“עמק הסיליקון הרוסי” רוצה ללמוד יזמות מהישראלים

מאת: ינאי אלפסי

בתחילת שנות התשעים הקימה ממשלת ישראל מספר פרוייקטי השקעה ביזמות, במתכונת שכונתה ‘קרנות יוזמה’, ומרכז מתימו”פ, במה שנחשב עד כה למודל המוצלח ביותר, וכזה שעזר לבניית תעשיית ההיי טק בישראל. לא רק שהמודל צלח מבחינת הקמת התעשייה, הפעילות הממשלתית היתה רווחית והובילה למספר אקזיטים לא מבוטל.
הממשל הרוסי, בראשות הנשיא דימיטרי מדבדב, מנסה באחרונה לשים דגש גם היא על תעשיית הידע המקומית שלה. הכלכלה הרוסית, שהתבססה עד כה בעיקר על משאבי טבע, מבינה את היתרונות בשימור ופיתוח הידע, ומנסה להפוך לכזו המבוססת יותר ויותר על טכנולוגיה.
כחלק מהמהלכים הללו השיקה רוסיה פרויקט גדול בהקמת “עמק סיליקון” משלה בסקולקובו, הנמצא בפאתי מוסקבה, בהשקעה מתוכננת של מיליארדי דולרים. השקעת כספים לבדה איננה מספיקה, וברוסיה מבקשים לרתום כעת למיזם את הידע הרב שנצבר במדינות בעולם, ובמיוחד בישראל, בהקמה ומסחור של חברות היי טק.
באחרונה נחתם הסכם שיתוף פעולה בין סקולקובו ובין חברת היישום של המרכז האוניברסיטאי אריאל. החתימה היתה במעמד ראש מערך ה- IT של סקולקובו, אלכסנדר טורקוט, נשיא המרכז האוניברסיטאי באריאל פרופ’ דן מאירשטיין, מנכ״ל חברת אריאל (חברת היישום של המרכז האוניברסיטאי באריאל), אלכס זיניגרד, ומיכאיל חורי – מנהל דסק מרכז ומזרח אירופה, מינהל סחר חוץ במשרד התמ”ת.
אלכס זיניגרד, מנכ”ל חברת היישום של המרכז האוניברסיטאי אריאל מסר, כי “חתימת ההסכם היא צעד מעשי ראשון ביישום שיתוף הפעולה הדו-לאומי. הממשל הרוסי מעוניין שחברות טכנולוגיה ישראליות יקימו שלוחות בסקולקובו. מתוך כוונה ליצור שם סביבת יזמות טכנולוגית המורכבת מאנשים עם ידע טכנולוגי וכשרון יזמי, שעצם החיבור שלהם והקרבה לחברות ויזמים ישראליים יוביל להפריה הדדית בפיתוח תעשיית ההיי טק הרוסית. האינטרס הישראלי בשיתוף הפעולה הוא לאפשר לחברות ישראליות גישה למקורות מימון נוספים וסביבת אינקובציה תומכת שיאפשרו להן לצמוח. במודל כזה, מדובר בעסקת WIN WIN עבור שני הצדדים”.
בעקבות החתימה על ההסכם בין סקולקובו לאריאל יוקם בארץ מרכז “ישראל-סקולקובו” (Israel Skolkovo Gateway), שינוהל על ידי אלכס זיניגרד וויטלי וישנפולסקי, שיפתח בפני החברות הישראליות גישה למשאבי הון, וכוח אדם איכותי.
חברות טכנולוגיה ישראליות בתחומי IT, ייעול אנרגיה, ביוטק, תקשורת, יכולות להגיש כעת את התוכניות העסקיות שלהן, ומשתתפי התחרות אשר יגיעו לשלב חצי הגמר בסוף ספטמבר, יוכלו להציג את תוכניותיהם ביריד הסטארט-אפ הישראלי-רוסי הראשון מסוגו שיתקיים בתל אביב ב-1 בנובמבר 2011.
ויטלי וישנפולסקי, מנכ”ל חברת Martal, שותף אסטרטגי לחברת אריאל וממובילי פרויקט “ישראל-סקולקובו”, מציין כי “יצרנו ובנינו עבור החברות שישתתפו בפרויקט “ישראל-סקולקובו” שיתוף פעולה עם URFU – האוניברסיטה הפדרלית בייקטרינבורג, בירת אורל והעיר התעשייתית השלישית בגודלה ברוסיה. האוניברסיטה בייקטרינבורג נמנית עם מכוני המחקר שזכו לתמיכה מרבית של קרן סקולקובו, ומקיימת שיתוף פעולה הדוק עם אנשי הנשיא הבכירים המופקדים על הפרויקט הטכנולוגי”.
יו”ר קרן סקולקובו ויקטור וקסלברג הוא אחד מעשרת האנשים העשירים ברוסיה. הונו האישי מוערך בלפחות 15 מיליארד דולר. בבעלותו  מספר חברות אשר חולשות על תחומים רבים במשק הרוסי ובחו”ל. וקסלברג מונה ע”י נשיא רוסיה, מדבדב, במטרה לקדם את נושא החדשנות בכלכלה הרוסית, יעד ראשי אשר הוכרז ע”י ראשי הממשל הרוסי.
לדברי וקסלברג, “תעשיית ההיי טק הישראלית מובילה בעולם בכל הקשור ליזמות ומחקר ופיתוח. בכוונתנו להיעזר ביזמים הישראלים על מנת ליצור תשתית לסביבת היי טק שבשנים הקרובות תהפוך לאחד ממרכזי הטכנולוגיה החשובים בעולם”.
אלכס טורקוט, ראש מערך ה-IT  בסקולקובו, שהגיע לחתימה בישראל מסר כי “ברוסיה רואים  בישראל את אחד המודלים המוצלחים ביותר להפיכת נכס אסטרטגי של היי טק וידע לתעשייה מובילה. בתחילת שנות התשעים מדינת ישראל עשתה מאמץ רציני מאד כדי להעסיק את כוח האדם האיכותי שהיה לה בתחום הטכנולוגיה, והקימה פרויקטי השקעה מוצלחים מאד כגון קרנות יוזמה, מתי מו”פ ואחרים”.
לדברי טורקוט, “המטרה של סקולקובו היא להגיע למה שהיה בישראל בתחילת שנות התשעים, כדי לתת דחיפה ליזמות בתחום ההיי טק. ברוסיה יש כוח אדם איכותי, השכלה מדעית טובה, אבל אין את רוח היזמות הטכנולוגית של ישראל ולא את הניסיון בלהפוך ידע לעסק מסחרי. השילוב של חברות סטארט-אפ ישראליות בסקולקובו מצוין לפיתוח ההיי-טק ברוסיה ובישראל”.
עוד אומר טורקוט, כי “לסקולקובו תקציב של מיליארדי דולרים, להשקעות בניית תשתית ולמענקים לחברות בתחום ה-IT, ביוטק, חלל וטלקום יעילות אנרגטית ומחקר גרעיני. לצורך המענקים לחברות הוקצה תקציב של מאות מיליוני דולרים, ולתקציב זה תהיה אפשרות גישה גם לחברות הישראליות, באמצעות חברת היישום של אוניברסיטת אריאל. בתמורה למענק החברות הישראליות יטפחו פעילות מו”פ נוספת ברוסיה, ויתרמו בכך ליצירת תרבות ארגונית וטכנולוגית במדינה. בין היתר, פרויקטים שיצטרפו אלינו ייהנו מהטבות מס משמעותיות, והקלות בתחום המכס וההגירה”.
סקולקובו היא מרכז ההשקעות הגדול ברוסיה, המשתרע על שטח של כ-4,000 דונם, ושזכה לכינוי עמק הסיליקון הרוסי. בשנה שעברה חוקק “חוק סקולקובו”, המעניק לפרויקט הטבות בנושאי מיסוי ועדיפות לאומית. במסגרת הפרויקט מוקמת אוניברסיטה חדשה – SIT, הנמצאת בקשרים אקדמאיים הדוקים עם MIT בארה”ב. מבין התחומים שקרן סקולקובו מקדמת, ניתן לציין את ה-IT, ביוטכנולוגיה, Cleantech, חלל ותקשורת.
ביולי האחרון הושג הסכם שיתוף פעולה בין ישראל לסקולקובו בפגישה שהתקיימה בארץ בין שר התמ”ת שלום שמחון והמדען הראשי אבי חסון עם יו”ר קרן סקולקובו הרוסית וקסלברג. בפגישה הכריזו הצדדים על השקת התכנית.

תגובות סגורות