חדשות היום

השגריר החדש בצרפת

מאת: אמיר בר שלום

ידיעה קטנה בשולי עמודי החדשות במגזין דה מרקר, צדה  את עיני בסוף חודש יולי האחרון:  “פרסומים בצרפת: משרד ההגנה הצרפתי יצטייד במטוסים ללא טייס של התעשייה האווירית“. אף אחד מהצדדיים  לא אישר באופן רשמי את הידיעה, אבל בשיחות לא רשמיות מחייכים אנשי התעשייה האווירית חיוך גדול, כאשר הם נשאלים על עסקת הענק הזו שמוערכת בעשרות מיליוני יורו.
משרד ההגנה של צרפת החליט לפני כמה שנים לצאת לפרויקט הצטיידות חדשני במטוסים בלתי מאוישים, ועל המכרז התחרו שלושה גופים: התעשייה האווירית יחד עם חברת “דאסו” הצרפתית שהציעו את המל”ט הענק HERON TP או כפי שהוא מכונה בחיל האוויר הישראלי – “איתן”, ג’נרל דינמיקס האמריקאית שהתמודדה עם מל”ט פרדאטור ו- EADS האירופית שהתמודדה עם מל”ט טלריון.

 

מל”טים גרמנים באפגניסטאן
מל”טים גרמנים באפגניסטאן

מבחינת התעשייה האווירית מדובר בעסקה ראשונה שבה רוכש חיל אוויר זר את המטוס, שרבים הרימו גבה לגבי יכולותיו,  כאשר נחשף לראשונה בסלון האווירי של 2007. ה-”איתן“, נחשב היום לכלי הטייס הבלתי מאויש הגדול ביותר שמפעיל חיל האוויר. הוא מוגדר כטב”ם מסוג:
HALE – High Altitude Long Endurance (רום גבוה, שהייה ממושכת). יתרונו הגדול הוא בכמות המטען שהוא יכול לשאת, וזמן השהייה שלו באוויר. מוטת הכנפיים של ה- HERON TP  מקבילה למטוס  בואינג  737. יכולת הנשיאה של  ה- HERON TP מגיעה לכמעט טון, וזמן השהייה שלו בתצורה מבצעית יכול להגיע עד ליממה וחצי ברציפות. רום הטיסה שלו 45,000 רגל, גבוה יותר מכל כטב”מ אחר. בתעשייה האווירית ובחיל האוויר הישראלי כמעט ולא מדברים על יכולות המטוס, אולם על פי פרסומים זרים, מפעיל חיל האוויר הישראלי כלי טייס בלתי מאוישים בעלי יכולות תקיפה. ובעצם די הגיוני שמל”ט כל כך גדול כמו ה”איתן”  יהיה בעל יכולות מגוונות. במרס 2010 כאשר נקלט באופן רשמי בחיל האוויר, ניתן היה ללמוד משהו על יכולותיו של HERON TP, בדברים הבאים שצוטטו בביטאון חיל האוויר:
“להבנתי, זהו המל”ט המתקדם ביותר בעולם מסוגו והוא מותאם במיוחד למשימות של חיל האוויר”, הסביר סא”ל אייל, האחראי על פרויקט ה- “איתן” במטה חיל האוויר. “הוא יוכל לבצע קשת רחבה מאוד של משימות, ומוסיף יכולות מודיעיניות מיוחדות לחיל האוויר. רק מל”טים בודדים בעולם מגיעים ליכולות שלו”.
“מערכת האיתן שנמסרת היא ייחודית בקנה מידה עולמי”, אמר מנכ”ל התעשייה האווירית,  יצחק ניסן. “התעשייה האווירית יישמה באיתן טכנולוגיות חדישות, באמצעותן יבצע הכלי משימות ייחודיות. אני מברך את צה”ל ואת חיל-האוויר. מל”טי האיתן יגבירו את כוחו של צה”ל ועוד הזרוע נטויה”.
את פעילות ה- “איתן” חיל האוויר הישראלי מכסה כאמור עננה כבדה של צנזורה. לא מעט כלי תקשורת זרים, מנסים לפצח את היכולות שלו. הכי רחוק הגיע הביטאון “ג’יינס אינטרנשיונל דיפנס רוויו” במאמר משנת 2006, שנה כאמור לפני שנחשף ה-  HERON TP  בסלון האווירי בצרפת. על פי הפרסום ל- “איתן” יש יכולות להשמיד טילים בליסטיים. היכולת הזו, לטענת המגזין,  פותחה יחד עם הפנטגון האמריקני בתכנית שזכתה לראשי התיבות BPI. האמריקאים הגבילו את הפיתוח ליירוט הטיל הבליסטי בשלב ההאצה, כלומר מיד אחרי שעזב את המשגר, ועוד לפני הכניסה לאטמוספרה. בעיתון “גלובס”, נכתב למחרת הפרסום כי בישראל לא הסכימו להגבלה האמריקנית בפיתוח יכולות המל”ט, ולכן המשך הפיתוח  מומן על יד משרד הביטחון. על פי הפרסום, ל”איתן”, של חיל האוויר הישראלי,  יש יכולת לתקוף גם את המשגר, כלומר עוד לפני יציאת הטיל.

Heron TP. צילום: תעשייה אווירית
Heron TP. צילום: תעשייה אווירית

הדברים האלה על יכולותיו המתקדמות של ה- HERON TP משתלבים היטב עם הידיעה שצרפת החליטה לפני פחות מחודש על הצטיידות במטוס. הצבא הצרפתי, כחלק מכוח המשימה של נאט”ו, מוצא עצמו צרפת לא פעם פועל באזורי לחימה מרוחקים כאפגניסטן, לוב ועיראק. כיום, חלק ניכר מהפעילות המבצעית באזורים האלה, נעשית על ידי כלי טיס בלתי מאוישים. כך למשל מפעילה ארצות הברית את מל”ט התקיפה  MQ-1 Predator, של ג’נרל אטומיקס  באפגניסטן ועיראק.  לתעשייה האווירית הישראלית יש באזורים האלה נציגות נכבדת. לפני יותר מחודש פרסם חיל האוויר הגרמני כי  מל”טי ה- HERON שהוא מפעיל באפגניסטן, צברו בתוך שלושה עשר חודשי הפעלה, (הם הוכנסו לשירות מבצעי במרס 2010) יותר מ- 5000 שעות טיסה. בתרגום מתמטי פשוט  מדובר בפעילות של חמש עשרה שעות ביממה. מי  שעוד הפעילה מל”ט באפגניסטן, היא סינגפור. על פי פרסומים זרים,  חיל האוויר של סינגפור  Singapore Air Force- SAF, שלח לאפגניסטן  ארבעה מל”טים מסוג סרצ’ר II . הסרצ’ר הוא מל”ט רב משימתי המשמש לסיור, פיקוח, איכון ארטילרי ורכישת מטרות. הוא יכול לטוס בגובה של 23,000 רגל (7000 מ’) ולבצע משימות במשך 18 שעות ברציפות. הסרצ’ר בעל מוטת כנפיים של 8.55 מטר ויכול לשאת מטען ייעודי (מטע”ד) של עד כ- 120 ק”ג. ביכולתו לנטר שטחים נרחבים בטווח פעולה של מאות ק”מ ומסוגל לפעול בתנאי מזג אוויר קשים.
בכלל באפגניסטן, מפעילות שבע מדינות מל”טים של התעשייה האווירית: ארה”ב, קנדה, צרפת, ספרד, גרמניה סינגפור ואוסטרליה .
ובחזרה לעסקה עם צרפת. בחודש יוני האחרון ביקר שר הביטחון אהוד ברק בתערוכת הנשק  “יורו סאטורי”,  שם נפגש עם שר ההגנה הצרפתי ארווה מורן. בפגישה, על פרסומים בצרפת, קידם שר הביטחון את עסקת ה- HERON TP. על פי פרסומים של משרד ההגנה הצרפתי, אמור  ה-  HERON TP,  להיכנס לשירות עד 2020.
מעניין יהיה לראות באיזה זירות הוא ישרת אז, אם תחת חיל האוויר של ישראל ואם תחת חיל האוויר של צרפת…

תגובות סגורות