חדשות היום

פולי – אפליקציית חניה בעיר הגדולה

http://www.parking-polly.com/

אחד השימושים הנפוצים ביותר בטלפונים חכמים או בטכנולוגיות סלולריות כיום הוא ניווט. אך תוכנות ויישומי ניווט, טובים ככל שיהיו, אינם מספקים מענה מושלם לבעיה כאובה שמטרידה מיליארדי נהגים ברחבי העולם: למרות שהגעת ליעד המשימה טרם הושלמה, כי עדיין יש לך כמה מאות קילוגרמים של פח ופלדה שצריך למצוא עבורם מקום בטוח, בזמן קצר ובמחיר משתלם. בערים גדולות וצפופות השיטוט למציאת מקום חניה מבזבז לא מעט דלק וזמן, מייצר זיהום אוויר ובעיקר תסכול ועצבנות בקרב הנהגים. 30% מהתנועה בעיר נובעים מהחיפוש אחר מקום חניה משום שבפועל אנחנו לא מנווטים ליעד אלא לחניה. זאת הסיבה שפתרון משולב של ניווט עם יישום למציאת חניה נחשב בצדק ל”הגביע הקדוש” של תוכנות הניווט המתקדמות, וחברות רבות מנסות לפצח את האתגר בדרכים ושיטות שונות.

“פולי פיית החניה” היא כיום האפליקציה היחידה בעולם שנותנת מענה מקצה לקצה עבור כל תהליך מציאת החניה בעיר הגדולה – החל מהניווט ליעד, דרך חיפוש החניה הקרובה ליעד, עבור בחיבור מהיר לממשקי תשלום ועד היציאה מהמכונית וההגעה ליעד ברגל. סקר של המועצה הישראלית לצרכנות מדצמבר 2014 מצא שחיפוש מקום חניה בתל אביב אורך בממוצע כ-21 דקות, ו-85 אחוז מהנהגים הגדירו את המטלה כמטרידה ומתסכלת. “פולי”, שפותחה על ידי חברת “ספארק” והשימוש בה הוא חינם, מפחיתה בחצי את משך חיפוש החניה – ל-10 דקות בלבד – ומשפרת את הסיכוי למצוא חניה ברחוב ב-80 אחוז.

“‘פולי’ נולדה כתוצאה ממצב עגום שוודאי מוכר לנהגים בעיר”, מספר המייסד המשותף, ערן בלטר. “קבעתי פגישה באזור הומה בעיר, וכשהתקרבתי ליעד התחלתי לחפש מקום חניה ופניתי לרחוב צדדי. ככל שהמשכתי לחפש חניה התרחקתי ממקום הפגישה עד שנאלצתי לחזור על עקבותיי. אלא שלא הייתה אפשרות לבצע פניה מתאימה ומצאתי את עצמי שוב על הכביש המהיר, מתרחק קילומטרים מהיעד. אחרי סיבוב ארוך הגעתי לפגישה ומצאתי חניה, אבל כמובן שאיחרתי והייתי מאוד עצבני. זה היה הטריגר שדחף אותי למצוא פתרון טכנולוגי לבעיה”.

IMG_0805_s

מימין לשמאל: זוהר באלי וערן בלטר, המייסדים המשותפים

–          איך זה עובד?

“פולי” מבוססת על ניתוח חכם של ביג-דאטה עירוני. מאגר המידע שלה מבוסס על מידע גיאוגרפי עמוק, מידע עירוני (על נתיבי התחבורה העיקריים ואזורי המסחר, הבילוי והמגורים), מידע על עסקאות חניה (של חברות תשלום במובייל) וכן עבודת שטח מקדימה שכללה מיפוי של כל מקומות החניה בעיר, כל השילוט החנייתי וההגבלות השונות. אלגוריתם ייחודי, שמבצע ניתוח סטטיסטי של הנתונים השונים, מפיק עבור המשתמש תובנות חכמות המסייעות לו לאתר את מקום החניה המיטבי.

עם הפעלת היישום והקלדת יעד הנסיעה, “פולי” מאתרת את כל אפשרויות החניה סביבו ומסמנת לנהג מסלול ניווט מיוחד אליו. כקילומטר לפני היעד, “פולי” מובילה את הנהג לרחובות סמוכים בהם קיים הסיכוי הגבוה ביותר למצוא חניה. בכל שלב ניתן לראות כמה קרובה החניה ליעד שנבחר, כך שניתן להחליט האם החניה שנמצאה קרובה מספיק וכמה נשאר ללכת ברגל. בנוסף, בזכות עבודת השטח המקדימה וניתוח השילוט החנייתי בעיר, הנהג יכול לדעת האם הוא יכול להחנות את רכבו במקום החניה שהוא מאתר, או שהמקום מוגבל רק לבעלי התו האזורי. “התכונה הזו חוסכת הרבה קנסות ותסכול עבור נהגים שחונים במקום שבדיעבד היה אסור עבורם”, מסביר בלטר, בוגר הטכניון שלפני “פולי” ניהל פיתוח טכנולוגי בחברות סטארטאפ בתחום התחבורה וה-BI.

לאחר מציאת החניה, במידה ומדובר במדרכה הצבועה כחול-לבן, “פולי” מאפשרת מעבר מהיר לאפליקציות תשלום סלולריות – סלופארק או פנגו+  – ואפילו מזכירה לנהג לבדוק שלא שכח כלום ברכב. לאחר מכן היא מציעה לו מסלול לניווט רגלי ליעד ובחזרה. במידה והנהג לא מצא חניה, המסלול המיוחד של “פולי” מסתיים בחניון, כך שהנהג יודע שבתום 10 דקות של חיפוש חניה, יימצא עבורו הפיתרון והוא בוודאות יוכל להחנות את רכבו. “פולי” מאפשרת כמובן גם לדלג על חיפוש החניה ברחוב ומציעה מסלול ניווט ישירות לחניון, תוך כדי שהיא מציגה את התעריף, ההנחות וכשניתן – גם את מספר המקומות הזמינים. “מה שאנחנו עושים באופן טבעי כשאנו מתקרבים ליעד, זה להביט מחוץ לחלון המכונית ולנסות לאתר מרחוק מקום חניה תוך כדי שיטוט במעגלים סביב היעד”, מסביר המנכ”ל והמייסד המשותף, זהר באלי. “‘פולי’ מחקה את התנהגות הנהג; היא עושה ‘זום אאוט’ ומציגה לנהג מלמעלה את האזור סביב היעד, תוך שהוא מובילה אותו למקומות בהם יש חניה.

“ברור ש’פולי’ אינה יודעת איפה יש מקום חניה בכל רגע נתון. אך ממילא כל ניסיון לתת תחזית נדון לכשלון, וגם איתור מקומות חניה בזמן אמת תוך הישענות על חוכמת המונים לא יעיל – כי הוא רק יביא עשרות נהגים לאותו מקום חניה בודד ותיצור פקק. מה שמיוחד ב’פולי’ הוא השימוש במידע ובניתוח סטטיסטי מתוחכם, שמאפשר לכוון את הנהגים למקומות הנכונים”.

ייחוד נוסף של ‘פולי’ הוא בכך שהרוב המכריע של יכולותיה מבוסס על מאגר המידע והאלגוריתם שלנו, ורק כ-10 אחוז מהשירות נשען על חכמת המונים. כך היא יכולה לפעול בכל מקום בארץ ובעולם, לאחר עבודת הכנה של כמה שבועות, ואינה זקוקה למאסה קריטית של המוני משתמשים כדי לתת פתרון מצוין” אומר באלי, מנהל ותיק בתחום הרכב בישראל, שבתפקידו האחרון היה סמנכ”ל המכירות של “בטר פלייס”.

“התכונות הללו הם שנותנים ל’פולי’ את היתרון שלה: היא מוצאת חניה, בין אם ברחוב או בחניון. מי שמתשמש באפליקציה יכול להיות בטוח שבתום 10 דקות הוא ימצא חניה משתלמת – ברחוב או בחניון, והיא תהיה קרובה ליעד, וניתן יהיה לשלם עבורה בקלות ולא צריך להשתמש בחמש אפליקציות שונות. כשתוחמים את תהליך חיפוש החניה בזמן קצוב וכשמוציאים מהמשוואה את אלמנט חוסר הוודאות, החוויה כולה הופכת לנעימה ופשוטה יותר, סף התסכול יורד, והבונוס הוא שיש פחות בזבוז זמן ושריפה של דלק לשווא. זה win-win”.

“ספארק”, שנוסדה בשנת 2012, קיבלה השקעת preseed מגאות אחזקות, ובהמשך השקעה נוספת של גאות וקרן “טרה ונצ’רס פרטנרס”. עד כה הושקעו בחברה מיליון וחצי דולר והיא עומדת כיום לפני סבב גיוס משמעותי. “ערן ואני מאמינים מאוד במוצר המצוין שלנו, שנכון להיום הוא הראשון מסוגו בעולם ונותן פתרון חכם ויעיל, כך שאין לנו מחשבות על אקזיט בשלב הזה”, אומר באלי. “אנחנו סבורים ש’פולי’ תוכל לתת שירות לערים חכמות ברחבי העולם, כיישום עצמאי או כיישום תחת מיתוג מקומי, כך שהמודל העסקי שלנו פונה לעיריות, תאגידים חניה גדולים וחברות בתחום התחבורה והרכב. חניה היא עסק שבכל העולם מגלגל 100 מיליארד דולר בשנה. חוץ מזה, יש לנו שירותים נוספים מהם נוכל להניב רווחים, כך שעבור המשתמש היישום יישאר בחינם”.

–          מי המתחרים שלכם בארץ? פורסם למשל שפנגו+ מפעילה אפליקציה בשם אנגוג שמבטיחה למצוא חניה.

“אין כיום אף אפליקציה שניתן להוריד ושנותנת מענה לכל חווית החניה. יש אפליקציות מצויינות לתשלום, או אפליקציות לאיתור חניונים, אבל מענה לכל התהליך – מקצה לקצה – יש רק לנו נכון לעכשיו. אנחנו יודעים שיש עניין רב בנושא מצד חברות שונות, וכל מיני דרכים לנסות ולתקוף את הבעיה למשל בעזרת רשתות חברתיות, ניסיון לחזות פינוי חניה, מצלמות או לחיישנים, אך אנחנו משוכנעים שעלינו על הנוסחה הנכונה, ושביעות הרצון של המשתמשים שלנו מהפתרון מדבר בעד עצמו”.

–          ומה עם מתחרות בחו”ל – waze למשל, שיחד עם גוגל ושירות המפות יכולה לייצר עבורכם תחרות משמעותית?

“waze היא אפליקציה מצויינת, שיש לה הצלחה מסחררת בישראל והיא מוכרת בעולם, אבל הידע והניסיון שרכשנו בתחום פתרונות החניה הוא ייחודי, ויידרש לכל חברה זמן רב להדביק את הפער”.

–          מה הצעד הבא?

“השקנו את האפליקציה בחודש מרס בתל אביב תחילה, ולאחרונה – בסיוע מאגר המידע העירוני – האפליקציה הושקה גם בירושלים. אנחנו נמצאים במגעים עם ערים נוספות בארץ ובחו”ל, ובקשר עם מספר גופים עסקיים בתחום הערים החכמות, שעוקבים בענין רב אחר האפליקציה שלנו. לאחרונה השקנו שירות חדש – “נעים להזמין” שמאפשר לכל אחד לרתום את היתרונות של ‘פולי’ ולסדר לחברים חניה. זה מאוד שימושי אם רוצים להזמין חברים הביתה או לקבוע איתם במסעדה בעיר, ואפשר לעזור להם להגיע בקלות ובנוחות, בלי חשש וחרדה. בהמשך נתמקד בפיתוח השימושיות של האפליקציה לאפיקים נוספים בתחום העסקי-מסחרי”.

תגובות סגורות