Tektronix – האינטרנט של הדברים בצב”ד

חברת טקטרוניקסמאת: אריק וינשטיין

חברת טקטרוניקס מכריזה ממש בימים אלו על משפחות חדשות של אוסילוסקופים, מחוללי אותות ונתחי אותות העונים לצרכים ההולכים וגדלים של מהנדסי הפיתוח בתחום הרשתות המהירות ובתחום קישוריות – WiFi להתקנים מקוונים.
אחת המגמות הבולטות היום בתחום תשתיות התקשורת היא העלייה המתמדת בקצבים. אם בעבר ערוצים ברוחב 40G נחשבו גבוהים הרי שהיום מדברים על Super-Channels בקצבים של 100G ,400G ועד 1 טרה. לערוצים אלו יש יישומים רבים כמו למרכזי מידע, מערכות LAN/WAN פרטיות, ברשתות ה-Core ביישומי רשתות ציבוריות, ערוצי Long Haul ועוד. כדי להגיע לקצבי מידע אלו נדרש לשלב טכנולוגיות תקשורת מורכבות יותר הכוללות שיטות אפנון כמו DP-16QAM ו-DP-QPSK ושידור במקביל על כמה תדרי נושא (carriers). חברת טקטרוניקס (Tektronix), המיוצגת בישראל על ידי חברת איסטרוניקס, הכריזה לאחרונה על מספר משפחות חדשות של ציוד בדיקה התומכים בקצבים ובטכנולוגיות אלו גם לתחום האופטי וגם לחשמלי.

משפחת AWG70000
משפחה חדשה של מחוללי אותות (arbitrary waveform generators) המתאפיינים בביצועים משולבים גבוהים במיוחד: קצב דגימה עד GS/s, עומק זיכרון של הסיגנל של 16Gs וכן תחום דינמי גדול העושה שימוש ב-10 ביט ומאפשר SFDR טוב מ-dBc.
למשפחת AWG70000 יישומים רבים כמו בתחום הצבאי, ביצירת אותות baseband רחבי סרט (IF ו-RF) עד ל-GHz עם תחום דינמי הגדול מ-80dBc. בתחום האופטי בו קצבי האותות עולים בהתמדה, משפחת ה-AWG70000 מאפשרת, על ידי קצב הדגימה הגבוה והתחום הדינמי, לייצר אותות ייחודיים בעלי ניקיון ספקטרלי גבוה, וסנכרון בין כמה יחידות מאפשר לייצר אותות IQ בקצבים מאד גבוהים. תחום נוסף בו למשפחה זו יש שימוש גדול הוא בבדיקת אפיקים טוריים מהירים כמו HDMI 2.0 בו היא תומכת בארבעה תתי-ערוץ (lanes) בקצב של 6Gbps לכל אחד ובכך מאפשרת לדמות הפרעות ללא הצורך בציוד נוסף.

משפחת PPG3000
משפחה נוספת בתחום מחוללי האותות היא ה-PPG3000 המציעה מספר דגמים בתחום ה-Series Pattern Generators. בין התכונות הבולטות ניתן לציין קצבים של 30Gbps ו-32Gbps בעד 4 ערוצים, יכולת תיזמון המידע (aligned data) בין הערוצים, אותות מוצא דיפרנציאלים, תמיכה בקודי PRBS מובנים (או של המשתמש), יכולות מובנות לייצר רעשי פאזה (Jitter) ועוד. משפחת ה-PPG3000 מתאימה במיוחד לבדיקות ערוצי 100G, במערכות העושות שימוש באפנון DP-QPSK וליצירת מערכת ניתוח שגיאות (32Gbps BERT) מלאה כאשר משלבים גם צב”ד לגילוי שגיאות (כמו משפחת ה-PED).

ציוד לבדיקת רשתות אופטיות 100/400G
בשנת 2011 רכשה טקטרוניקס את חברת OptaMatra המתמחה בציוד בדיקה לתקשורת אופטית בתדרי 100G ומעלה. טכנולוגיות בדיקה אלו הוטמעו במשפחות צב”ד חדשות של החברה כאשר בחודש ספטמבר האחרון הכריזה טקטרוניקס על מספר מוצרי בדיקה חדשים המאפשרים יכולות בדיקה מורחבות לציוד רשתות אופטיות (כולל תמיכה ב-Multi-Mode ובדיקת שיטות אפנון קוהרנטיות חדשות הדרושות לקצבי מידע גבוהים כמו 400G ויותר.)
מודול 80C15: מודול חדש התומך ב-32GHz ומאפשר ביחד עם סדרת אוסילוסקופים DSA8300 הרכשת סיגנלים אופטיים באיכות גבוהה (850/1310 multi-mode) תוך הוספת רעשי מדידה ופאזה נמוכים ביותר במדידות של רעשי פאזה חשמליים ואופטיים הקטנים מ-fS RMS . ה-80C15 תומך באורכי גל של 780 עד 1650 ננומטר וקצב הרכשה של 200Ks/s. מודול זה מצטרף ל-2 מודולים קיימים, ה-80C10 ו- 80C14.
בצמוד להכרזתו של מודול זה הכריזה החברה גם על ה-OM5110 שהוא 46 GBaud Multi-format Optical Transmitter ומאפשר בדיקות בשיטות אפנון מתקדמות כמו PM-16QAM ו-DP-QPSK. משדר זה מציע מקור לייזר מובנה לתחומי C או-L (כמו גם תמיכה בלייזרים חיצוניים) ואפשרות לבקרה בעזרת תוכנת אנליזה לאפנונים אופטיים של טקטרוניקס.
בתחום הצב”ד למדידת אותות חשמליים של ה-100G, הציגה טקטרוניקס את תוכנת CEI-VSR המאפשרת לבצע מדידות במערכות התומכות בתקן CEI-28G-VSR. התוכנה מבצעת ניתוח מתקדם לרעש ורעש הפאזה (פרמטרים כמו RJ, DDJ, PJ, TJ@BER ועוד) כולל ניתוח דטרמיניסטי או אקראי, הערכה של ה-BER וכן מדידת ה-crosstalk בצורת bounded uncorrelated jitter או BUJ.
מודול ה-LE320 הוכרז כתוספת למדידות הנעשות עם BERTScope. ה-LE320 הוא איקוולייזר לינארי מתכנת עם תמיכה בקצבים של 14 עד 32 גיגה ועם פונקציית pre-emphasis.

האינטרנט של הדברים בצב”ד – בדיקות מתקדמות לקישוריות WiFi
דייב מהטה – מנהל שיווק אזורי בטקטרוניקס “העולם הופך להיות עולם מקוון – אם ב-2011 יוצרו יותר ממיליארד התקנים מקוונים עם חיבור אלחוטי בעולם אזי הערכה היא כי ב-2015 ייוצרו 2 מיליארד התקנים כאלו. ברוב ההתקנים החיבוריות לרשת נעשית בעזרת תקשורת WiFi שהולכת ומתפתחת כל הזמן, כיום מדברים על תקן 802.11ac ועל רוחב פס של MHz לעומת 40 מגה ב-802.11n. הצורך לתמוך ב-Wifi בהתקנים שהם גם זולים מאלץ את היצרנים להוריד את מחיר השבבים וגם להוריד את מחיר הצב”ד שהם משתמשים לבדיקות – וההכרזות החדשות שלנו בתחום הצב”ד ל-WiFi באות לענות על הדרישה ההולכת וגדלה בתחום של התקנים מקוונים, החל מהתקנים לשימוש ביתי, התקנים רפואיים ועד ציוד תעשייתי”.
ההכרזות האחרונות של החברה לתחום בדיקות ל-WiFi כוללות:
משפחת אוסילוסקופים MDO4000B הכוללים נתח תדר מובנה (Mixed Domain Oscilloscope) ומאפשרים קורלציה של תחום התדר לסיגנלים בתחום הזמן. זהו דור שני למשפחת ה-MDO והוא מכיל כמה שיפורים וחידושים כמו הקטנת רעש הפאזה של נתח התדר, שיפור ה-SFDR ל-65dBc כך שניתן לגלות סיגנלים (spurs) שבעבר לא ניתן היה לגלות (איור-1), יכולת כיול וקטורית למדידות וקטוריות של WiFi ואותות אחרים.
בתחום נתחי האותות (Real Time Signal Analyzers), הכריזה טקטרוניקס על סדרת RSA5000B אשר מציעה רוחב פס של . התמיכה ברוחב פס זה מאפשרת לבצע מדידות בתקן 802.11ac שבו משתמשים ברוחב פס של . בעזרת רוחב פס כזה, המשפחה החדשה מאפשרת מדידות בכל תקני ה-:802.11a/b/g/n/ac תוך ביצועי זמן-אמת גבוהים.
תוכנת SignalVu-PC שהיא תוכנת ניתוח ב-off-line לאותות RF מורכבים מאפשרת ביצוע אנליזות על מחשב אישי או טאבלט. בגרסה החדשה הוסיפו יכולת התממשקות ובקרה למשפחת ה-MDO4000B ותמיכה במדידות של סיגנל המשדר בתקני 802.11a/b/g/n/ac.
דייב מהטה: “כל מוצרי בדיקה חדשים אלו מספקים סביבת צב”ד מלאה לבדיקות הנדרשות ביישום קישוריות WiFi. הפתרונות שלנו משתלבים במגמת ה”אינטרנט של הדברים” ותומכים בצורה מלאה בבדיקות המורכבות להם נדרשים מהנדסי הפיתוח ברמת השבב, המודול וההתקן”.

חברת טקטרוניקס

תגובות סגורות