חדשות היום
אסדת קידוח גז

מיני דבורה

מיני דבורהמאת: אמיר בר שלום. המונח “מים כלכליים” הוא מונח חדש יחסית בלקסיקון הביטחוני הישראלי. עד גילוי מרבצי הגז הטבעי בים התיכון היה שייך המושג הזה “רק” לחוק הבינלאומי. אלא שהגילויים של השנים האחרונות בים התיכון יחד עם מספר הולך וגדל של אסדות הקידוח, הביאו את ישראל להתמודד הלכה למעשה עם המונח “מים כלכליים”. המונח הזה קובע את זכויותיה של מדינה לאוצרות טבע בים, מעבר למים הטריטוריאלים שהם גבול לכל דבר. כך למשל חלק ממרבצי הגז הטבעי של ישראל נמצאים במרחק של מאה מייל ויותר מקו החוף שלה בעוד המים הטריטוריאלים מוגדרים בקו 20 המייל.
מדוע הנתון הזה חשוב? משום שבפועל הוא מגדיל את שטח הפעולה וטווח השליטה של חיל הים במאות אחוזים. את הנתון הזה מציגים בימים אלה בכירי חיל הים למטכ”ל לקראת בניית התכנית הרב שנתית הבאה של צה”ל, שחלקה הגדול יעסוק ברכישת כלי שייט חדשים כדי להתמודד עם השטח העצום שנוסף לתחום אחריותו של חיל הים. הצורך הזה של הגנת מים כלכליים לא נעלם מעיניהן של המספנות בעולם, כל שכן אלה המתמחות בבניית כלי שיט לצרכים צבאיים. לנישה הזו כיוונה התעשייה האווירית בישראל, כאשר הציגה בחודש האחרון את ספינת הסיור הקלה שלה מתוצרת מפעל רמת”א, ה”מיני דבורה”.
“בשנת 2011 נכנסנו לתהליך מואץ של תכנון על בסיס הידע שרכשנו במשך שנים עם בניית קו ספינות הסיור “סופר דבורה”, מספר אל”מ במי”ל בנצי דעבול, לשעבר ראש מחלקת אמצעי לחימה בחיל הים, מפקד פלוגת הדבורים וכיום יועץ ים במפעלי רמת”א של התעשייה האווירית. “למעשה זיהינו כבר לפני כמה שנים את הצורך ההולך ומתגבר בספינות משמר קטנות ומהירות. בתכנון הראשוני של הספינות השתמשנו בידע ובניסיון שרכשנו עם בניית ה”סופר דבורה”, שנחשבת להצלחה גדולה בשוק ספינות הסיור הגדולות. הבנו שהספינה החדשה חייבת להיות קטנה יותר, מהירה מאד ובעלת כושר תמרון וביצועים גבוהים בים גבוה. אלה היו הנחות הבסיס בבניית המיני דבורה”.
הספינה החדשה הוצגה לראשונה בכנס HOMELAND SECURITY האחרון
שאורגן בחודש שעבר על ידי מכון היצוא בתל אביב. בכנס הוצג אבטיפוס של “מיני דבורה”, כאשר הוא מצויד בתותח טייפון מיוצב בחרטום, מקלעים קלים בצידי הספינה, ומערכות מכ”מ מתקדמות לבניית תמונה ימית רחבה. מעבר לכך מצוידת הספינה באמצעי תצפית יום ולילה, כך שמבחינה מבצעית היא בעלת יכולת פעולה עצמאית לחלוטין בכל הקשור לגילוי מטרות, זיהוי ויירוט במידת הצורך.
“הבנו שהצרכים בים משתנים”, ממשיך אל”מ במי”ל דעבול. “הייתי מגדיר זאת כמעבר מצרכים צבאיים לצרכים של בטחון מדינה ואבטחה. אנו רואים כיום שוק גדול מאד שמתפתח בכל הקשור להגנה על תשתיות ומתקנים חיוניים. זה נובע בעיקר מרכישת יכולות. ארגוני טרור רכשו בשנים האחרונות יכולות של מדינות ולכן האיום על נכסים אסטרטגים הולך וגדל. בעבר היו אלה צבאות שהגנו על מתקנים כאלה, כיום בשל חידוד האיום הפתרון חייב להיות אחר. הייתי מדמה את זה למשחק כדורסל. בעבר צבא, ובמקרה שלנו חיל ים יכול היה לתת מענה אזורי, כלומר מעין “הגנה אזורית”, היום המציאות ורצינות האיומים מחייבת אותנו לתת “הגנה אישית”, לכל מתקן”.
המיני דבורה נבנתה מלכתחילה עם יכולות מתקדמות. מעבר לאמצעי הלחימה המתקדמים ויכולות הגילוי והיירוט, בנויה הספינה להתמודדות עם תנאי ים קשים. כך למשל המיני דבורה היא הספינה היחידה כיום בעולם המסוגלת לתפקד בתנאי ים 5, כלומר עם גובה גלים של עד 4.5 מטרים ומהירות רוח של עד 60 קשר. בהשוואה לספינות מקבילות בקטגוריה הזו של ספינות סיור קלות מדובר בתוספת ביצועים של עשרות אחוזים. צוות המיני דבורה יכול להשתנות בהתאם למשימות, מצוות של שמונה אנשים למשימות מורכבות, לצוות “רזה” של ארבעה אנשי צוות למשימות פשוטות יותר. הספינה מצוידת במדורי מגורים ומחייה המאפשרים לצוות זמן שהייה ארוך בים פתוח.
“אם נדמה למשל את המציאות העכשווית באחד הקידוחים של ישראל בים התיכון”, אומר אל”מ במי”ל דעבול, “הרי המיני דבורה שלנו יכולה לצאת לים, לבצע משימות שוטפות ובסופן להיקשר לאסדה עצמה לצורך מילוי מחדש של דלק ומזון. כלומר באופן תאורטי הספינה הזו כלל לא צריכה לחזור לנמל בית”.
אחת הדרישות הבסיסיות שהציבה רמת”א בשלב האיפיון המבצעי של המיני דבורה הייתה מהירות הספינה ויכולת התימרון שלה. לצורך כך הועתקה כמעט במלואה מערכת ההינע של הסופר דבורה.
מערכת המדחוף של המיני דבורה נושאת מדחפי שטח שמאפשרים תמרון (אופקי) חד ושליטה על השיפוע באמצעות הטיית הדחף”, מספר אל”מ במי”ל דעבול.
“ביסודה, זו מערכת שפותחה לספינות מרוץ והותאמה ע”י רמתא ליישום בכלי בט”ש מהירים. מדחף שטח פועל בהיותו חצי טבול ומאפשר להתגבר על מגבלות (הקויטציה) של המדחף הטבול. המערכת מותקנת על דף הירכתיים ומאפשרת מזעור כוחות הגרר והפעלה של כלי השיט במים רדודים. מיקומה מאחורי (ולא בתחתית) המבנה, מאפשר תחזוקה קלה וזולה יחסית. הביצועים הללו מאפשרים לנו יכולות תימרון במהירות גבוהה נגד מטרות מהירות מאד, שזהו דפוס הפעולה של ארגוני טרור”.
ה”מיני דבורה” בנוייה כאמור מבחינת התכן הטכני שלה על בסיס ה”סופר דבורה” שנמצאת כבר כמה שנים בשירות חיל הים הישראלי ובשירות ציים באמריקה הלטינית, אפריקה ואסיה. הספינה בנוייה ממדורים נפרדים, כך שבפגיעה אפשרית יכולת השרידות שלה גבוהה מאד. בתעשייה האווירית וברמת”א מסרבים למסור פרטים על המדינות שכבר הביעו עניין ברכישת ה”מיני דבורה”. חיל הים הישראלי בדק את יכולות הספינה הזו, אם כי כרגע לא התקבלה החלטה בעניין. הכיוון באבטחת המים הכלכליים של ישראל הוא לבנות כלי שיט גדולים יותר שיהיו בעלי יכולות מגוונות. בעולם כבר החלו להתעניין ב”מיני דבורה” ובזמני האספקה שלה.
“בוא נגיד כך” מסכם אל”מ בנצי דעבול את השיחה שלנו, “היו לא מעט מספנות בעולם שניסו לבנות ספינת סיור עם ביצועים כאלה ונכשלו. ההתעניינות שלהן במוצר שלנו הגיע עד כדי הצעות לייצור משותף, וזה כנראה מצביע על כך שהצלחנו לתת מענה לצורך שוק מתפתח, מוקדם יותר וטוב יותר”.

"מיני דבורה"

תגובות סגורות