חדשות היום

הגשמת החזון של עיר חכמה מתחילה בתאורה חכמה

תאורה חסכונית וחכמה היא צעד ראשון בהתייעלות אנרגטית בערים החכמות. אפולו, גוף תאורת רחוב חדשני וחסכוני שפותח ע”י “געש תאורה”, משלב את יישומי ה”אינטרנט של הדברים” (IoT), לצד יכולות שליטה ובקרה מתקדמות התורמות לחיסכון מרבי
“יותר ויותר שכונות חדשות קמות בערים סביב העיקרון של העיר החכמה. לנו ברור שההגשמה של החזון הזה מתחילה בתאורה”. כך אומר דותן בוכסווילר, מנכ”ל געש תאורה, שמבצעת פרויקטים להתקנת תאורת LED מתקדמת וחסכונית בערים וברשויות מקומיות ברחבי הארץ. בחלק מהערים, כבר החלה להתקין אזורי פיילוט, בהם מותקן גוף התאורה החכם שפיתחה, “אפולו”, המשלב קונספט של IoT.”

מדוע תאורה היא חלק מהותי מהעיר החכמה?
“עמודי התאורה הם היום נכס טכנולוגי ונדל”ני חשוב בתפיסת העיר החכמה. זה קורה משתי סיבות עיקריות: ראשית, כי הם מחוברים לרשת החשמל העירונית, ושנית, מכיוון שהם ממוקמים בגובה, לא תופסים שטח גדול ויכולים לשמש פלטפורמה להרבה מאד יישומים נוספים של העיר החכמה מעבר לתאורה. ככל שהערים הופכות לצפופות ומודרניות יותר, השטח הזה הופך יקר יותר וזה משתלב עם העובדה שגם הקידמה והטכנולוגיה מאלצים את הרשות המקומית לספק לתושבים שירותים ותשתיות רבות יותר. ההזדמנות של הרשויות והמועצות המקומיות לממן בצורה מלאה את המעבר לתאורת LED חכמה על בסיס החיסכון העתידי, הופך את המהלך למשתלם מכל בחינה.”

מה הם היתרונות של גופי התאורה החכמים לעומת תאורת LED רגילה?
“גופי תאורה חכמים כמו “אפולו” שפיתחנו בגעש תאורה, משלבים את הקונספט של ה”אינטרנט של הדברים” כפלטפורמה לעיר חכמה. לצד הביצועים הפוטומטרים ונתוני ההארה האופטימאליים גוף התאורה החכם, אשר השליטה והבקרה בו מבוססת Wi-Fi, מציע גם יישומים חכמים רלוונטיים, כגון: מצלמה, חיישנים שונים, אנטנה סלולארית, גלאים מיוחדים לניטור תנועה ומזג אוויר ועוד. גופי התאורה יוכלו להשתלב גם עם טכנולוגיות ואפליקציות עתידיות לעיר החכמה ולהתחבר למרכז בקרה עירוני, כל זאת מבלי שתידרש תשתית מיוחדת. “אפולו” כבר זוכה להתעניינות רבה הן מצד רשויות מקומיות, קיבוצים ומושבים והן מצד יזמים ברחבי העולם וחברות אינטגרציה העוסקות במתן פתרונות משולבים לעיר החכמה.”
“אופן ההתקנה של גוף התאורה החכם הוא בשיטת Plug & Light. מיד לאחר ההתקנה מתבצעת אקטיבציה והוא מקבל כתובת IP ייעודית ויחידנית אשר תזהה אותו במרכז הבקרה ותאפשר לשלוט בו באמצעות מכשירים ניידים חכמים. שליטה ובקרה משמשים גם לצורכי חיסכון באנרגיה. למשל, חיבור גופי התאורה לחיישן נוכחות כדי שהם יופעלו רק בעת הצורך, שליטה באמצעות הטלפון או המחשב ויצירת תסריטי תאורה למשרד החכם ואפילו לעיר החכמה בשלמותה. זוהי אסטרטגיה המעניקה למוצרים שלנו ערך מוסף”.

איך משפיע התכנון על האפשרות לדייק בעוצמת התאורה?
“למערכת האופטית של ‘אפולו’ נבחרה טכנולוגיה המבוססת על מגוון עדשות המאפשרת גמישות, כך שניתן לתת פתרון לצרכים שונים ולהתאים את אופן ההארה למיקום הספציפי. כל כביש, שביל ופארק מקבלים את עוצמת התאורה הייחודית והאופטימאלית עבורם. בתכנון ההנדסי הושם דגש מיוחד על פיזור חום מיטבי וערכנו בדיקות, ניסויים ואנליזות מקיפות, על מנת להבטיח את יציבות ועמידות מקורות האור, המערכת האופטית ואורך חיים ממושך לגוף התאורה. התכן המכאני נעשה ע”י חברת “זיו-אב הנדסה”.
“אפולו מעוצב בצורה מודרנית ונקייה כך שישתלב בקלות בסביבות עירוניות שונות. הוא עשוי אלומיניום ואטום לחלוטין לחדירת מים או אבק. המבנה מבוסס על אלמנטים מודולאריים, המאפשרים לו להתאים למגוון צרכים, עוצמות וגבהי התקנה. אופן התקנת הגוף והתחזוקה שלו הינם קלים ביותר וניתן לגשת למערכות האלקטרוניות גם בגובה, ללא צורך בפירוק גוף התאורה מהעמוד. הרכיבים האלקטרוניים של חברת Philips שנבחרו עבורו הם היעילים והמתקדמים ביותר בתחום תאורת ה-LED כיום, ומבטיחים אחוזי נצילות גבוהים, תוך חיסכון אנרגטי של כ-75% ועלויות אחזקה נמוכות ביותר”.

המהלך שלכם משתלב בתפיסה לאומית חדשה בתחום התאורה – תוכל להרחיב על זה?
“מנתונים שאסף משרד האנרגיה מכ-60 רשויות בכל הארץ עולה שברשויות המקומיות תאורת הרחובות מהווה בסביבות 50% מכלל האנרגיה הנצרכת על-ידי המוסדות השונים של הרשויות עצמן. בתוכנית הלאומית של ישראל להתייעלות אנרגטית, שהשלטון המקומי הוא כמובן חלק מרכזי ממנה, הומלץ לקדם תכניות ספציפיות שמטרתן לסייע לרשויות המקומיות ביישום תהליכי התייעלות אנרגטית, בין היתר באמצעות החלפת מערכות תאורה ברחובות ושטחים ציבוריים למערכות חסכוניות ויעילות. המהלך היישומי הטבעי של הדברים הוא ביצוע מעבר מתאורה קונבנציונלית לתאורה מבוססת LED בשלב ראשון, ובשילוב מערכות בקרה המותאמות לעיר החכמה בשלב שני. מעבר מתאורה קונבנציונאלית והשקעה בתאורת רחובות ב-LED מבטיחים יעילות, חסכון בעלויות תחזוקה, רמת הארה ובטיחות טובים יותר ו-50%-70% חסכון באנרגיה, בנוסף ליתרון הסביבתי של הפחתת פליטת גזי חממה. אנחנו עדים למהלכים הולכים וגוברים של החלפת תאורות הרחוב והכבישים – תוך מגמה להפוך את התאורה הזו להרבה יותר יעילה ורב-שימושית לעיר – כיאה להגדרות של עיר חכמה.”

פנס מבוסס תקשורת Wi-Fi

Apollo

גוף התאורה החכם “אפולו” מתוצרת געש תאורה

על מנת לנהל עיר חכמה יש צורך הן בפריסת תקשורת והן באספקת חשמל רציפה לנתבי התקשורות הפרוסים ברחבי העיר.
גוף התאורה החכם “אפולו” מתוצרת געש תאורה עונה באופן מושלם על שתי הדרישות הללו ובנוסף להיותו נשלט ומבוקר באופן מלא הוא משמש גם כבסיס לכל יישום נוסף בעיר החכמה.
הפנס החכם מצויד במתאם Wi-Fi רב עוצמה וכולל מכולל חכם מוגן פטנט המאפשר לו לתקשר למרחקים ארוכים (עד פי 10 מטווחים סטנדרטים), ללא סטייה מעוצמות התקשורת המותרות.
העובדה שהמערכת כולה פועלת בפרוטוקול סטנדרטי מאפשרת לשלב את מערכת בקרת התאורה עם יישומים נוספים. יישומים אלו נדרשים לאותה רשת תקשורת שבכל מקרה פרוסה ברחבי העיר לטובת מערך התאורה (לדוגמה, תפעול מצלמות אבטחה ויישומים נוספים עבור עיר בטוחה).
אופן יישום פרוטוקול התקשורת יוצר סביבה המאפשרת לגוף התאורה לשמש נכס נדל”ני וטכנולוגי המאכלס יישומים רבים, זאת מבלי להזדקק לפתרון נוסף עבור השליטה והבקרה.
הפתרון כולל, בנוסף לתקשורת, כרטיס חכם המסוגל לזכור תרחישים, לפעול באופן עצמאי על פי שעון זמן אמת או על פי תא פוטואלקטרי המותקן על גבי הכרטיס, ובעזרת סוללת גיבוי לשמר תקשורת גם בעת נפילה ברשת החשמל.

חגית חפץ, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות