קרוב לאזרבייג’אן – קרוב לאיראן

אם עד כה שמרו ישראל ואזרבייג’אן על פרופיל נמוך בכל הקשור לשיתופי פעולה ביטחוניים, הרי שבחודש ספטמבר האחרון עשה שר הביטחון “אאוטינג” לקשרים ההולכים ומתהדקים בין שתי המדינות כאשר ביקר בתערוכת הנשק “אדקס” שנערכה בבירה באקו. לצד הביקור ערך שר הביטחון גם מספר פגישות עם צמרת השלטון האזרית. אזרבייג’אן נזכיר גובלת עם טורקיה ואיראן, שתי מדינות שלישראל יש עניין בהן. האחת אויבת, השנייה שותפה לשעבר, שהולכת ומתרחקת ככל שמנהיגה מתערסל עמוק יותר בחיק האסלאם הקיצוני. אזרבייג’אן נחשבת כיום לאחת מספקיות הדלק הגדולות של ישראל, כך ששיתוף הפעולה הביטחוני הוא עוד נדבך, במערכת היחסים האסטרטגים בין שתי המדינות. לצד שיתופי הפעולה הללו פועל כיום באזרבייג’אן מפעל מל”טים ישראלי, פרי שיתוף פעולה בין ממשלת אזרבייג’אן לחברת אירונאוטיקס הישראלית מיבנה. אירונאוטיקס מכרה לאזרבייג’אן במהלך השנים האחרונות מספר טייסות מל”טים, מסוג אורביטר 2 ואירוסטאר. באירונאוטיקס מסרבים להסגיר את המספר המדויק של המל”טים שסיפקה לאזרים אבל ההערכה היא כי מדובר בכמה טייסות. הקמת המפעל הייתה חלק מעיסקת המל”טים הראשונה, והוא נקרא על שמו של אביו של נשיא המדינה האזרית.
“זה בהחלט מעיד על החשיבות שמייחסים באזרבייג’אן למפעל הזה”, אומרים גורמים בחברה.
מפעל המל”טים שנקרא AZAD SYSTEMS, ממוקם ליד עיר הבירה באקו. הוא מייצר בעיקר חלקי מל”טים מחומרים מרוכבים המשמשים לאחזקה השוטפת של הטייסות שבשירות חיל האוויר האזרי. מעבר לייצור עצמו, נבנתה במפעל גם מחלקת הרכב מל”טים, כאשר את שאר מרכיבי המל”ט: אוויוניקה, ניווט, מתע”דים ותקשורת, רוכש המפעל האזרי מאירונאוטיקס ישראל. את המפעל מנהל מהנדס ישראלי שעורך בקרה צמודה על איכות ההרכבה והייצור, כדי שאלה יתאימו לסטנדרטים מערביים. אירונאוטיקס ישראל שמוגדרת בהסכם כגורם מייעץ לממשלת אזרבייג’אן, מחזיקה בסעיף המאפשר לה לרכוש חמישים אחוזים מהמפעל בכל זמן שתחפוץ. עד כה לא מימשה אירונאוטיקס את האופציה הזאת.
“אין ספק שמדובר כאן בשיתוף פעולה הדוק מאד בעל חשיבות לשני הצדדים”, אומר דני אשחר, המשנה למנכ”ל אירונאוטיקס. “הצבא האזרי נמצא בתהליך אינטנסיבי מאד של בנייה מחדש. האזרים רואים את יכולות הצבאות של ברית נאטו ולשם הם מכוונים. השילוב של מערכות ישראליות מתקדמות, בהן המל”טים של אירונאוטיקס, מאפשר להם לסגור את הפער במהירות. צריך לזכור שלאזרים יש גבול ארוך מאד עם איראן
(440 ק”מ) וגבול מתוח עם ארמניה. כדי להגן על גבולות כל כך ארוכים ועל תשתיות לאומיות הם חייבים מל”טים, וזו אחת הסיבות שהביאו אותם לבנות איתנו את המפעל”.
כאמור כיום מפעיל הצבא האזרי שני סוגי מל”טים של אירונאוטיקס. אורביטר 2 שהוא מיני מל”ט למשימות תצפית, איסוף מודיעין חזותי, מיפוי וצילום אווירי ברזולוציה גבוהה, מודיעין תקשורת ויכולות ממסר. האורביטר 2 נחשב למערכת קלה לנשיאה ולהפעלה, הוא מונע במנוע חשמלי ומתאפיין בטווח תקשורת גדול, במשך טיסה ממושך וביכולת פעולה בתנאי מזג אויר קשים. לצד האורביטר 2 מפעיל חיל האויר האזרי את האירוסטאר. האירוסטאר היא מערכת טקטית מתקדמת שנחשבת יעילה, אפקטיבית, וקלה לתפעול. המערכת דורשת הערכות לוגיסטית תפעולית מינימאלית. בנוסף לאירוסטאר יכולת המראה ונחיתה במסלולים קצרים ביותר ובגובה רב, נתון שמתאים למשימות הצבא האזרי.
בנוסף לטייסות המל”טים, נמצאת בימים אלה אירונאוטיקס במגעים למכירת בלוני תצפית לאזרביג’אן.
ה-Skystar 180 היא מערכת בלון טקטית קטנה וניידת, המותאמת במיוחד למשימות מודיעין טקטי ולמשימות אבטחה מגוונות, צבאיות ואזרחיות. המערכת יכולה לשאת מטען של עד 20 ק”ג ובעזרתו לספק כיסוי מודיעיני מתמשך של אירועים שונים, מגובה של עד 300 מטר. המערכת מתופעלת על ידי שני אנשים בלבד ויכולה לפעול בתנאי רוח שונים, ולהישאר באוויר עד 72 שעות ברצף. ה-Skystar 180 מיוצרים על ידי חברת בת של אירונאוטיקס,
חברת RT .RT נבחרה בקיץ האחרון על ידי עיריית ריו דה ז’נרו, לספק את בלוני התצפית שאבטחו את מתחם האוהדים של קופקבנה במהלך המונדיאל. ה-Skystar 180 לקחו חלק פעיל גם באבטחת אירועים אזרחיים בישראל, כמו למשל במהלך ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס בירושלים ואבטחת עשרות אלפי המשתתפים בהופעות של להקת הרולינג סטונסט והזמר ג’סטין טימברלייק בתל אביב.
“מבחינת האזרים מדובר באמצעי נוסף לאבטחת גבולות וגם לשימוש לביטחון הפנים והם אמורים לכלול אמצעי איסוף מגוונים”, אומר אשחר.
כיום פועלות ברחבי העולם כ-40 מערכות בלוני תצפית מתוצרת החברה בכ-10 מדינות ובהן ישראל, קנדה, ארה”ב, רוסיה, תאילנד, אפגניסטן, מקסיקו, קולומביה ומדינות באפריקה. עד היום צברו ה-Skystar 180 יותר מחצי מיליון שעות מבצעיות. המערכות הללו הן מערכות עצמאיות, חסכוניות וקלות מאוד לשינוע. היתרון שלהן הוא בהתאמתן הן למשימות צבאיות מגוונות והן למשימות אבטחה אזרחיות.
“אין ספק ששיתוף הפעולה עם האזרים הוא מודל מצליח” מסכם דני אשחר.
“אנחנו נמצאים בימים אלה במגעים עם מדינות נוספות לשיתופי פעולה כאלה. מעבר לזה אנחנו מביטים קדימה לדור הבא של המל”טים. העולם הולך היום לכיוון של מל”טים רב משימתיים. כלומר שילוב של כמה מערכות על פלטפורמה נתונה ובין השאר גם שילוב יכולות תקיפה”.

תעודת זהות אירוסטאר

משקל 230 ק”ג
גובה טיסה מירבי 18,000 רגל
טווח טיסה מעל 200 ק”מ מהתקשורת הקרקעית אשר מחוברת רשתית לתחנה הקרקעית.
מתע”ד : מצלמות יום ולילה, רדאר, מערכות סיור אלקטרוניות ומערכות תקשורת.

תעודת זהות אורביטר 2

משך טיסה: עד 4 שעות
טווח הפעלה מתחנת השליטה הקרקעית: 30 ק”מ – 80 ק”מ
גובה טיסה מרבי: 18,000 רגל (כ-6000 מטר) מעל פני הים
משקל המראה מירבי: 9.9 ק”ג
משקל מטען ייעודי: עד 1.5 ק”ג
מטענים ייעודיים: מערכת אלקטרו-אופטית עם חיישני יום ולילה וסמן לייזר, ממסר תקשורת, מודיעין תקשורת, צילום ומיפוי אווירי ועוד.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות