חדשות היום

מבט למסך הטלוויזיה בעתיד

ההרגלים הייחודיים של ילידי ה”דור הדיגיטלי” כצרכנים כבר כאן כדי להישאר ואף להפוך בעתיד הלא רחוק לזרם מרכזי. צרכנים אלו נולדו לתוך מציאות דיגיטלית ורגילים לצרוך תוכן לפי דרישה, בכל זמן ואף נוטים לפתח הרגלי “צריכה מעורבת” של תכנים. לרבים מהם אף לא משנה אם הגיעו לתכנים אלו באופן חוקי או לא. זו הסיבה שתעשיית הטלקום והמולטימדיה רואה בילידי הדור הדיגיטלי הזדמנות עסקית ברורה. ילד בן 5 אינו מבדיל בין מסך הטלוויזיה ובין מסך המחשב.

באופן מסורתי נטו הצופים לצפות בשידורי הטלוויזיה על בסיס לוח שידורים, בו תוכן מסוים הופץ בזמן נתון לערוץ נתון, במדיה מסוימת. לפיכך, בחרו גם המפרסמים לפנות אל קהלי היעד שלהם על בסיס שעות צפיית השיא. עם כניסתם לשוק של שירותים חדשים, ביניהם שירותי מולטימדיה ומכלול רחב של מקורות גישה למידע ושידור, החלו הצרכנים לשנות את דפוסי צריכת המדיה שלהם לצריכה לפי תוכן ובזמן שיבחרו, בתלות במבחר התוכן המוצע.

טלוויזיה בסלולאר, טלוויזיה על גבי רשתות IP מתקדמות (IPTV), מחשבים עם יכולות מדיה, שיתוף קבצים, תוכן אינטרנטי, הזרמת מדיה, משחקי אונליין וטכנולוגיות נוספות מספקים לצופה גישה ליכולות, שירותים ואפשרויות חדשות. כיום לא קיים ממשק אחיד, שמציע לצופה את כל האפשרויות גם יחד או מקנה לו את כל השליטה הדרושה לו. בכדי למלא את החסך, יוצרים הצופים לעצמם “מודלים ביתיים”, המהווים שילוב של מספר פתרונות לגיבוש פתרון המותאם לדרישותיהם והרגליהם.

טלוויזיית העתיד תאפשר לצופים לצרוך תוכן ולתקשר בו זמנית ועל גבי מסך אחיד; כך לדוגמא נוכל לצפות בתוכניות בהן נוכל להצביע באמצעות הנייד הסלולארי כשלט, ננהל שיחות וידאו/קול נכנסות תוך כדי המשך צפייה אקטיבית. הטלוויזיה תכלול ספר טלפונים מבוסס קישור וניתן יהיה לקבל מסרים מיידיים אישיים תוך כדי צפייה, הורים יוכלו לשלוט בתכני הטלוויזיה של הילדים מרחוק וניתן יהיה לבנות לוחות זמנים לשידור ולהקלטה בהיותך מחוץ לביתך באמצעות הנייד הסלולארי. נוכל גם לגשת לקבלת עזרה במהלך תוכניות “בחינת ידע” ולצופים חובבי הספורט יש הזדמנויות מעולות בטלוויזיית העתיד בהן ניתן יהיה לבחור את זווית הצפייה מתוך מבחר מצלמות המשדרות בו זמנית בשידור חי יחד עם יכולת למסך מגע בו ניתן לקבל אינפורמציה על כל שחקן בלחיצה קטנה ועוד דברים רבים וטובים. נוכל להמשיך לצפות בשידור על גבי הנייד הסלולארי ולהיפך עם הגעתנו הביתה נוכל להעביר את השידור מהנייד אל המסך הפרטי. קהל הצופים יוכל גם להשתמש במצלמות המוטמעות במכשירי הטלוויזיה או הסלולאר שלהם ולהפוך לאקטיביים בתוכניות הטלוויזיה, MeOnTV. צופים יוכלו גם להשתמש במצלמות המותקנות בטלוויזיה בכדי לעקוב אחר המתרחש בבית, באמצעות הטלפון הסלולארי, תוך מעבר מממיר אחד למשנהו.

רשתות שידור יאפשרו לצופים לפרוץ לשידור-חי מביתם. רשתות הטלוויזיה יבנו ספריות תוכן לעידוד המוטיבציה של הצופים להעביר מידע מוקלט שעשוי לעניין את כלל הציבור, אירועי שטח ועוד, תוך תשלום על מידע ששודר. ככל שאנו נתחיל לתקשר מול המסך העתידי, שידור דו כיווני, נעבור ממודל של צופי טלוויזיה פאסיביים לצופים אינטראקטיביים או ממודל של השענות לאחור למודל של נטייה קדימה.

בו בזמן, פרסונאליזציה של התכנים תאפשר לצופים לבנות את חבילות השידור או הוידיאו לפי דרישה (VOD), על פי העדפותינו האישיות, בדומה לשירות ההעדפות שלנו בסרגל המועדפים באינטרנט. את השירות ניתן יהיה לקבל על גבי טלפון סלולארי, ממיר והתקנים נוספים והוא יכיל מידע עדכני בדומה לאפליקציות בחנות האפליקציות של אפל – באמצעות ממשק גרפי אחיד. מנוע חכם יוכל לזהות את דפוסי הצפייה וניתן יהיה לקבל תוכן יעודי או גם פרסום בהתאם למיקום הגיאוגרפי. צופים יוכלו לבנות ספריות תוכן בהתאם להעדפותיהם האישיות; ערוצי טלוויזיה, תכנים אישיים, ערוצי אינטרנט או אף מידע ותכנים המגיע מיוזמה של חברות הזנק רבות. עידן הערוצים כפי שאנו מכירים היום יסתיים.

כניסת השירות תאפשר גם למפרסמים לפלח ביתר קלות את קהל הצופים בהתבסס על פרופיל המשתמש, הכולל פרטים כמו גיל, מין, איזור מגורים, פרופיל צפייה וכדומה. קהל המפרסמים יוכל לייעל את פילוח קהלי היעד ולמקד את מסריו יחד עם מתן ערך נלווה. בשל כך יוכל לבנות ולהציע מודלים חדשים לתמחור הפרסום. מנגד יפגוש הצופה רק בפרסומות הרלוונטיות לפרופיל האישי שלו, יבחר באם לגשת למידע פרסומי נרחב, יחליט באם להיות אקטיבי, לרכוש או להביע דעה, ומגד המפרסם יקבל מידע מדויק על אחוזי הצפייה ובכך למקסם את ההשקעה.

מבט קצר למדיה של העתיד:

אתם מתחילים לצפות בסדרה האהובה עליכם בטלוויזיה. נותרו עשר דקות לסוף התוכנית ובצידו של המסך קופצת חלונית עם תמונת חברכם הטוב (אשר מזהה כי אתם מקושרים ולכן מתקשר). אתם מפעילים במהירות את ההקלטה בכדי להקליט את הדקות הנותרות של התוכנית ועונים לשיחת הוידיאו. אתם מחליטים להיפגש בבית חברכם. בעת שאתם בבית חברכם, אתם בוחרים להמשיך לצפות בדקות הנותרות של התוכנית על גבי מסך הטלוויזיה בבית חברכם תוך שימוש בנתוני הגישה שלכם. בו בעת, אתם מקבלים הודעת “מה משודר על המסך הביתי” מביתכם אל הטלפון הנייד שלכם, המבשר לכם כי ילדכם צופה בסדרת טלוויזיה במקום להכין את שיעורי הבית. בנגיעה על הממשק של “שלט רחוק” בנייד שלכם אתם שולחים הודעה כתובה למסך הטלוויזיה של הילד בביתכם ובנוסף יתכן ותגבילו גם את צפייתו בטלוויזיה.

טלוויזיית העתיד תתקיים עם מימוש היכולות של תשתיות המולטימדיה על גבי IP יחד עם רשתות הדור הבא תוך אימוץ סטנדרטים פתוחים (IPTV, DLNA, IMS), זאת על מנת לאפשר למשתמשים ליהנות מכל הטכנולוגיות המתקדמות הקיימות כבר היום, וזה לא יסתיים בכך. כבר היום אנו עדים לשינוי גדל והולך בתחום מסכי הטלוויזיה, המסכים הופכים ליותר ויותר דקים עד לכדי דגמי ניסוי של מסכים גמישים. מסכי העתיד יוכלו לזהות את הצופה ולהפעיל גם “סמכות הורית” באופן אוטומטי.

לטלוויזיית העתיד יהיה שלט בעל מסך מגע עם רזולוציה גבוהה, במקום לחצנים. השלט יהיה עם יכולת תקשורת דו כיוונית ויאפשר לצופה לראות את לוח השידורים על גבי המסך של השלט ולא על גבי מסך הטלוויזיה. יהיה אפשר לבחור בתוכנית הרצויה על ידי מגע, ללא צורך בקריאת טקסט מהצד השני של החדר ומשחק אין סופי בחיצים. השילוב בין מסך קרוב בשלט (הנייד הסלולארי) ומסך טלוויזיה מרוחק מסייע בניהול נכון יותר של משימת בחירת התוכנית תוך יכולות של פיצול המסך והעברת חלק מהמידע לצפייה בשלט. טלוויזיית העתיד תהיה אוטומטית ופרסונאלית. היא תעקוב אחר הצופה עם התוכן הרלוונטי לו ותאפשר תקשורת דו כיוונית בין הצופה והבית. צרכנים יהיו מוכנים לשלם בעבור נוחות, חיפוש נושאים המעניינים לצפייה, מענה לסיפוק מיידי (הזמנת אוכל מפרסום הקרוב לביתך), קישור מתמיד לרשתות החברתיות, גישה לשירותים מתקדמים וחדשים והרבה מעבר לדמיון.

כותב המאמר: אופיר רון, סמנכ”ל, מנהל פעילות MM&CSSI, אריקסון ישראל

תגובות סגורות