חדשות היום

נחיתה רכה ה “SOFT-LAND” המהפכני של SMAC משנה-חוקים

“Soft-Land” היא היכולת לנחות ברכות על משטח בתנועה קווית באמצעות מפעיל ליניארי בטכנולוגית סליל נע (moving coil actuator) ולזהות ממש מיידית (תוך מילי-שניות) את המגע והמיקום. ה-“Soft-Land” (איור 1) הינה רוטינה יחידה במינה בעלת פטנט המאפשרת לציר המפעיל או מלתעת התפיסה (gripper jaw) לנחות על המשטח של הרכיב בעזרת כוח נמוך הניתן לתכנות. חישת המיקום או מימדי המוצר הינה מדוייקת מאוד דבר המאפשר טיפול ברכיבים עדינים ו/או רגישים במיוחד.

איור 1.

איור 1.

יישומים לדוגמא
בתורת האוטומציה זיהוי מיקום משטח העבודה מבלי לגרום לו להפרעה, שימושי מאוד.
להלן כמה דוגמאות של שימושים בטכנולוגיה זו :
1. בהרכבה אלקטרונית, החלקים שבירים מאוד כך שדרושה הרכבה בעלת פגיעה נמוכה (Low impact) כעת פחות מ-0.2N. הפגיעה היא על-פי . כך שהיכולת לנחיתה רכה מאפשרת פגיעה נמוכה וללא נזק לשבב.
2. באלקטרוניקה צרכנית, ה-“Soft-Land” מחכה את פעולת האצבע האנושית ומאפשר בחינה של ממשקי האצבע השונים בתהליכי הייצור.
3. באריזה, דחיפת/דחיית מוצרים בעלי משקלים ומימדים שונים נעשית בקלות אם לפני הדחיפה, פני השטח של המוצר מזוהים ולאחר מכן מבוצעת הדחיפה בכוח/מהירות המתאימים למוצר זה.
4. באריזה, תהליך איטום ופיקוק המוצר מבוצעים הרבה יותר טוב כאשר התהליך מתחיל מזיהוי פני משטח הבקבוק או המיכל.
5. בתעשיית הרכב, ניתן לבחון מתגים ראשית על-ידי מציאת פני השטח – תוך קביעתו כנתון – ואח”כ בחינת המתג על בסיס של כוח/מרחק.
6. במדידה, ניתן לשפר משמעותית את דיוק המדידה כאשר החלק הנמדד לא מושפע מהמכשיר שדוחף כנגדו, כפי שמתבצע בטכנולוגיה הישנה של LVDTs פנאומטיים.
7. בעבודה עם זכוכית ה-“Softland” מאוד שימושית כאשר דרוש חיתוך או מדידה על פני השטח, השבירים.
8. בהרכבה כללית, ניתן להרכיב חלקים אוטומטית בצורה הדומה להרכבה על-ידי אדם בעזרת שימוש ב-“Soft-land”.
ראשית, הבאת החלק למגע ולאחר מכן הפעלת הכח הדרוש לצורך ההרכבה. המפעילים הליניארים יכולים לבצע זאת, ובנוסף, להחזיר משוב כשהחלקים המורכבים הגיעו למצב ההרכבה הסופי. ה-“Soft-land” (הרשום כפטנט של SMAC)היא אחת מהתכונות השימושיות הרבות המצויות במפעילי Mechatronics של SMAC.

איור 2. טכנולוגית הסליל הנע Moving Coil Technology ()

איור 2. טכנולוגית הסליל הנע Moving Coil Technology ()

 מפעילים ליניארים מדויקים אלה ניתנים לתכנות ומבוססים על טכנולוגיה של סליל נע. המפעילים הם ייחודיים בכך שהם ניתנים לתכנות מלא ביחס לכוח, מיקום ומהירות. הם מתוכננים לפעול במהירויות גבוהות ביותר או נמוכות ביותר עם דיוק תת-מיקרוני והדירות הניתנת לבדיקה. איור 2 מפרט את טכנולוגית הסליל הנע. הלב של כל מפעיל קווי של SMAC הינו “הסליל הנע” (Actuator ) עיקרון הפעולה הבסיסי זהה לקיים בכל רמקול בעל מגנט קבוע. הסליל מוקף בבית מגנטי וע”י הזרמת זרם בסליל נוצר שדה מגנטי. עוצמת הכוח שנוצר מתואר בביטוי הבא:
F ~ NIB
N – מספר הכריכות בסליל (קבוע).
I – הזרם שזורם בסליל.
B – עוצמת השטף המגנטי (קבוע).
F – הכח שנוצר.

איור 3. מערכת בדיקת מפסקים ברכב מתוצרת פורד. המערכת מופעלת באמצעות ממשק משתמש אשר בו ניתן להגדיר את הפרמטרים השונים של תהליך הבדיקה.

איור 3. מערכת בדיקת מפסקים ברכב מתוצרת פורד. המערכת מופעלת באמצעות ממשק משתמש אשר בו ניתן להגדיר את הפרמטרים השונים של תהליך הבדיקה.

לכן הכפלת הזרם משמעה הכפלת הכח!
במפעילים של SMAC מותקן מקודד אופטי (אנקודר) לצורך סגירת חוג המיקום. המקודדים הינם ברזולוציה גבוהה מאוד (עד 0.1 מיקרון) בחלק מהדגמים נוסף ציר סיבוב דבר המאפשר תנועות משולבות, בעיקר בישומי Pick & Place מהירים. כמו כן ניתן להזמין את המפעיל עם ציר חלול לצורך העברת ווקום! תכונות אלו משמשות במכונות השמה מהירות במיוחד.

למידע נוסף, בקרו באתר החברה.

אלי חגי, מכטרוניקס

תגובות סגורות