Mathworks – מהרעיון ועד למימוש

Mathworks מאת: אריק ויינשטין

מה המשותף לחברת Given-Imaging  הישראלית המפתחת מצלמה זעירה בתוך קפסולה לשימושים רפואיים ולענקית הרכב האמריקאית Ford? גם קפסולת ה- PillCam של  Given-Imaging  וגם מערכת האנליזה המתקדמת של של Ford להפחתת רעשים בתוך הרכב פותחו תוך כדי שימוש  בתוכנת Matlab לחישובים הנדסיים ומדעיים של חברת  Mathworks.
ניפגשנו עם ג’ים טנג (Jim Tung) שאוחז בדרגה הבכירה של Fellow  Mathworks (בנוסף לסגן נשיא בתחום השיווק) שבמסגרת תפקידו אחראי על הגדרת הכיוונים הטכנולוגיים וגם העיסקיים החדשים של החברה. ג’ים טנג הצטרף ל- Mathworks  בשנת 1988 והיה בין עשרת  עובדיה הראשונים כך שלקח חלק בהליך התפתחותה והפיכתה לחברה מובילה בתחום תוכנות לחישובים מתמטיים וכלי סימולציה.
ג’ים טנג: ”כיום Mathworks  היא חברה גלובלית עם 2200 עובדים (ועדיין בבעלות פרטית) עם עקומת גידול בהכנסות שהגיעו ל 600 מיליון דולר ב 2010  ולקוחות ביותר מ 175 מדינות. עם קרוב למאה וחמישים אלף מנויים העוקבים אחרינו ב- Facebook וקרוב ל-50  מיליון מבקרים באתר הבית של החברה אנו רואים בהצלחה את הקהיליה הגלובלית שבנינו סביב מוצרי Mathworks“
כמו הרבה חברות טכנולוגיות מובילות, גם Mathworks  התחילה ב-1984 ברעיון אקדמי של מייסדיה: פרופ’ קלייב מולר (Cleve Moler) וג’ק ליטל (Jack Little) שהוא מנכ”ל החברה. הם זיהו בתחילת שנות השמונים את הצורך של מהנדסים ומדענים בסביבת מיחשוב חזקה יותר לחשובים מתמטיים והנדסיים מסביבות מבוססות שפת C ושפת פורטרן שהיו מקובלות אז. פרופ’ מולר היה בצוות שפיתח במסגרת עבודתו האקדמית בתחילת שנות השבעים את סיפריות המתמטיות Linpack  ו- Eispack   לחישובים מתמטיים באלגברה לינארית בפורטרן אבל הבין שזה לא מספיק. היזמים חברו יחדיו ושילבו את ניסיונם כדי ליצור סביבת פיתוח חישובית בעלת ביצועים גבוהים  המבוססת על שפת פיתוח ברמה אבסטרקטית  גבוהה יותר שנקראת Matlab.  מאז ועד היום התפתחה תוכנת Matlab ונוספו לה תמיכות ביישומים ספציפיים רבים כמו עיבוד סיפרתי של אותות, עיבודי תמונה, בקרה תעשייתית, חישובים פיננסיים וגם תמיכה בתחום מדעי החיים.


בנוסף השיקה Mathworks  במשך השנים קווי מוצרים נוספים  שהשלימו אחד את השני:
בתחילת שנות התשעים השיקה החברה קו מוצרים חדש  בשם  Simulink  שמשמש בניית מודליים דינמיים  וסימולציות של מערכות.
כלים אוטומטיים ליצירת קוד ממודלים ב-Simulink   ו-Matlab  אם בשפת C, שפות חומרה (HDL) ושפות לבקרים מתוכנתים (PLC).
מוצרי בדיקה לתוכנה כמו ל- Code Verification   ו- Model Checking.
ג’ים טנג מדגיש את היתרונות בשימוש במודלים דינמיי: “היום מערכות מיישמות חלקים ניכרים מהפונקציונאליות הנדרשת בתוכנה. דוגמא קלאסית לכך היא תעשיית הרכב – במכונית היברידית אנו מעריכים שנגיע ל- 300 אלף שורות קוד במערכות השונות, אם זה בקרת מנוע, מערכות בטיחות או מערכות הבידור של הרכב.  פיתוח מערכות אלו מצד אחד מעלה את המחיר אך הם חשובות ללקוח הסופי מצד שני כי הם דומיננטיות בחווית הנהיגה מבחינת בטיחות,מערכות עזר לנהג ומערכות הבידור ברכב.  פיתוח מערכות כאלו שמתחיל בשלב הרעיון, ממשיך באיפיון והגדרת דרישות ועד לתיכנון, יישום ובדיקה הוא תהליך מורכב עם הרבה ממשקים בין קבוצות הפיתוח השונות.  במקרים אלו בא לידי ביטוי התיכנון מבוסס מודלים דינמיים עם כלים כמו Simulink: הוא מאפשר לבדוק את התנהגותה הדינמית של המערכת ברמת פרוטו-טייפ, לייצר קוד באופן אוטמטי לאחר שהמודל נבדק ואומת, אם ל-C או HDL  ובכך לחסוך זמן רב של פיתוח תוכנה, קידוד ואימות (Verification).  בכלל לגבי תהליך האימות, אני מאמין שהשימוש במודלים דינמיים מחייב אותנו להתחיל באימות כבר משלב המוקדם של בניית המודל הראשוני  והסימולציות שלו, (שהרי אם המודל לא טוב מספיק לא נשתמש בו), ומשלב זה האימות יימשך ויגדל בכל שלבי הפיתוח של הפרוייקט, וזה בניגוד לתכנון ללא מודלים שבו האימות מתחיל בשלבים מאוחרים יותר. בתעשיית הרכב אימצו כבר את התיכנון מבוסס מודלים שמביא לחיסכון של 40%  בשלב התיכנון והפיתוח ועד ל-60% בשלב האימות והוולידצייה. דוגמה לכך היא קונצרן GM  האמריקאי שהשתמש בכלי Simulink  לפיתוח של מערכות ההנעה ובקרת המצברים ברכב החשמלי ה- Chevy VOLT  תוך כדי שימוש במודלים דינמיים החל משלב הרעיון”.
ב-Mathworks  בכלל גאים לשימוש הנרחב ב- Matlab  ו-Simulink  בפיתוח אנרגיות ירוקות כמו רכבים חשמליים וטורבינות רוח להפקת אנרגיה מהרוח.
ג’ים טנג שמלווה את לקוחותיה הישראלים של Mathworks  למעלה מ-20 שנה מסתכל בהערכה גדולה על השוק הישראלי מבחינת חדשנות טכנולוגית ויודע שכאן יבדקו עד הקצה את מוצרי Mathworks – “הסינים מנסים ללמד היום בבתי-הספר את הגישה של חדשנות ויצירתיות טכנולוגית שאותה אנו רואים בישראל כבר שנים רבות.”
בחברה היו ערים למספר המשתמשים ההולך וגדל (להערכתם יותר ממיליון) ולצורך לחלוק ולשתף מידע כחלק ממגמת הקוד הפתוח. החברה הקימה את MATLABCentral  כאתר שיתוף מידע בין משתמשיה אם ברמת שאלות – תשובות ושיתוף קבצים. תחומי המידע  נעים  מיישומי Aerospace  דרך חישובים פיננסים, פיתוח אלגוריתמים ועד למשחקים. אפליקציה מענינת שמצאתי  ב- MATLABCentral  (אם כי קצת באיחור) היא הפחתת רעש בקבצי אודיו המבוססת על החסרה ספקטרלית וזו במטרה לסנן את רעש הוובוזלה (Vuvuzela) המפורסמת מאליפות העולם בכדורגל שנערכה בדרום אפריקה. בחברה מציינים שקצה הכניסות חצה כבר  את 1.2 מיליון בחודש. Mathworks  עמלה גם  על בניית מערך שותפי צד-שלישי למוצריה  (כמו למשל Toolbox משלימים ל- Matlab) וחברות המספקות שירותי פיתוח ומציינים שהרשימה הגיעה כבר ל-400 חברות מסביב לגלובוס.
שירי עמית, אחראית על שווק קו מוצרי החברה בחברת סיסטמטיקס – נציגתה של Mathworks בישראל, מציינת שסיסטמטיקס עורכת סמינרים ציבוריים (ללא עלות) וקורסי הדרכה ברמות השונות ללקוחות החברה על כל מיגוון המוצרים.

תגובות סגורות