מציאות האח הגדול: באיזה צד אתם?

אבי בראל,  בינת תקשורת מחשבים

לאחרונה אנו נחשפים לידיעות על גופי שלטון אלה ואחרים ברחבי העולם הנוקטים באמצעים מתוחכמים על מנת למנוע ולסכל פעולות עוינות מצד גופים חיצוניים, המיישמים בין היתר שיטות מעקב מתקדמות בוידאו, ניתוח וידאו ואודיו, זיהוי ביומטרי וניהול תחקירים תוך סנכרון בין יחידות.
גישה זו מחלחלת בימים אלה גם אל העולם העסקי מעבר ליתרונות הברורים שהיא מקנה מבחינת אבטחה. ארגונים המעוניינים להוביל את התחרות בתחומם חייבים להשתמש באופן מושכל באמצעים כמו מודיעין עסקי; מידור והרשאות תוך ארגוניות להגנה מפני דליפות מידע; חיזוי, ניהול והתאוששות מאסון בגיבוי ממוחשב; ומערכות מתניידות (PoD) לגיבוי בשטח של מרכזי דאטה סנטר ומערכות תקשורת ארגוניות נייחות.
ג’ורג’ אורוול, כתב בשנת 1948 את הרומן המפורסם 1984 (חילוף ספרות של “1984”), ובו הוא מציג חזון עתידני קודר של מציאות העולם והחברה בעתיד. הספר מתאר חיים המתנהלים אך ורק על פי ערכים המוכתבים מראש על ידי משטר טוטליטרי קיצוני, בעולם המנוהל ומפוקח על ידי “האח הגדול” – שם כולל לאמצעים של שליטה פיזית ומנטלית. הביטוי הפך כבר מזמן למטבע לשון, שמשמעותה פיקוח על הפרט על ידי השלטונות, המנטרים את כל צעדיו.
ראייתו הייחודית של אורוול את מערכת היחסים שבין היחיד לחברה, הצגתו את מערומי האידיאולוגיה ותפקיד המדינה בחייו של הפרט, מעניינת כנקודת מבט על חברות שונות לחלוטין מהמשטר שמופיע בספרו. אורוול חזה את המציאות הזו בדמיונו, אולם נכון לשנת 2010 מפעילים מדינות וגופים החפצים בכך אמצעים טכנולוגיים ליישום החזון במידה זו או אחרת.

מימוש ביומיום: המהפיכה כבר כאן
כיום, יכולות הניטור והפיקוח של רשויות וארגונים כבר אינן חזון עתידני אלא מהפיכה מואצת של ממש המתרחשת בהווה – היא מהפיכת ה-HLS & Public Safety. מהפיכה זו כוללת הפעלה יומיומית של אמצעים טכנולוגיים לבקרת גישה והעברת חוזי אבטחתי בזמן אמת, אגירתו וניתוחו לצורך הגנת על גבולות ומתקנים אסטרטגיים לאומיים או ארגוניים בחברות תחבורה ובקמפוסים גדולים.
אמצעים דומים מיושמים גם לטובת הגנה על שלום הציבור ורכושו ברמה הארצית וברמת הרשויות. אלו הם פרויקטי “העיר הבטוחה”, המשלבים מערך מצלמות עירוני עם מערכת שליטה ובקרה (שו”ב) עירונית אינטגרטיבית ואחודה, לשם שיפור באיכות החיים ובביטחון האישי של תושבי העיר.
יכולות השו”ב, בתוספת כלים של ניהול אירועים ומערכות תומכות החלטה, משמשות את הרמות השונות להיערכות מראש ולטיפול יעיל בשגרה ובחירום מתוך מוקדי השו”ב הקבועים. טכנולוגיות חדשניות מאפשרות להעביר נתונים רחבי-סרט, כולל חוזי, גם לכוחות ואמצעים ניידים המסתובבים בשטח.

תשתית ה-IP משדרגת את הפתרונות
הפתרונות בתחום זה הגיעו בשנים האחרונות גם לעולם תקשורת ה-IP, אשר מצליח לספק את האמצעים המתקדמים ביותר למערכת ה-HLS & Public Safety. אמצעים אלה מאפשרים תמיכה בלכידה, אחסון וצפייה בחומר מצולם, וכן מתן תגובה לאירועים תוך שימוש ברשת ה-IP כתשתית מתקדמת, המעניקה לעולם ה-HLS & Public Safety יכולות לפתרונות חדשניים. להלן הבולטים שבהם:
•ניטור וידאו – פתרונות המאפשרים שליטה ויזואלית לטובת הגנה על נכסי הארגון ויכולת גישה לחוזי בכל זמן ומכל מקום, המאפשרת תגובה בזמן אמת ותחקיר בדיעבד.
פתרונות אלו גמישי מהבחינה שהם ניתנים להרחבה, הן בהיקף הפריסה והן ברמת האנליטיות שניתן להפעיל על החוזי. כמו-כן, כיוון שהפתרונות כוללים ממשקים פתוחים בעלי תקנים, הם אינטגרטיביים לאפליקציות שו”ב.
•בקרת גישה – פתרונות בקרת גישה אלקטרונית, המאפשרים ניהול ושליטה של בקרת הגישה לנכסי הארגון, החל מהרמה ההיקפית של מתקן ועד רמת המעבר הבודד הפיזי או הכניסה הלוגית אל מערכת. פתרונות אלו אינטגרטיביים מול מערכות ניטור הוידאו ויישומי שו”ב.
•מרכזי חירום וניהול אסונות – פתרונות יישומיים לניהול יעיל של מרכזי שו”ב מרמת הארגון הבודד, דרך הרמה המוניציפלית וכלה ברמה לאומית. פתרונות אלו מאפשרים היערכות מראש מצד אחד וניהול תגובה בזמן האירועים מצד שני, וכן ביצוע תחקירים בדיעבד. הם מאפשרים שיתוף פעולה וסנכרון בין כוחות שונים על ידי קבלת ושיתוף המידע מחיישנים שונים, כולל נתונים, קול, רדיו, וידאו, איכון וטלמטריה.
• מערכות מתניידות – פתרונות המאפשרים ניידות וידיאו, נתונים, קול, רדיו, איכון וטלמטריה עבור כוחות אבטחה. הפתרונות עוברים הקשחה של הציוד על מנת להתאימו לפעולה בשטח מבחינת אקלים ותנאי דרך, ומספקים יכולות תקשורת רחבי סרט. אמצעים אלה מאפשרים לכוחות הניידים קבלת מידע בזמן אמיתי תוך כדי תנועתם במהירויות גבוהות וללא צורך בעצירה, ומעבירים להם את כל המידע הרלוונטי (כולל וידאו) כאילו ישבו בתוך מרכז השו”ב המקומי.
ארגונים רבים בשוק העסקי של היום כבר מגלים את היתרונות ההכרחיים שמספקות להם הטכנולוגיות המוזכרות, ואכן – בעולם בו מעקב ומידור הם מציאות עסקית של ממש, השאלה העולה מיד לראש היא: איפה תעדיפו להיות? בצד הצופה או בצד הנצפה?

תגובות סגורות