חדשות היום

לרוץ איתו, לקפוץ איתו, לדבר איתו

שירות ה-Tu Go של טלפוניקהג’ון ניישטאט, טלפוניקה. שירות ה-Tu Go של טלפוניקה, שפותח בישראל, מבשר על עידן חדש של תקשורת. הוא ייקח חלק משמעותי בעתיד של הרבה מאוד מוצרים חכמים לבישים, כשהטכנולוגיה החדשנית תאפשר לכל אחד לקחת איתו, לכל מקום, ולכל מכשיר לביש, את מספר הטלפון האישי שלו ותחבר אותו לעולם.

תערוכת המובייל 2014, שנערכה לא מכבר בברצלונה היוותה זירה להשקה של שלל מכשירים וטכנולוגיות ובשורות של ענקי הטלקום והמובייל. טלפוניקה (Telefónica), מחברות הטלקום הגדולות בעולם, ניצלה את המאורע להודעה על חתימת הסכמי שיתוף פעולה עם סמסונג, LG וסוני מובייל, לטובת שילוב השירותים שלה במגוון מוצרי מחשוב ואלקטרוניקה לבישים של שלוש החברות – החלום האולטימטיבי של כל פריק גדג’טים. טלפוניקה אף הודיעה כי היא פתוחה להסכמים נוספים עם שחקנים אחרים בשוק, ביניהם יצרנים, ספקי תכנים וחברות בתחומי האופנה, כדי להבטיח את הצלחת המוצרים המשולבים
מבחינה מסחרית.
בבסיס מערך השירותים שמציעה החברה לשילוב במוצרי המחשוב הלביש החכמים, נמצא שירות ה-Tu Go, כשבתערוכה הדגימה החברה את השירות בצמיד ה-SmartBand SWR1O, של סוני, המאפשר לעונד אותו להקליט ולתעד מגוון פעילויות, כשהוא מדווח על כניסת שיחות טלפון, הודעות, לייקים או ציוצים, לשלוט על ניגון מוסיקה, לענות לשיחות ואף מתריע על ריחוק מהסמארטפון של המשתמש. על פי ההדגמה, השירות ייקח חלק משמעותי בעתיד של הרבה מאוד מוצרים חכמים לבישים, כשהטכנולוגיה החדשנית תאפשר לכל אחד לקחת איתו, לכל מקום, ולכל מכשיר לביש, את מספר הטלפון האישי שלו ותחבר אותו לעולם.

חיוב שקוף
הפתרון הוא למעשה אפליקציית מובייל, שמאפשרת למשתמשיה לקבל ולשלוח SMS-ים, לקבל ולהוציא שיחות, דרך חיבור האינטרנט מעל Wifi, למשל כאשר הם בחו”ל, במצב של קליטה לא מספקת (מצב זה נפוץ במדינות רבות, ששטחם גדולה, ושיש להם רכבות תחתיות), או עם מכשירים ללא כרטיס SIM, וחיבור לרשת 3G או 4G. בניגוד לאפליקציות מהדור הישן, דוגמת Skype, התקשורת ב-Tu Go, נעשית מ- ולמספר הטלפון הקיים של המשתמש ופתוחה לכל מספר טלפון, בלי להיות מוגבלת למשתמשי האפליקציה, כמו ב-WhatsApp או LINE. יתרון נוסף ומשמעותי, הוא שאין צורך להכניס אמצעי תשלום נוסף בתווך, כמו כרטיס אשראי, או לוותר על 30% מהרווחים לטובת גופים דוגמת Apple, שכן, החיוב על השיחות ובהודעות, נעשה באופן שקוף דרך חבילת התקשורת והגלישה, הרגילה, שהמשתמשים רוכשים מספקית הסלולר שלהם.

האפליקציה של Tu Go
מורכבת ממספר חלקים:
אפליקציה, שמדמה חייגן של טלפון ורצה על המכשירים הניידים –
iPhone, Android וגם מכשירים ניידים אחרים – טבלטים ומחשב אישי מבוסס Windows וכו’. ישנם אתגרים רבים בפיתוח של אפליקציות אלה, שכן, מערכות הפעלה רגילות, מאפשרות לתוכנות לרוץ ברקע, ויכולות לנהל תקשורת בכל עת. לעומת זאת, במערכות הפעלה ניידות, ועל מנת לחסוך בסוללה, בזיכרון, ובעלויות התקשורת, האפליקציה ברקע מושהית, ומוגבלת בדרכים של קבלת התראות מהרשת. בנוסף, ה-iOS של Apple הרבה יותר סגורה, ולא מאפשרת לשנות את חייגן מערכת ההפעלה, ולספק ממשק שקוף למשתמש כמו בסביבת ה-Android.
שרתים שרצים במרכזי נתונים של טלפוניקה, ומקבלים שיחות ו-SMS, מנתבים אותם למכשירים, או לרשת טלפוניה. שרתים אלה מנהלים רישום בזמן אמת של כל מכשיר המחובר לרשת, מבצעים הערכת מצבים מורכבת, המודעת לכל המכשירים של המשתמש ולשוני ביכולות שלהם, מצב השיחה, ודואגים שבסופו של דבר השיחה תחובר לאחד המכשירים של הנמען. כמו כן, שרתים אלה, גם רושמים בענן עבור המשתמש את ההסטוריה של השיחות
וה-SMS-ים, ומאפשרים לו לראות אותה מכל מכשיר, ללא תלות מאיפה הוא ביצע את התקשורת במקור. בנוסף שרתים אלה מבצעים חיוב (Billing), ואוספים נתונים סטטיסטיים על השרות, על מנת לאפשר שיפורו.

מרכיב נוסף, הוא חיבור לרשת טלפון חכמה (NGIN), שמאפשר ל’תפוס’ שיחה או הודעה המיועדת למנוי, ולנייד אותה דרך שרתי Tu Go, ואינטרנט על האפליקציה של המכשירים הניידים, ולאפשר לאחד מהם לענות. ניהול השיחה מתבצע על פלטפורמה דמויית IMS, שמאפשרת לנהל
(Call Control) את פרטי הקמת השיחה שכולל יכולת לנגן הודעות, התרעות ומוזיקה בזמן הצילצול, תגובה על שיחה במצב של אי זמינות של הרשת או של המשתמש, ניסיון להתרעה באמצעות הודעות PUSH ולחבר שיחה חזרה, ויכולת לבטל צלצול באין מענה, או לבטל את הצלצול במכשירים השונים אחרי שהשיחה נענתה.
והחלק האחרון, הוא מערכת רישום משתמשים, המקבלת בקשות רישום מאפליקציות Tu Go, שהותקנו מ-AppStore, בודקת שהמשתמשים מוכרים ברשת הטלפון, ומייצרת עבורם חשבונות.
כל מי שהתעסק עם חברות טלפון, יבין מייד את האתגר הנובע מפער התרבויות והבדל קצב קבלת החלטות, בין פיתוח אפליקציה שצריכה לצאת עם גרסאות חדשות לערבים ובקרים וקצב של חברות טלפון שדואגות לאמינות ויציבות הרשתות שלהן ונמצאות תדיר תחת לחץ להוריד עלויות לאור שחיקה ברווחים של כל חברות הטלפון בעולם.
על מנת לגשר על פער זה, Tu Go מובא למשתמשים באמצעות טכניקות פיתוח התקדמות ביותר, כגון DevOps, ובארכיטקטורת שרות ענן שכוללת:
שרידות גבוהה עם מערך של שרתים מכל סוג למקרה של תקלה, וכדי להגדיל קיבולת של השרתים.
Multi-tenancy שמאפשר לספק על מערכת אחת שרות עבור שרותים רבים ותת ספקים של טלפוניקה, עם הפרדה מוחלטת של נתונים של כל אחד, אבל ללא צורך לשכפל שרתים, תשתיות וכוח אדם שמנהל אותם.
הפרדה בין ליבת הפלטפורמה ושכבת שרות, באמצעות ממשקים מוגדרים היטב על בסיס RESTfull APIs.
ניהול מופרד של גרסאות רכיבים, עם תאימות לאחור של הממשקים, כך שעיכוב ברכיב אחד, לא יפגע ברכיב.
בדיקות אוטומטיות בתוך שעות ספורות.
יכולת הטמעה, שידרוג והחזרה לאחור של רכיבים ללא הפסקת השרות.
יכולת בדיקה של תכונות חדשות על חלק קטן של משתמשים (А+B testing) לפני פריסה שלהן לכל המשתמשים.
יכולת אנליטית מתקדמת (Business Intelligence/Big Data), שמספקת נתונים תומכי החלטה אופרטיביים, מוצריים ועסקיים.

פריסה עולמית
על מנת לספק כיסוי עולמי, ולהבטיח שרידות, חלקים שונים של המערכת מוטמעים במספר מרכזי שרתים של החברה בלונדון, מיאמי, פרנקפורט ומדריד.
בדומה להרבה פיתוחים של היום, Tu Go מפותח בצורה מבוזרת, כאשר צוותי ניהול מוצר, ארכיטקטורה, פיתוח, בדיקות ואנשי אופרציה מפוזרים על 5 אתרים – כאשר הגדול מהם, שכולל גם הנהלה, הוא בישראל, ומרכזי פיתוח נוספים ממוקמים במדריד, ברצלונה, וולדוליד ולונדון.
על המערכת מתבצע ניטור מתמשך, ותקלות שמתגלות, יחד עם תלונות המשתמשים מנותחות ע”י צוות מהנדסים בכירים ממחלקות שונות של החברה, שמחליט על דרכי תיקון בהתאם לחומרת התקלה. על מנת לעזור בניטור וניתוח תקלות מוטמעים כלים האוספים לוגים ודגימות תעבורה של הרשת ומרכזי שרתים שונים, ומאפשרים לסנן אותם במקום מרכזי.

תגובות סגורות