חדשות היום

מלחמת “חרבות ברזל” כזרז לתעשיית הפודטק הישראלית

מלחמת “חרבות ברזל” שנמשכת כבר למעלה משלושה חודשים מוכיחה כי ישראל חשופה מדי לייבוא. לפי דוח של עמותת GFI ושלדור, מעל 85% מהבקר והדגים שנצרכים בישראל, מיובאים, כמו גם כמחצית ממזון העופות שגדלות בישראל. בתחילת המלחמה, חברות תעופה רבות, אם לא כולן, ביטלו את הטיסות לישראל, או העלו את מחירי הטיסות משמעותית. כעבור חודשיים החות’ים, הנתמכים על ידי אירן הודיעו כי יפגעו בכל אניה שתעביר סחורה לישראל וגרמו לכך שמחירי הסחורות עלו בכל העולם משום שספינות הסחר נאלצו לשנות את מסלוליהם, נוסף על יבואנים ואניות שנמנעים מחידוש העסקים עם ישראל מחשש מהמצב הביטחוני.
בישראל נוצרה דאגה אמיתית לאספקת המזון הרציפה, עד כדי קיומו של מחסור במזון חיוני. חשש זה הוביל את קברניטי איגוד המזון לשלוח מכתב ליו”ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח”כ דוד ביטן בו נכתב כי ללא פעולה מיידית של ממשלת ישראל – ביטחון המזון של ישראל בסכנה. האיגוד מתריע כי על מנת למנוע משבר ומחסור מזון בעת מלחמה, על הממשלה לקבוע אסטרטגיה סדורה שבמסגרתה ייקבעו יעדים להבטחת ייצור מקומי של לפחות 75% מהמזון הנדרש. באיגוד מציינים כי כ-90% ממפעלי המזון הישראליים ממוקמים באזורי העימות בצפון ובדרום, ולמרות המתיחות הביטחונית ולאור חיוניותה וחשיבותה של תעשיית המזון, המפעלים ממשיכים לפעול, שעה שהם חשופים למטחי טילים מהדרום ומהצפון ורבים מעובדיהם פונו אל אזורים מרוחקים. בין הקשיים שבלטו ניתן היה למנות קושי בחליבה ואיסוף ירקות ביישובי העוטף והצפון. לדבריהם, חסרה אסטרטגיה שתבטיח את הביטחון התזונתי ואת זמינות המזון לתושבים.

בהנחה שתוכן המכתב התייחס למצב המזון בישראל במהלך המלחמה, אם הדברים שנכתבו במכתב התייחסו למצב המזון במלחמה שהיא, כך אנו מקווים, זמנית – לא ניתן להתעלם מפצצה שמתקתקת ברקע מבחינתה של ישראל והיא הגידול באוכלוסייתה לאורך השנים. על פי ההערכות עד שנת 2050 צפויה אוכלוסיית ישראל לגדול באופן משמעותי ויש חשש שהיא לא תוכל לספק לעצמה את כמות המזון הנדרשת. אז מה הפתרון? תעשיית הפודטק.

ההשקעה בתחום הפודטק היא לא חדשה וכיום ישראל שניה רק לארה”ב בהשקעות בתחום. על פי התחזיות בעוד כעשור יעמוד נתח השוק העולמי של תחליפי החלב, העוף והבשר על כ-140 מיליארד דולר ותחליפי הבשר צפויים להוות כמחצית מהשוק הזה. רק בישראל צפוי לעמוד שוק תחליפי החלבון מן החי על כ-15% משוק הבשר והעוף בתקופה זו.
בישראל צמחו בשנים האחרונות מספר חברות פודטק שחרטו על דגלן פיתוח וייצור של חלבון אלטרנטיבי, שהוא חלבון שמופק שלא מן החי, למען יצירת מערכת מזון מזינה, יעילה והומנית. חברות אלה הפכו להיות פורצות דרך בתחום הבשר המתורבת, תחליפי חלבון מבוססי צמח והתססה (פרמנטציה). בפני החברות האלה ורבות אחרות שעוד יגיעו עומד אתגר משולש: לעמוד בסטנדרטים הנדרשים של טעם ומרקם, לספק מוצר עם ערך תזונתי גדול או שווה לכזה שמסופק מן החי, ולהביא את עלויות הייצור לרמות שיאפשרו לספק אותן לשוק במחירים הגיוניים. האקו-סיסטם הישראלי, מהמובילים בעולם בתחום, נע בדרך לשם. עמידה באתגרים אלו יובילו את מדינת ישראל לפתח מנוע צמיחה כלכלי משמעותי שיתרום לא מעט לקופת המדינה, ובה בעת יסייע בהקמת מנגנוני ייצור מזון עצמאיים. המשך ההשקעות בתחום הוא הכרחי. חלק מהרצינות שמפגינה המדינה בתחום בא לידי ביטוי בבניית מפעל ענק בתחום ההתססה (פרמנטציה) בצפון הארץ בשיתוף עם רשות החדשנות וקבוצת גדות. מפעל זה יוכל לסייע לחברות מישראל והעולם בפיתוח מוצרי מזון כמו חלבון אלטרנטיבי.
דוגמאות להצלחה לא חסרות, והאחרונה שבהן היא חברת Aleph Farms, מהמובילות בתחום הבשר המתורבת, שקיבלה החודש אישור רגולטורי ראשון מסוגו ממשרד הבריאות, שיסלול את דרכה לשוק הישראלי. ההערכה היא שהסטייק הראשון של החברה יגיע למסעדות כבר השנה.

קרדיט: YD Labs

ישראל לא חריגה בנוף.  סינגפור הייתה המדינה הראשונה שאישרה לשווק עוף מתורבת בשנת 2020, ומאז הצטרפה אליה ארה”ב כאשר אישרה לחברות Upside Foods ו-Good Meat לשווק את מוצרי העוף המתורבת שלהן. כעת הופכת ישראל למדינה הראשונה שמעניקה אישור רגולטורי לבשר בקר מתורבת. לפי ההודעה שפרסמה Aleph Farms, משרד הבריאות הנפיק לה אישור רגולטורי המכונה “No Questions Letter”, שמשמעותו כי המוצר שלה בטוח למאכל. בסופו של הליך בירוקרטי שצפוי להימשך עוד מספר חודשים, תוכל החברה להתחיל למכור את המוצר שלה בישראל.

ובל נשכח את חברת הפודטק Imagindairy, המתמחה בפיתוח חלבוני חלב ללא שימוש בבעלי חיים, שהודיעה רק לפני כחודש כי קיבלה אישור FDA. vמשמעות היא שהמוצר אותו מפתחת החברה בטוח לשימוש. כך, החברה תוכל ליצור שיתופי פעולה מסחריים, לשווק ולמכור את מוצריה למגוון רב של חברות מזון, גם בשוק האמריקני.

מה ש-Imagindiary פיתחה הם חלבוני החלב שזהים לחלבוני חלב פרה בטעם, במרקם, בפונקציונליות ובערכיהם התזונתיים. חלבונים אלו משמשים ליצירת מגוון רחב של מוצרי חלב, כגון גבינה, יוגורט וגלידה, אך למוצרים אלו יתרונות משום שהם אינם מכילים כולסטרול, לקטוז והורמונים מכל סוג.

קרדיט: YD Labs

אחת השאלות המרכזיות כיום בענף היא כיצד המלחמה תשפיע על התעשייה?
אריאל בלומוביץ’, מנכ”ל חברת הפרמנטציה  “YDLabs” מאמין שהפודטק לא ייפגע דווקא בגלל שחשיבותו האסטרטגית באה לידי ביטוי במלחמה: “עד כה מדינת ישראל תמכה מאוד בהשקעות בתחום וראינו את ההצלחות שחברות קצרו בזכות כך. אני גם מאמין שנראה הצלחות נוספות בהמשך, התחום הזה “חם” מאוד ויש לו קשב בין-לאומי גדול מאוד. יש היום עוד עשרות חברות שנמצאות ברמות פיתוח כאלה ואחרות בעיקר כי יש כאן אקוסיסטם שמאפשר את זה מבחינת כח אדם איכותי, השקעות וכמובן צורך במוצרים הללו. ראינו במלחמה עד כמה חשוב שישראל תוכל לעמוד בזכות עצמה ולייצר ביטחון מזון שלא תלוי באם יש טיסות לארץ או אם לא סוגרים מיצרים כאלה ואחרים. את זה הפודטק יודע לספק. יש לו, כמובן, את האתגרים שלו שהם לא תלויי מצב אך טוב תעשה המדינה אם תמשיך לפעול בתחום ולראות בו תחום אסטרטגי מהותי”.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות