסית. הגנים מרכיבים את הכרומוזום; לאדם יש 23 זוגות כרומוזומים.)

ממצאים מחקריים תומכים בהשערה כי ייתכן שיש לרסברטרול השפעה מועילה על שורה של הפרעות רפואיות ופסיכיאטריות.

רסברטרול נמצא  גם כחומר יעיל לשיפור מחלות לב וכלי דם, שיפור זרימת דם בגוף, הפחתת כולסטרול ומניעת חימצונו ושקיעתו על דפנות כלי הדם. הוא גם משפר תהליכים מטבוליים וחילוף חומרים מהיר ויעיל.

בענבים אדומים, הפלבונול העיקרי הוא בדרך כלל קוורצטין, אחריו מיריצטין ועוד. בענבים לבנים, הפלבונול העיקרי הוא קוורצטין, אחריו קמפפרול.

הקוורצטין הוא הפלבונואיד הנפוץ ביותר בתזונה כולל בצלים, תפוחים, ענבים, פירות יער, ברוקולי, פירות הדר, דובדבנים, תה ירוק, קפה, יין אדום,
הקוורצטין משמש בעיקר למצבים הקשורים ללב והכלי הדם ולמניעת סרט לב, סרטן, והפרעות מוח שונות
למיריצטין יש תכונות נוגדות חמצון, שמסייעות במניעת נזקים לתאים והשפעה חיובית על מגוון מחלות, כולל סוגים מסוימים של סרטן.

ושוב חשוב לזכור שצריכה מוגברת של תוספי תזונה ועל אף שהפנולים ביין יכולים להטיב לבריאות, צריכה מוגברת של יין ואלכוהול יכולה להיות מזיקה.

שיפור בהפחתת משקל

מסתבר שלגימת כוס יין אדום יבש פעם ביום יכולה לעזור גם להרזיה.
האלכוהול מעודד את הגוף לשרוף יותר קלוריות .

לא לשכוח שהיתרונות קיימים בלגימת כוס או שתיים ביום, יחד עם דיאטה בריאה ומאוזנת ועדיף ללגום יין עם הארוחות, כדי קבל את היתרונות המוזכרים.

הגנה מפני סרטן
יין מכיל מרכיבים המסייעים להילחם בסרטן . הפנולים המסייעים לשמור על בריאות הלב מסייעים גם לשמור על בריאות התאים.  הם מאיטים את צמיחת התאים הסרטניים, במיוחד כשמדובר בסרטן השד והערמונית וגם את צמיחת תאים סרטניים בכבד, זאת באמצעות נוגדי חמצון שביין.
נוגדי החמצון נלחמים נגד הרדיקלים החופשיים בגוף, הגורמים לתאים מתים ופגועים להיווצר.
מחקרים מצאו כי גם סרטן הפה יכול להימנע באמצעות שתיית יין עם נוגדי החמצון, במיוחד אדום אבל לגימה מרובה יכולה להזיק לשיניים ולהכתימם. זוהי עוד סיבה מדוע צריך ללגום יין במתינות ובמידה נכונה. סרטן השחלות הוא גם משהו שאפשר להילחם נגדו באמצעות שתיית יין לדעת חוקרים שונים .

שיפור העצמות ובריאות השיניים
היין יכול לעזור להפחית את הסיכון של אוסטאופורוזיס, כאשר העצמות דקות, דבר הקשור בדרך כלל לגיל.
ניסיונות הגוף לקלוט סידן, מחלישים את מבנה העצמות והשיניים.  כאשר לוגמים יין, אפשר לספוג  קל יותר סידן כדי לשמור על מבנה עבה יותר ובריא של העצמות. עובדה נכונה לנשים וגם לגברים. כמובן שצריך גם לקבל סידן בתזונה נכונה , דרך מזון או תוספי מזון . צריכת מספיק ויטמין D  עוזרת  לגוף לספוג את המינרלים, ונותנת לעצמות את הסיכוי הטוב ביותר של התפתחות והגנה.

עזרה בהפחתת סוכרת סוג 2

כשמאובחנים בסוכרת מומלץ לעשות שינויים באורח החיים. למשל, ללגום יין רק בכמות בינונית, מדי יום.  ישנם תוצאות מחקרים המוכיחים זאת בכתוצאה פעילות האלכוהול. חולי סוכרת עשויים לראות ירידה בהתנגדות לאינסולין.  אבל, כאמור אין להפחית את התרופות ללא התייעצות עם הרופא.

עזרה בהגנת המוח והזיכרון

יין יכול לעזור לשמור על הזיכרון ולמנוע מחלות כמו דמנציה ואלצהיימר, בגיל בוגר.

עובדה זו קשורה לאותה סיבה המסייעת לבריאות הלב . היין מונע היווצרות קרישי דם ומפחית את הדלקות בכלי הדם.  אלה הם גורמי דמנציה וירידה קוגניטיבית.

כמובן, שלאלכוהול יכולה להיות גם השפעה הפוכה על המוח והזיכרון.  אם לוגמים הרבה יותר מדי. זהירות בבקשה.

יין אדום מול לבן: מה כל יין יכול לתרום?

האם יין אדום יהיה טוב יותר מאשר לבן?  האם יש גם תועלת משתיית יינות מבעבעים, כמו שמפניה?

 מתברר שיין אדום מציע יתרונות רבים יותר מיין לבן.  ספירת הקלוריות עשויה להיות נמוכה יותר ביין לבן אבל יש בו יותר סוכר.  זהו דבר המוביל ליותר סיכון של עלייה במשקל והוא יכול להוביל לריקבון שיניים הרבה יותר מהיר מאשר מלגימת יין אדום.

יש יותר ברזל ביין האדום מאשר בלבן.  דבר העשוי לעזור בבריאות הלב, וגם מציע יותר אנרגיה לגוף.  ברזל מסייע להגביר את תאי הדם האדומים בגוף.

 יש גם יתרונות לשתיית יין לבן שיעשו טוב יותר מאשר לא ללגום יין בכלל. אם לוגמים יין לבן, מומלץ שיהיה יבש, בו יש רמת סוכר נמוכה יותר.

גם כשמדובר בלגימת יינות אדומים, סוג וזן היין אדום משפיע על היתרונות הבריאותיים ולא כולם שווים!
למשל בפינו נואר יש כמויות גדולות של רזברטרול, אשר יסייע להגן על הכבד הרבה יותר טוב מיינות אחרים.  במקביל, בסוגים אחרים של יין אדום יש procyanidin יותר, אשר מציע יתרונות אנטי אייג’ינג כחומר אנטי מחמצן רב עוצמה.
Procyanidin הוא פוליפנול הנמצא בטבע בשפע. בענבים, חמוציות, תפוחים, תה, קקאו, ועוד מכיל תכונות אנטיאוקסידנטיות,  אנטי-דלקתיות, ומגן מפני מחלות כרוניות מחלת לב, סרטן, ומחלות קשורות למערכת החיסון וגם פועל כאנטי-דלקתי.

בחירה בדיאטה בריאה ומאוזנת
היתרונות של היין באים לידי ביטוי טוב יותר כאשר משלבים אותו בתזונה בריאה ומאוזנת.

ישנן הרבה אפשרויות למזון בריא ומאוזן. חלקן כרוכות במדידת קלוריות ואחרות מתמקדות יותר על מרכיבים מסוימים וקבוצות מזון.  יש לבחור בדיאטה המתאימה אך לדאוג שהצלחת תתמלא עם יותר פירות וירקות.

הארוחה השמנה החד פעמית לא תעשה לך שום דבר רע אם היא מאוזנת ורוצים ליהנות לפעמים גם מרע. ארוחה אחת רעה לא תגרום לעלייה במשקל או להתקף לב פתאומי.

לסיכום, האם באמת אפשר ליהנות בריאותית וחברתית משתיית יין?
שתיית יין מועילה לגוף. נוגדי חמצון ומינרלים הנמצאים באלכוהול הם בין הטובים ביותר להילחם במחלות ובפגעים שונים.   בחירה ביין תעשה הרבה יותר טוב לבריאות , במיוחד יין אדום.

כל זה לא שולל חלק מהסיכונים שמקורם בשתיית אלכוהול ברמה גבוהה. מומלץ לנהוג בהתאם ולחשוב על האוכל שאוכלים עם או אחר לגימת היין.

כאשר רוצים להילחם במחלות לב ולהגן על המוח , שתיית יין היא משהו שכדאי לחשוב עליו ברצינות.  גם אם יש הזדמנות רק לכמה כוסות בשבוע, מומלץ ללגמן מאשר להימנע לחלוטין!

חשוב תמיד לזכור ולא לשכוח כי כל כמות לגימת יין העולה על כמות מתונה יכולה להזיק  לגוף אף כי אף מחקר לא הוכיח שיין אדום מזיק, מומלץ לא לסכן את הבריאות . תמיד יש להיות מודע לדברים שמכניסים לגוף.
קבוצת משקאות היין שבהן דרגת האלכוהול הממוצעת היא 12%-14% מוגדרת כנפרדת מקבוצת משקאות האלכוהול בהן דרגת האלכוהול הממוצעת 40%-60% וטועים אלה המאחדים את שתי הקבוצות לקבוצה אחת של משקאות אלכוהולים ומזהירים מלגימתם.

יין הוא משקה שמשחק תפקיד חשוב באירועים חברתיים רבים. הוא משמש כאמצעי לחיבור בין אנשים, לשיחה ולהנאה משותפת. יין נחשב למשקה שמזמין להתקרבות ולהיכרות, ולכן הוא נפוץ באירועים חברתיים שונים, ארוחות ערב, מסיבות וטקסים לא רק דתיים.

במצרים העתיקה, לדוגמה, היין היה קשור לאלים, והפרעונים נקברו עם צנצנות יין כדי ללוות אותם בחיים שלאחר המוות.

בתנ”ך יש 139 פסוקים בהם מופיעה המילה יין.

אך יש לזכור, שהשפעת היין על מצב הרוח שלנו תלויה לא רק בסוג היין, אלא גם במצב הרוח שלנו לפני ששתינו אותו, באווירה שבה אנחנו שותים אותו, ובחברה שאיתה אנחנו שותים אותו.

כמה ללגום?
לפי מחקרים שונים, הכמות המומלצת של יין לשתייה היומית היא כוס אחת (150 מ”ל) לנשים ושתי כוסות (300 מ”ל) לגברים. שתייה מתונה של יין יכולה להשיג יתרונות בריאותיים מסוימים, אך שתייה מופרזת של אלכוהול יכולה להזיק לבריאות. חשוב גם לזכור שכל אדם מתנהג ובנוי שונה, והמלצות אלו יכולות להשתנות בהתאם למצב בריאות האדם.
לכן, תמיד מומלץ לשאול את הרופא אם יש לכם שאלות או חששות לגבי לגימת יין.

ע”פ מאמר של קרן ריד ותוצאות מחקרים שונים המופיעים באתרים ברשת האינטרנט העולמית.

ישראל פרקר   www.winesisrael.com


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות