טכנולוגיה בשירות “עולם ירוק יותר”

מאת: נגה שחר

שוק הטכנולוגיה העולמי נמצא היום בתהליכי הפנמה של הצורך באוטומציה בתחום הבדיקות. מוצרי תוכנה וחומרה היוצאים לשוק עוברים בדיקות איכות במעבדות בדיקה שמטרתן לאפשר למוצרים אלה לצאת לשוק כשאיכותם נבדקה ונבחנה לפרטים. פתרונות מתקדמים בתחום הבדיקות האוטומטיות למוצרים מבוססי חומרה ותוכנה משתייכים לשוק עולמי עם פוטנציאל בלתי רגיל שעדיין בחיתוליו.
קוואליסיסטמס (QualiSystems) בתחום אוטומציה של בדיקות מתקדמות עבור מוצרי חומרה ומערכות, פועלת בשוק משנת 2007 ומפתחת פתרונות תוכנה המשמשים לניהול ולאוטומציה של בדיקות איכות. הפתרונות המפותחים בחברה משמשים יצרני אלקטרוניקה ו-Embedded Systems, מפעילי תקשורת ויצרני ציוד תקשורת.
לאחרונה הודיעה החברה על סבב גיוס בהיקף של 6 מליון דולר בהובלת הקרנות אוורגרין ונצ’ר פרטנרס וג’מיני ישראל. סבב ההשקעה התבסס על נתוני הצלחה של החברה בשנת 2010 בשוק הבינלאומי. דובר בעיקר על הרחבת מצבת הלקוחות והעשרת פתרונות עם אפליקציה ייחודיות לניהול מעבדות, התממשקות רחבה עם מגוון ציודי בדיקה וכלים מתקדמים לניתוח נתונים. ההון הנוסף יועד לתגבור פעילות בשווקים חדשים והמשך פיתוח יישומי אנטרפרייז המסייעים לשיפור איכות מוצרים ושירותים תוך חסכון ניכר בעלויות וזמן.
הפתרונות המתקדמים לניהול המעבדה ולבדיקות מוצרים טכנולוגיים ושירות תקשורת, משולבים במעבדות בדיקה הקיימות בארגונים רבים. אחד האתגרים החשובים אתם מתמודדות המעבדות הללו הוא צמצום בזבוז האנרגיה הנובע משימוש לא יעיל בציוד ובכך, לתרום למדיניות “העולם הירוק”, כלי עזר בשמירה על איכות הסביבה.

טכנולוגיה בשירות “עולם ירוק” “חשיבה ירוקה” סביב שמירה על משאבים מוגבלים ביססה את מעמדה בסדר היום הציבורי זה מכבר, ומעסיקה ברמה כזו או אחרת את כולנו בחיי היומיום. אלטרנטיבות חסכוניות בנושאי מים, נייר, חשמל ועוד מעסיקים אותנו לרוב כאנשים פרטיים. אולם מאחר וחברות יצרניות בתחומי הטכנולוגיה השונים נושאות את הנטל העיקרי להיקף בזבוז האנרגיה, דווקא כאנשי מקצוע חשוב שנוביל לשינויים ושיפורים יסודיים הנדרשים על מנת לשאוף לחסכון  – בדלק, בחשמל ובמשאבים נדירים נוספים.
מעורבות מעמיקה בעולם הבדיקות בסביבות חומרה ותקשורת, הביאה אותנו לבחון את “המדד הירוק” גם בהקשר זה, שלכאורה, אינו נתפס רלוונטי במיוחד. בעוד עסקים רבים מייחסים חשיבות רבה ובצדק, לנושא הבדיקות, נוכחות מעבדות הבדיקה הולכת וגוברת. יצרנים רבים נסמכים על בדיקות מעבדה על מנת לספק לשוק מוצרים ושירותים אמינים שיאפשרו רווחיות ויגיעו לשוק בזמן הנכון. התמדה בתחום זה, הנחוצה כל כך בעולם תחרותי, גוררת אחריה השקעת משאבים כבירים על מנת להישאר מעודכנים ולהשתפר. מעבדות הבדיקה הפכו כר פורה להשקעת משאבים ואיתן, גם לבזבוז אנרגיה.
עלויות תפעול מעבדות הבדיקה עולות בהתמדה לאורך העשורים האחרונים. לצד רכישת ציוד חדש, הפרמטר המשמעותי ביותר הוא – עלויות החשמל. את העלייה הזו ניתן לייחס בעיקר לשימוש בלתי יעיל בציוד הבדיקה על רכיביו השונים. שימוש בזבזני בציוד משפיע לא רק על הוצאות התפעול, אלא גם על הסביבה. ופשטני ככל שזה נשמע, באמצעות שימוש נבון בציוד זולל חשמל והפעלתו רק בעת שימוש, ארגונים יכולים לייצר חסכון משמעותי וישיר במשאבי כסף כמו גם באנרגיה. אם נוסיף למשוואה הזו גם אלמנטים של קירור – החיסכון בהוצאות, והשמירה על האנרגיה, כמעט מוכפלים.
מנהלי מעבדות בדיקה נדרשים היום, גם אם התעלמו מכך עד כה, לגלות מודעות גבוהה הרבה יותר לתרומתם האפשרית לשמירה על משאב יקר זה, כחלק מתפקודם המקצועי. את השינוי המשמעותי והמעשי ניתן לבצע וליישם בקלות ובפשטות יחסית באמצעות אוטומציה לניהול מעבדה. ארגונים יכולים להפחית את צריכת האנרגיה של מעבדות הבדיקה שלהם ללא כל הפרעה לתפקודן היומיומי, ואפילו לסייע לו. השוק מציע פתרונות תוכנה המעניקים יכולות שליטה אוטומטיות על מערכות הבדיקה, לצד ניהול ריכוזי של ציוד, הפשטת השיתוף בין משתמשים, העצמת ניצול משאבים, והאפשרות להפעיל טופולוגיות שלמות בלוחות זמנים מוגדרים מראש ועל פי צורך בלבד. יכולות אלה מסייעות לאופטימיזציה של תפקוד מעבדות הבדיקה, תוך חסכון במשאבי זמן, כסף, ו… לא פחות חשוב מזה – אנרגיה. הדור הבא של מעבדת הבדיקות – המעבדה הירוקה – מחייב את המשתמש להגדיר את הרכיבים הנחוצים לכל בדיקה ולהפעיל רק אותם, בזמן הנכון. מנגנון זימון ושריון על פי לוחות זמנים מוגדרים עבור שימוש בציוד מסייע לשימורו, מונע חפיפה בין משתמשים, הפסקות בלתי רצויות בזמן הרצה ובגדול, תורם לניצול אופטימאלי של המשאבים הקיימים. דוחות מובנים יכולים לספק מעקב מדויק וחוצה-ארגון על השימוש השוטף בציוד ולהבטיח קבלת החלטות מושכלת הנוגעת לרכישות עתידיות, החלפת ספקים ועוד.
בסיכומו של דבר, ארגונים בשוק הטכנולוגי שלוקחים בחשבון מאז ומעולם את העלויות הנוגעות למשאבי זמן, כסף וכוח אדם לצד ה-ROI העסקי שלהם, מתחילים לקחת בחשבון גם את משאבי הסביבה. מי יותר מי פחות. האחריות שלנו היא לספק פתרונות שיאפשרו לארגונים הללו תפעול הולם שלא רק שאיננו פוגע בהם על מנת לסייע לשימור האנרגיה – אלא גם מסייע להם מבחינה עסקית.

תגובות סגורות