חדשות היום
ה-Spotlight - פסיבי מתקדם

ה-Spotlight – פסיבי מתקדם

ה-Spotlight - פסיבי מתקדם מאת: אמיר בר שלום, צילומים: רפאל. תחילת שנות ה-2000 ופרוץ האינתיפאדה השנייה היו ימי הלם לחברה הישראלית. אחרי יותר משלושים שנה היו שוב שכונות יהודיות בירושלים תחת אש. לא אש של הלגיון כמו ב-1967, אלא זו של הפלסטינים שירו ללא הרף מבית ג’אלה, לשכונת גילה בירושלים.

הירי הזה היה הקטליזאטור למספר מהנדסים בחברת רפאל לפתח מערכת אופטית לזיהוי מקורות ירי.
“במהלך אחד התקופות המתוחות בירושלים נכנסו אלי כמה “משוגעים” והציגו לי רעיון”, מספר עמירם אס, ראש מנהלת מערכות אלקטרו אופטיות ב”רפאל”. “הרעיון נשמע הגיוני מאד והתבסס על טכנולוגיה קיימת של זיהוי על פי חום בתחום תדר IR. אישרתי, וכעבור זמן קצר כבר הוצג לי אבטיפוס ראשוני של המערכת. כעבור כמה חודשים הצענו את הדגם הראשוני לצה”ל, והוא נוסה בהצלחה בפעילויות מבצעיות בגדה וברצועה”.
זו הייתה למעשה ההתחלה המבטיחה של אחת המערכות פורצות הדרך של “רפאל”, מערכת שהוצגה בשנה האחרונה במספר תערוכות ואף נוסתה על ידי צבאות מערביים במספר זירות לחימה בעולם. המערכת, מבוססת כאמור על תחום IR, יוצרת תמונה תרמית של אזור הפעולה. חיישני המערכת מזהים את שינויי החום שיוצר ירי כלשהו בסביבת הסקירה ומיד “סוגרים עליו מעגל” של נקודת ציון מדויקת.
“אתה רק יכול לדמיין את החשיבות של מערכת כזאת בימי מלחמת לבנון השנייה”, מספר אס. “מערכת שיודעת להצביע במדויק על מיקומן של חוליות נ.ט.
המערכת יודעת לתקשר בפרוטוקול פתוח עם כל מערכות השליטה והבקרה שבידי צה”ל, כך ששניות אחרי הירי, כל טנק בגזרה, מל”ט או מטוס באוויר, סוללת תותחנים וכוחות חי”ר קדומניים מקבלים את מיקום האויב. מכאן זו רק החלטה של השולט איך לנטרל את האיום”.
ה-Spotlight הוצגה לאחרונה למספר גופים ביטחוניים בארצות הברית ושם נשקלת בימים אלה רכישת המערכת, אחרי שנוסתה בהצלחה במספר זירות באפגניסטן. לספוטלייט מספר תצורות: ניידת לכוחות חי”ר קדומניים, מוקשחת להצבה על כלי רכב משוריינים או כלי טייס, ותצורה מיוחדת לכלי שיט.
“אפשר בהחלט לומר שאנחנו ברפאל יצרנו מוקד ידע בכל הקשור למערכות גילוי ירי אלקטרו אופטיות סטטיות. כיום הפתרון המקביל בעולם הביטחוני מתבסס על מערכות גילוי אקוסטיות. המערכות האלה יתרונן שהן רואות מעבר למכשול, ללא קו ראיה LINE OF SIGHT – LOS.
אבל הניסיון המבצעי מוכיח שאמינותן נמוכה מאד, בשל רעשי רקע בסביבת הפעולה שיוצרים התראות שווא רבות”.
מחקר ביצועים של מערכות אקוסטיות שנעשה לחייל צבא ארצות הברית התברר כי בהרבה מאד מקרים כיבו החיילים את המערכת בשל התראות שווא רבות. ה-Spotlight של רפאל מוגדרת כיום כמערכת בעלת האמינות הגבוהה ביותר בעולם.
“ה-Spotlight שמתבססת על מכ”מ פסיבי היא מערכת אמינה מאד בשל טכנולוגיית הגילוי בשילוב אלוגריתמיקה מתקדמת מאד”, מספר אס. “המערכות הפסיביות גם לא ניתנות לגילוי משום שאינן משדרות שום סיגנל. כאשר מדובר בכוחות קדומניים או פעילות קומנדו יש לכך יתרון עצום בהסוואת הכוח. בכלל הייתי מגדיר את הטכנולוגיה שלנו בשלל מערכות ה-Spotlight כפורצת דרך וכדבר הבא במערכות גילוי. נתוני התראות השווא שלנו, FAR- FALSE ALARM RATE, הוא הנמוך בעולם. ה-Spotlight אולי לא יחליפו את המכ”מ המשדר, אבל בהחלט יוכלו להיות מערכות משלימות לצידו”.
כיום משתמש צה”ל במערכת במספר מערכים. היא נוסתה בהצלחה גדולה במבצעים בעזה “עמוד ענן” ו-“עופרת יצוקה”. בזרוע היבשה שוקלים לשלב אותה במערכים המשוריינים של צה”ל כפתרון משלים למערכות ההגנה האקטיביות “מעיל רוח” של רפאל ו “חץ דורבן” של תעש.
“הייתי אומר שבעולם הביטחוני האסימון יורד באשר לחשיבות מערכת כזאת ומשמעותה המבצעית, במיוחד בסוגי העימותים הנוכחיים, אומר אס. “אנחנו רואים בפירוש שקרבות העבר של צבא בצבא כבר אינם רלוונטיים. כמעט כל העימותים כיום הם א-סימטריים, כלומר צבא נגד טרור או גרילה בתוך אוכלוסייה צפופה. הסביבה הזאת מייצרת איומים גדולים על כוחות מתמרנים. כל חלון יכול להיות עמדת צלף, לכן חשיבות איתור מדויק של מקור הירי ודיוק הפגיעה בו הם קריטיים”.
את ה-Spotlight אפשר בהחלט לשייך לתחום ההולך ומתפתח של מערכות זיהוי פסיביות/בוהות. תחום המכ”מ האקטיבי הבוהה התפתח מאד בשנים האחרונות לנוכח הדרישה המבצעית “לכסות” תאי שטח גדולים לאורך זמן. ה-Spotlight מאמץ למעשה את אותו עיקרון של בהייה בשטח, אבל בהתבססות על תמונה תרמית ולא אותות אלקטרונים.
אס: “המערכת יכולה לעבוד 24/7 ללא כל קושי. עצם העובדה שמלאכת עיבוד הנתונים נעשית באופן אוטומטי, היא לא מצריכה מפעיל קבוע ליד המערכת. מעבר לכך, המערכת יכולה לעבוד 360 מעלות על כל פלטפורמה, גם אם היא בתנועה, ואין זה משנה אם מדובר בטנק או כלי שיט. כל הפתרונות שהוצגו עד כה בעולם הזה של גילוי מקורות אש, התבססו על מכ”מ אקטיבי או מערכות אקוסטיות. לכל אחד יש החסרונות שלו שהשורה התחתונה שלהן הייתה אי היתכנות מבצעית. אנחנו הצלחנו להתגבר על החסרונות הללו. מעבר לכך יש גם את עניין המחיר. אז נכון, אנחנו לא יותר זולים מהמערכות האקוסטיות, אבל אנחנו לא יקרים כמו המערכות האקטיביות. ככלל הייתי אומר שגם במחיר אנחנו בהחלט אטרקטיביים בעולם, והוכחה היא מספר הצעות המחיר שהתבקשנו לתת בשנה האחרונה”.
נושא אבטחת אסדות הגז של ישראל, תפס לאחרונה מקום מרכזי בדיוני תקציב הבטחון. ההחלטה שהתקבלה היא לייעד לכך תקציב נפרד. המערכת הימית של
ה-Spotlight יכולה להיות אחד הפתרונות האפשריים לגילוי מוקדם של ירי טילים. זה לא סוד שחיזבאללה הצטייד בטילי חוף ים מתקדמים כדי ליצור הרתעה כלפי ישראל, אם וכאשר יפרוץ עימות.
“זה בהחלט בא בחשבון”, אומר אס.
“התצורה הימית שלנו מתגברת על מספר חסרונות של מערכות אקטיביות, כמו אלה שמוצבות למשל על סטי”ל. למכ”מ אקטיבי יש בעיות החזר כאשר מדובר בגובה פני המים. או שהוא לא מזהה או שהוא מקבל חיווי שווא רבים בשל הגלים. ה-Spotlight בשל התבססותו על טכנולוגיה תרמית, יוצר תמונה אמינה מאד בשל הבדלי החום הגדולים בין פני הים לטיל עצמו, כך שמערכת כזאת יכולה למעשה לתת פתרון כולל. היא יכולה להביט על פני המים ובמקביל לסרוק את השמיים עד קו האופק”.
לשאלה האם הפתרון הזה נבחן על ידי מערכת הביטחון, התווספה שתיקה רועמת.

ה-Spotlight - פסיבי מתקדם

תגובות סגורות