ARMATA – משפחה בהרצה

תארו לכם את הסצנה הבאה. פלוגת טנקים מחכה במדרון אחורי לקראת עלייה לעמדות ירי. מעל, בגובה עשרות מטרים משייט לו רחפן עם ציין לייזר, מצלמה ומערכת תקשורת נתונים מוצפנת. הטנקים מזהים מהרחפן את מיקומו המדויק של האויב, הנתונים מוזנים למערכות הירי, ואז שניות מעלייה לעמדות קרב, יורים הטנקים במדויק לעבר המטרות.
נשמע דמיוני? לא כל כך. כבר היום קיימות מערכות קרקעיות ואוויריות דומות, המזינות מטרות לטנקים הנמצאים בקו אחורי. רחפן המופעל על ידי צוות טנק כחלק אינטגרלי ממערך האמצעים שלו, זה כבר חידוש. המוצר אמנם עדיין לא קיים אבל יצרנית הטנקים הרוסית, Uralvagonzavod הכריזה לפני מספר חודשים כי הטנק הבא שתפתח יכלול רחפן אינטגרלי בטנק.  “בדיונים שלנו עם הצבא הרוסי

נשיא רוסיה פוטין מבקר בקו הייצור של טנק ה-T14 צילום: uralvagonzavod.com

נשיא רוסיה פוטין מבקר בקו הייצור של טנק ה-T14
צילום: uralvagonzavod.com

הצורך הזה עלה”, סיפר בראיון לתקשורת הרוסית מנכ”ל Uralvagonzavod, אולג סיינקו. “גם אנחנו וגם גורמי הצבא שהיו בדיונים הסכמנו כי מדובר באמצעי טקטי הנחוץ בשדה הקרב המודרני”.  Uralvagonzavod היא יצרנית הטנקים המובילה ברוסיה ומי שעומדת מאחורי סדרת הטנקים ARMATA. בחודש מאי 2015 הציגה החברה את טנק המערכה החדש של הצבא הרוסי ARMATA T14. הטנק החדש נחשב לפורץ דרך בשל הצריח העצמאי שלו והעובדה שצוות הטנק נמצא בתובה ומונה שלושה אנשים: מפקד טנק לצד הנהג ותותחן היושב מאחור. מערכת טעינת הפגזים אוטומטית ומאפשרת צריח קטן ולא בולט. קליבר התותח הוגדל ל-125 מ”מ, וללא מפנה גזים שכן הצוות אינו נמצא כלל בצריח ולכן אין צורך בחסימת הגז שמצטבר בזמן הירי. Uralvagonzavod גם הציגה בשנה שעברה רכב אוטונומי לכיבוי שריפות מבוסס על תובה של ה-T72 הוותיק.
“אין ספק שאנחנו מתקדמים בכל הקשור לשילוב מערכות בלתי מאוישות”, סיפר סיינקו. “גם את ה-T14 שהצגנו בשנה שעברה במצעד הצבאי לציון 70 שנה לניצחון על הנאצים, ניתן להפוך בתוך זמן קצר לרכב אוטונומי”.  Uralvagonzavod מתכננת כבר את הטנק הבא ARMATA T15, והוא אמור לכלול בתוכו את הרחפן. סוג הרחפן עדיין לא נקבע, לדברי סיינקו משרד הביטחון הרוסי אמור לבחור את הפלטפורמה ורק אחר כך יחל שלב התכנון הראשוני של הטנק. “מה שברור הוא שהרחפן שייבחר יהיה מתוצרת רוסית”, הוא סיפר בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית RT.  הרעיון המבצעי שעומד מאחורי שילוב הרחפן מעבר לתצפית ממדרון אחורי הוא פתיחת ציר. על פי הצרכים המבצעיים שהציג הצבא ל-Uralvagonzavod, בתנועת טנקים בטור, חייבים לאבטח את האגפים וכן לתצפת כל העת קדימה בכיוון התנועה. יכולת עצמאית של טנקים לבצע זאת בעזרת רחפנים תייתר את הצורך בהובלת טורי טנקים על ידי יחידות חי”ר קדמיות.
Uralvagonzavod מציעה על בסיס הרעיון של הצריח העצמאי מספר רב יחסית של כלים משוריינים. על פי סיינקו, על התובה האחידה ניתן להרכיב 28 מערכות נשק שונות: טילים מונחים, תותחי נ.מ, טילים נגד טילים, או תצורת נשיאת חיילי חי”ר עם מקלעים קלים.
“התובה האחידה מאפשרת לנו מחיר אחזקה מאד נמוך בהשוואה לכלים משוריינים אחרים. חלקי החילוף הם אחידים ולכן הייצור הסדרתי שלהם מוזיל את המחיר. מעבר לזה יש לכך גם משמעות מבצעית. ניתן להכשיר כלים בזמן קצר יחסית. יתרון נוסף הוא כוח אדם מקצועי, שמכיר את הפלטפורמה, בלי קשר למערכת הנשק של הצריח”.
טנקי ה-ARMATA T14, נמצאים מסוף 2015 בסדרות ניסוי והטמעה בצבא הרוסי. ראשוני הטנקים אמורים להיכנס לשירות מבצעי בימים אלה. על פי התקשורת הרוסית, למרות היכולות המתקדמות שלהם, הניסוייים לא נעשים במגבלות מעטפת הביצועים. כך למשל מנועי הטנקים בעלי הספק של 1500 כ”ס, (ישנם פרסומים כי ההספק אפילו גדול יותר ומגיע ל-1800 כ”ס), מנוסים עד 1350 כ”ס, כדי לשמור על שלום הצוות שנמצא בקפסולה ממוגנת בחלק התחתון של הטנק. כיום יכול ה-ARMATA T14 להאיץ למהירות של 80 ק”מ בשעה, מה שלדברי התקשורת הרוסית, מכניס אותו למועדון “הטנקים המרחפים”.  “אנחנו בהחלט יכולים לשלב מנועים חזקים יותר “הוא אומר בראיון הנרחב ל-RT, “אבל העניין הזה חייב להיבחן בהקשר ההשפעה על תפקוד הצוות וביצועי מערכות הנשק”.
עוד לפני הפיתוח של ה-ARMATA T 15, עם הרחפן המובנה מתכוונת Uralvagonzavod להציג גרסה אוטונומית של ה-ARMATA T14. עדיין לא ברור האם הכוונה היא לטנק אוטונומי לחלוטין או טנק שיופעל בשלט רחוק, כפי שהציגה Uralvagonzavod ברכב המיוחד לכיבוי שריפות. פיתוח נוסף שעליו הכריזה החברה הוא תותח בקליבר של 152 מ”מ. “תותח שיכול לפוצץ כל צריח שנמצא בשדה הקרב”, הגדיר זאת ויצ’סלב חריטוב, סמנכ”ל הפיתוח של Uralvagonzavod. “עוצמת הפגז בקליבר הזה היא כל כך גדולה, שהיא חודרת כל שיריון שיש בנמצא”. עד שיוצגו הפיתוחים החדשים, אמורה Uralvagonzavod לספק לצבא הרוסי בשנים הקרובות, 2300 טנקים מסוג ARMATA T14. מי שמוזכרות בינתיים כלקוחות פוטנציאליות ראשונות הן סין והודו, אם כי המגעים עם השתיים נמצאים עדיין בשלב מוקדמים מאד. סביר להנחי שלפחות בעניין ההודי יהיה לארצות הברית מה לומר, ומי יודע, אולי גם לישראל…

T14 ARMATA תעודת זהות

ה-T14, הוא טנק המערכה הראשון שרוסיה בונה בעידן שאחרי המלחמה הקרה. הוא נחשב לטנק המתקדם בעולם, בעיקר בשל העובדה כי מדובר בצוות של 3 אנשים המפעילים מרחוק צריח עצמאי. על בסיס הפיתוח של ה-T14, מתכוונת רוסיה לפתח מגוון כלים משוריינים בעלי חימושים שונים.
• משקל: 50 טון (הערכה)
• אורך: 10.8 מ’
•רוחב: 3.5 מ’
•גובה: 3.3 מ’
•תותח: 125 מ”מ, מסוגל לירות טילים מונחי לייזר
•מערכת טעינת פגזים אוטומטית
•מערכת ההגנה אקטיבית ‘אפגניט’ הכוללת מכ”ם ומערכת ליירוט טילי נ”ט
•מקלעים: מקלע 0.5, מקלעי 7.62
•צוות: 3 אנשים
•מהירות מירבית: 90 קמ”ש

אמיר בר שלום

תגובות סגורות