חדשות היום

רוח רפאים אורבנית

מאת: אמיר בר שלום

בימים אלה חוגג חיל האוויר 40 שנה למערך המטוסים הבלתי מאויישים שלו.  ב- 1971, כאשר המטוס הבלתי מאוייש היה עדיין בחיתוליו, הוחלט בחיל האוויר לרכוש אותו כמענה לאיום טילי הקרקע אוויר במצרים. ישראל נזקקה אז למודיעין חזותי בזמן אמת על הכוחות המצרים, אולם מטוסי הקרב  התקשו לעשות זאת בגיחות צילום, בשל קליטת מערך טילי קרקע אוויר רוסים מדגם   2 -SA  ו SA- 3. המטוסים הראשונים הגיעו כאמור ב- 1971, ומיד החלו בטיסות צילום. המטוס מדגם i  124 זכה לכינוי “תלם”. במהלך מלחמת יום הכיפורים הוא שימש גם כפתיון לטילי הקרקע אוויר בסוריה ומצרים, מה שגרם לשחיקתו עד לסוף המלחמה. מאז החל צה”ל בהצטיידות מסיבית  במל”טים. כיום משמשים המל”טים לביצוע מגוון רחב מאד של משימות בחיל האוויר ולכוחות הקרקע המתמרנים. כאן למעשה השינוי של השנים האחרונות. מכלי שהופעל בלעדית על ידי חיל האוויר, לצרכי חיל האוויר, הפך המל”ט גם לכלי משתתף בתמרון הקרקעי. מה שתרם לכך רבות הוא שינוי אופי הלחימה בשנים האחרונות מלחימה סימטרית של צבא בצבא על שטחים נרחבים, ללחימה א-סימטרית בטרור וגרילה בשטחים מיושבים וצפופים. אופי הלחימה הזה הצריך מודיעין מדוייק מאד בזמן אמת, ועל הצורך הזה בדיוק ענה המל”ט. מעבר לכך, בשל הלחימה בסביבה צפופה, מאפשר המל”ט סגירת מעגל מהירה על מטרות נקודה, ללא פגיעה בחפים מפשע. הפגיעה בחפים מפשע  הופך להיות מימד  דומיננטי מאד בתהליך קבלת ההחלטות, ולכן ככל שהתמונה רחבה יותר, אמינה יותר וזמינה יותר, כך גם ההחלטה על ביצוע.
בדיוק על הצורך המבצעי הזה, פיתחה התעשייה האווירית את דור המל”טים הבינונים החדש שלה, ובמסגרתו את ה”רחפנים”. בחודש אוגוסט האחרון הוצג בתערוכת  AUVSI  בוושיגטון  (האיגוד הבינלאומי למערכות בלתי מאוישות-  Systems International) הרחפן החדש “תעתוע” או בשמו הלועזי “ GHOST”.
ה-”תעתוע”, שמשקלו כ- 4 ק”ג, נועד לתת תמונה מודיעינית בסביבה אורבאנית בזמן אמת לכוחות לוחמים הוא בעל גמישות מבצעית וכן מתאים למגוון שימושים אזרחיים.
הוא נוחת וממריא אנכית ומסוגל לבצע טיסה וריחוף תוך שמירה אוטומטית על מיקום וגובה.  ל”תעתוע” חתימה אקוסטית נמוכה ויכולת שהייה באוויר של כחצי שעה. ל”תעתוע” יכולת נשיאה של מטעד (מטען יעודי) תצפית יום או לילה.
“תעתוע” מיועד לרמת הפלוגה ויופעל ע”י הלוחמים בשטח. הודות לממשק אדם – מכונה ידידותי למשתמש וקונספט הפעלה המיושם במשחקי מחשב, השימוש ב”תעתוע” אינטואיטיבי ונדרשת תקופת הכשרה קצרה ביותר על מנת להפעילו.  מערכת ה”תעתוע”, הניתנת לנשיאה בשני מארזי גב על ידי הלוחמים, כוללת 2 כלי טיס, מספר מצברים ומחשב נישא המהווה את יחידת השליטה ובקרה הכוללת תקשורת.
“את הצורך במל”ט-רחפן זיהינו כבר לפני כמה שנים“, מספר דני ביכמן, מנהל השיווק של הפרויקט. ביכמן, לשעבר טייס מסוקים ומפעיל מל”טים בחיל האוויר, עמד גם מאחורי הפרויקט הקודם של המל”ט האורבני “ הברדלס”. “הבנו שכוחות קטנים הפועלים בסביבה אורבאנית חייבים כלי קטן מאד שיעביר מודיעין חזותי בזמן אמת, על הנעשה מעבר לרחוב. הדגש ב”תעתוע“ הוא ביכולת הטיסה השקטה שלו.  מדובר במנוע  חשמלי שקט מאד שמאפשר למפעיל להגיע קרוב מאד לאובייקט מבלי להתגלות בשל רעש. מעבר לכך השימוש בו קל מאד. נושאים אותו שני לוחמים, כך שהוא מתאים מאד לצוותים קטנים של יחידות מיוחדות. מעבר לכך אנחנו רואים גם אפשרות שכוחות רפואיים ישתמשו ב”תעתוע” בזירת אסון כדי לאסוף מידע בזמן אמת. כך למשל בתצפית לעבר מבנים הרוסים או לחלופין נפילה לתהום. בכל תרחיש שבו לחובש או הפארמדיק אין מידע על הפצוע, ניתן להפעיל את ה”תעתוע”.
כבר בהצגתו בתערוכה זכה הרחפן החדש של התעשייה האווירית להתעניינות גדולה. בינתיים הוא נבחן על ידי כמה מדינות, כולל אגב על ידי חיל האוויר, שנחשף לפרויקט הזה. במבט ראשון נראה ה”תעתעוע” כדגם מוקטן של מסוק הצ’ינוק הוותיק שנמצא כבר עשרות שנים בשימוש מבצעי בצבא ארצות הברית.
“במהלך הפיתוח של ה”תעתוע”, בחנו מספר תצורות טיסה אומר ביכמן. למשל שילוב מנועים אנכיים ואופקיים כמו שעשינו במל”ט ה”ברדלס”. (במל”ט ה”ברדלס”, ההמראה נעשית על ידי מנוע אופקי המשמש בדיוק כמו רוטור של מסוק, ומיד אחריה מופעלים מנועים אנכיים ואז המל”ט הופך למטוס לכל דבר). הגענו למסקנה שלמשימה הספצפית הזו של טיסה שקטה בטווחים קצרים בסביבה אורבנית, מבנה “הצ’ינוק”, נותן את המענה הטוב ביותר”.

כיצד אתה רואה את תחום הרחפנים מתפתח? האם נראה בעתיד רחפנים מגווני יכולת, כמו למשל יכולת ציון ?
“קודם כל ההתפתחות של התחום תהיה בהתאם לצרכים המבצעיים. כפי שאני רואה את זה הרחפנים ימשיכו לגדול במשקל. כלומר יהיו בעלי יכולת נשיאה של יותר ציוד ויותר זמן שהייה באוויר. לגבי היכולות האחרות שציינת, בנפח הזה של מל”ט בינוני אין עדיין את היכולת. כדי להפוך את המל”ט לוורסטילי חייבים לעלות במשקל ובכוח המנוע. לזה יש מל”טים אחרים. ה”תעתוע” עונה על צורך מאד ספציפי שזיהינו בקרב כוחות היבשה, וכפי שאני רואה את זה, הצורך הזה רק ילך ויגדל בעתיד” .

תגובות סגורות