חדשות היום

MUSIC הדבר הבא

מאת: אמיר בר שלום

“אל אופ היא יצרנית האלקטרו אופטיקה הגדולה בעולם, מחוץ לארצות הברית“, כך פותח עדי דר מנכ”ל אל אופ  את שיחתנו במטה החברה ברחובות. אל אופ, חברת בת של אלביט מערכות, נחשבת לפורצת תחום בעולם בכל הקשור לאלקטרו אופטיקה  ולייזר. כל חמשת המצלמות שמוצבות בלווייני הריגול הישראלים מסדרת אופק פותחו ויוצרו בחברה, ובימים האלה נבנית המצלמה הבאה, ללווין אופק 10 שישוגר בעוד שנתיים לחלל.
דר שמונה לתפקיד בשנת 2009, נחשב לאחד המנכ”לים הצעירים בתעשייה הביטחונית. הוא כיהן בתפקיד סמנכ”ל השיווק והפיתוח העסקי של אלאופ בין השנים 2006  ל-  2009. הוא הצטרף לאלביט מערכות בשנת 2002 אחרי שמילא מספר תפקידים באלרון טלסופט ובצה”ל.
אם היית צריך להצביע על הכיוון שאליו אל אופ צריכה להתפתח, מבין כל מיגוון המוצרים של החברה, באיזה מוצר היית מתמקד?
“ללא ספק בתחום ההגנה על התעופה האזרחית” עונה דר ללא היסוס. “זה בעיני תחום עצום שרק הולך ומתפתח בעולם, לנוכח התגברות איום הטרור בזירות השונות. מבחינתי, אל אופ ניצבת במקום מצויין בתחום הזה עם המוצר הייחודי שלנו  “מיוזיק  (MUSIC)“.
מערכת המיוזיק החלה כרעיון משותף לאלביט ורפאל. במהלך השנים נסוגה רפאל מהפיתוח שעבר כולו לידי אלביט ואל אופ. MUSIC) MUlti-Spectral Infrared Countermeasure) היא מערכת אוטומטית, הפועלת ללא התערבות הטייס, שמגלה, רוכשת, עוקבת ומשבשת את מסלולם של טילים המשוגרים לעבר המטוס (מערכת לשיבוש אינפרא-אדום רב צבעי). המערכת מספקת הגנה ראשונה מסוגה מפני טילי כתף, והיא מתבססת על הובלתה הטכנולוגית של אל-אופ בתחום מערכות הלייזר המתקדמות, המערכות התרמיות ומערכות הכוון מהירות, כמו גם על ניסיונה של אל-אופ באינטגרציית מערכות והתקנות במטוסים.
מערכת ה-MUSIC כוללת יחידת התראה כלל כיוונית המספקת את ההתראה הראשונית על שיגורו של הטיל אל עבר המטוס, מערכת עקיבה תרמית אשר עוקבת אחר הטיל, ולייזר שיבוש המשדר אותות לייזר שגורמים לטיל לסטות ממסלולו ולהחטיא את המטוס. לטכנולוגיה זו יכולת לשבש מגוון רחב של טילים, ובשל מימדיה הפיזיים הקטנים, המערכת אינה פוגעת בביצועי המטוס, ביכולת הנשיאה שלו, בצריכת הדלק או בעלויות תחזוקתו.
משרד התחבורה הישראלי חתם עם אל אופ חוזה לרכישת עשרות מערכות למטוסי החברות הישראליות: אל על, ארקיע וישראייר. הפרוייקט הזה שעבר לא מעט זעזועים בשל מחירו (76 מיליון דולרים), זכה לשם “מגן רקיע”.  בשלב הנוכחי  של החוזה, המערכת נמצאת בשלבי הבחינה שלה על ידי רשות התעופה האזרחית, וברגע שהאישור יינתן למערכת, היא תוצב באופן מיידי על כל מטוסי הנוסעים הישראליים. השלב הבא מבחינת אל אופ הוא מכירת המערכת לחברות תעופה נוספות, אלה ממתינות לאישור הישראלי, שמקובל גם רשויות התעופה האמריקניות (FAA). מי שכבר רכש את המערכת  היא איטליה, שהציבה אותה במטוסי ההרקולס J, ובמספר מסוקי סער.
“מערכת  ה- ”C MUSIC“ הנוכחית היא למעשה פיתוח של המערכת הצבאית  שנבנתה בתחילה למסוקים”, מספר דר. “פיתוח המערכת מבחינתנו היה לא רק מכ”מ הזיהוי וקרן הלייזר, אלא גם הפוד עצמו עליו תלוייה המערכת. את פיתוח הפוד הנתיק עשינו בחברת הבת שלנו “סייקלון“ בכרמיאל. הפוד עבר מספר וורסיות ועשרות ניסויים עד שהגענו לתצורה הנוכחית שמקטינה באופן משמעותי את החיכוך באוויר. מבחינתנו זו הייתה אבן דרך באזרוח המערכת, שכן המבנה הארודנמי החדש מאפשר לחברות התעופה חסכון בדלק”.

צילום: אסף שילו (Israel sun)

איך אתה רואה את המערכת הזאת מתפתחת?
“יש הרבה מקום להתפתחות בכל הקשור לגודל. מערכת קטנה יותר, מאפשרת צריכת דלק נמוכה יותר, וזה פקטור חשוב מאד בתעופה אזרחית. כיוון נוסף של פיתוח הוא הגברת יעילות קרן הלייזר. במערכת הזאת  פיתחנו לייזר על גבי סיבים. בעתיד אני רואה עוצמות גדולות יותר של לייזר במיקוד גבוה, לטווח גדול”.

אתה מדבר על מענה לכל איום טילי הכתף, האם המערכת הזאת נוסתה כבר בירי חי?
דר שותק. בורר מילים ואז עונה. “את היכול להניח שאם המערכת הזאת מבצעית במספר חילות אוויר, אז הלקוחות השתכנעו ביעילות ואמינות המערכת. כל שאני יכול לומר הוא, המערכת הזאת עברה את כל הניסויים, ואני יכול לומר בביטחון שהיא מכסה קשת מאד רחבה של איומים”.

עדי דר, מנכ"ל אל אופ

דובר רבות על לייזר כנשק אנטי רקטי, והנה אתם מציגים לייזר כנשק אנטי טילי. האם אתה חושב שאפשר לפתח מהטכנולוגיה הזו גם את התחליף לכיפת ברזל?
“יכול להיות, אבל לא כרגע. אנחנו לא נמצאים בשלב הזה מבחינת הפיתוח. לגבי יכולות לייזר והשימושים בו בשדה הקרב אין עוררין. אנחנו רואים שלייזר משולב היום כמעט בכל מערכת בשדה הקרב: מכ”מים מבוססי לייזר, מדי טווח, אמצעי סימון ומערכות הגנה. אנחנו רואים את זה גם בהזמנות שלנו. יותר מוצרים הופכים להיות מבוססי לייזר. אין לי ספק שהדומיננטיות שלו תלך ותתגבר בשדה הקרב המודרני, ומבחינתי, בידע והיכולת שקיימים היום באל אופ, העתיד בהחלט נראה מבטיח”.

תגובות סגורות