חיישנים בשירות הרפואה

בכנס מדיטק 2015, הכנס המוביל בישראל לפיתוח מכשור ואלקטרוניקה רפואית של חברת ניו-טק פגשתי את פרנסואה וילנב, מנהל פיתוח עסקי ב-EMEA בתחום סנסורים של חברת “Freescale” אשר הגיע לארץ על מנת להרצות בכנס בנושא: פתרונות של חיישנים לתחום הרפואי. “שימוש בחיישנים וניתוח המידע הוא הגורם שישנה את כללי המשחק ביישומי הניטור החדשים”. מספר פרנסואה. “חיישנים מספקים נתונים על תנודות, זעזועים, טמפרטורה, לחץ, קול ומאפיינים אחרים. לאחר איסוף הנתונים על-ידי חיישנים, הנתונים עוברים ניתוח לזיהוי מתאמים בין משתנים שונים על-מנת לזהות סימנים לסטייה ממצב תקין. אנו רואים את חשיבותם של

החיישנים בכל תחומי החיים שמסביבנו לרבות התחום הרפואי. החיישנים נחוצים באבחון בעיות רפואיות והאבחון עצמו מתאפשר בזכות אלגוריתמים והתקנים חדשים הקיימים כיום בשוק. חיישנים נפוצים ביישומים רפואיים הם בטכנולוגיית (Microelectromechanical systems) הכוללים סוגים שונים של חיישנים כגון תאוצה, מגנטיות, תאוצה זוויתית (Gyro), לחץ וגובה. בשילוב אלגוריתם נכון יכולים התקנים רפואיים לשלוח הודעות והתראות לרופא, לאמבולנס או להוסיף רשומות במאגר הנתונים של המטופל לשימוש עתידי. ניטור מצב רפואי באמצעות חיישנים יביא למצב שבו יש יכולת לצפות ולמנוע בעיות עתידיות, בניגוד למצב הרווח כיום של טיפול תגובתי לפי תלונת מטופל ותוצאות הבדיקות הרפואיות שלו”.

האלגוריתם
“בפריסקייל מייחסים חשיבות רבה לתוכנה המגיעה יחד עם החיישנים ולכן אנו מספקים ספרייה Sensor Fusion הכוללת אלגורתמים המסייעים לחיישנים למקסם את יכולותיהם. אנחנו נותנים פתרון שלם של חומרה ותוכנה”, מוסיף פרנסואה, “הייחודיות של פריסקייל היא באספקת התכנה ברמת קבצי המקור ללא מגבלות וללא תמלוגים. יש לנו שיתוף פעולה עם לקוחות, הם אחראים על איסוף הנתונים ואנו מסייעים בבניית האלגוריתם האופטימלי לניתוח וזיהוי של המידע שרוצים לחלץ מהנתונים, למשל כמו במקרה של זיהוי מחלה.  ספריית ה-Sensor Fusion שאנו מספקים מיועדת לאיסוף מידע ממספר חיישנים בו-זמנית ולנתח אותו ובכך ניתן לקבל תמונה מדויקת של המידע. לדוגמה, קבלת מידע משלושה חיישנים בשלושה צירים כל אחד – תאוצה, מגנטומטר ו-Gyro – סך-הכל תשעה צירים. בנוסף, כוללת הספרייה גם מסננים מורכבים כגון “”.  “כחלק מהשימוש בספרייה ישנה גם האפשרות להשתמש במד לחץ בכדי לזהות שינוי בגובה של מטופל. דוגמה מובהקת לכך היא זיהוי נפילה בתוך הבית. בזיהוי נפילה רכה ישנו אתגר מאחר וחיישן תאוצה לא בהכרח יזהה את הנפילה וכאן תפקידו של חיישן הגובה להתריע שהמטופל נמצא על הרצפה. פתרונות קודמים למקרים מעין אלו כוללים לחצן מצוקה הנמצא על המטופל, אך אין בהם מענה למקרים בהם המטופל מחוסר הכרה ולכן הפתרון המוצע לעיל מספק מענה מלא.  תחום רפואי נוסף שבו לחיישנים תפקיד מרכזי הינו ניטור מערכות פנימיות בגוף האדם על-ידי גלולה הניתנת לבליעה. גלולה מעין זו יכולה להכיל מגוון חיישנים ובכך לאבחן את מצבו הרפואי של המטופל. האתגרים הגדולים ביישום מעין זה הם הצורך בגודל פיזי קטן ובצריכת הספק נמוכה מאוד. פריסקייל מספקת מענה לשני אתגרים אלו בקווי המוצרים השונים שלה. כחלק מפתרונות ה-IoT, פריסקייל מספקת פתרונות לא רק בתחום הרפואי, אלא גם, בין היתר, בתחום האבטחה. לדוגמה, ניתן להשתמש בחיישנים השונים של פריסקייל עם תוכנה ייעודית לזיהוי מצב של דלת/חלון, פתוח או סגור, ללא צורך בהתקנת מגנט קבוע על המשקוף. דבר המוביל להוזלת הפתרון הכולל. פריסקייל מספקת את התכנה והכלים לפיתוח ( – Intelligent Sensing Framework) ומכאן הלקוח יכול בקלות ובמהירות לבנות את היישום שלו”.

שירלי מייזליש

תגובות סגורות