חדשות היום

יקבי ירושלים בפתח תקווה

יקבי ירושלים – אגודה חקלאית שיתופית בע”מ, ירדו לגוש דן , במישור החוף , והקימו מרכז  מטופח ויפה במרכז המוזיאונים שבפתח תקווה. – JERUZ YARD – בוטיק יין ובית הקפה

מתאים ליקב הוותיק הזה גם להשתלב באזור מלא במורשת ובנוסטלגיה ישראלית.
פתיחת המקום היא שלב נוסף בתוכניות היקב להרחיב נוכחות ברחבי המדינה למען צרכני היין ואוהביו. המקום שנבחר נמצא סמוך למוזיאון הראשונים של פתח תקווה ולמבנה יד לבנים הראשון שהוקם בארץ. היקב החל את פעילותו בעיר העתיקה הירושלמית ומתברר שגם לייסוד פתח תקווה קשר לירושלים של פעם, מזמן.
בשנות ה- 80 של המאה ה- 19 החלו להישמע קולות בקרב קבוצה קטנה מבני היישוב הישן בירושלים. אחד המנהיגים הבולטים היה יואל משה סלומון מירושלים. אליו הצטרפו בני ירושלים נוספים וכן עולים מהונגריה, ובהם – יהושע שטמפפר ודוד גוטמן. יהודים דתיים אלה החליטו לממש רעיון חדש : להקים מושבה חקלאית בארץ ישראל, ולהביא אליה אנשים “אשר יחפצו ליהנות מיגיע כפיהם” במטרה לשפר את “מצבם החומרי והמוסרי”.
הם הציבו גם את הייעוד הלאומי החדש – “להשיב לתחייה את הארץ השוממה” וכך הגיעו לאזור המקום בו הוקמה המושבה פתח תקווה.
JERUZ YARD  נפתח בחודש דצמבר 2023 ומשמש מקום מפגש והנאה לאלה המחפשים ליהנות מטעימת יינות, מפגש עם חברים, ערבי יין,  הרצאות אורח או לערוך אירועים קטנים.

במקום פועל פוד טראק עם תפריט מזון מגוון. אפשר למצוא בתפריט גבינות משק, מאפים, סלטים, קפה וקינוחים ובעיקר יין ירושלמי, כמובן. טעמתי מהפריטים הטעימים, לגמתי יינות  לבנים ואדום ונהניתי מאווירת הפארק הירוק הסמוך.

מגוון רחב של יינות בטעמים שונים אפשר לטעום וללגום ב JERUZ YARD . אני בחרתי בשלושה ייצוגיים.

 – פרימיום רוזה 2023 – יבש מענבי פינו נואר שנבצרו בשומרון ותססו במכלי נירוסטה. ליין חמיצות מאוזנת עם טעם מיוחד, נעים בפה. אהבתי את קלילותו.

 שרדונה 2023 – חלק מהתירוש תסס בחביות עץ ועורבב עם החלק שתסס במיכלי נירוסטה. באף עלתה ארומה פירותית. הגוף פירותי ומאוזן והיין התחלק בקלילות בגרון. אהבתי גם אותו ואת קלילותו בפה ובאף.

 ספיישל רזרב 2019 – יין אדום מענבי קברנה סוביניון, מרלו ופטיט וורדו שנבצרו בכרמים באזור ירושלים. היין עבר התיישנות בחביות יותר משנה. הייתה לי כאן הפתעה בטעימה.

בתחילה הרחתי ולגמתי ואמרתי לכרמית, שאירחה אותי בלבביות, שכנראה יש בעיה פגמית ביין בן ה5. לגמתי עוד ועוד ולא התפשרתי. בעיה (חשבתי). ביקשתי להשאיר את היין בכוס ויצאתי לסיור מעניין וצילום ביד לבנים ובמוזיאון ראשונים של פתח תקווה. חזרתי אחרי שעה מלא בחוויות ומיהרתי ללגום את הספיישל רזרב ו… הוא היה נהדר. גוף מלא, מאוזן, טעים.

מסקנה: יינות אדומים מתיישנים אסור ללגום סמוך לחליצת הפקק מהבקבוק.
חובה לתת להם לנשום, להיפתח ולאגור חמצן לפחות שעה ועדיף יותר !!!
נמצאים בפתח תקווה ורוצים גם לנוח, ליהנות, ללגום, לאכול ולבקר במוזיאונים  מאוד מעניינים עם אמנות עכשווית ופריטי מורשת ישנים ? תמצאו אותם בקריית המוזיאונים, ברחוב ארלוזורוב 30, שבפתח תקווה.

 

שעות פעילות לתקופת הפתיחה של בית היין הירושלמי: א- ה – 9:00-21:00ֿ, ו׳ – 9:00-13:00, בשבתות סגור – כשר  !!

טלפון לפרטים נוספים: 052-5459426

אני רוצה לספר בקצרה את תולדות היקב הירושלמי הוותיק שעבר תהפוכות ובעלים מאז היווסדו, בתחילת המאה ה20 .
את המיידע שקיצרתי מצאתי בוויקיפדיה:

יקבי ירושלים – אגודה חקלאית שיתופית בע”מ, היא חברה ישראלית, בעלת יקב השוכן באזור התעשייה עטרות, בירושלים, ומייצר כ-3 וחצי מיליון בקבוקי יין ומיץ ענבים בשנה.

היקב, שנקרא בתחילה “יקבי שמשון”, הוקם על ידי יונה מנדלסון, חסיד חב”ד שהיה חתנו של משה שלום שור, בעל יקבי משפחת שור, בשנות השלושים של המאה ה-20 בעיר העתיקה בירושלים. בשנת 1951 עבר היקב לשכונת בית ישראל בעיר. יונה מנדלסון כונה ‘שר המשקים’ של ארץ ישראל ע”י הרבי מלובביץ, במהלך התוועדות.

בשנת 1976 עבר מפעל הייצור למיקומו הנוכחי באזור התעשייה עטרות בצפון ירושלים. שלמה זלמן מנדלסון, בנו של יונה, הגיע לישראל מקראון הייטס, ניו יורק שבארצות הברית, כדי לסייע בניהול היקב.

לאחר פטירתו של שלמה זלמן ב-2006, איש העסקים עופר גואטה, תושב בני ראם, שהיה לקוח של היקב וחברו של שלמה זלמן, רכש את היקב, לבקשת המשפחה. זאת על פי בקשתו של שלמה בצוואתו, שהיקב ימשיך לפעול.ולייצר יין.  גואטה שינה את שם היקב ל”יקבי ירושלים, אגודה חקלאית”, ובשנת 2015 מונו תת-אלוף במילואים, ארז וינר, למנכ”ל החברה וסם סורוקה ליינן הראשי של היקב.

בהמשך, בשנת 2020 החליף ליאור לקסר, היינן הראשי מיקבי כרמל, את סם סורוקה ואת ארז וינר בתור יינן ומנכ”ל החברה.

כרמי היקב נטועים בהרי ירושלים, השומרון, הר ברכה, זיכרון יעקב, שפלת יהודה ומורדות הכרמל.

במשך השנים זכו יינות היקב בפרסים ובמדליות בתחרויות יין יוקרתיות.
על חזית מבנה המרכז בפתח תקווה מוצגת תמונה ענקית בה מופיעים גם ירושלים וגם פתח תקווה מאוחדים.


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות