חדשות היום

IoT מעולם לא היה נגיש יותר | ניו-טק בראיון עם גיא ויצמן ממקימי הסטארט אפ הישראלי Atomation

בשנים האחרונות האינטרנט של הדברים (IoT) צובר תאוצה ומאיים להתפרס כמעט על כל תחום. כמות המידע שניתן לאסוף מאובייקטים בעולם הפיזי היא אינסופית, והשימושים שמתאפשרים הופכים להיות הכרחיים לשמירת היתרון התחרותי. החברות שישכילו לאמץ את הטכנולוגיה, יוכלו לתת ללקוחותיהם את ה”פתרון השלם”, כך שמעבר לשיפור ולהנגשת חווית המשתמש למוצר עצמו, הן יוכלו לעקוב אחר אופי וסוג השימוש ובכך למקד את קהל היעד שלהם וצרכיהם. עם זאת, חיבור מוצרים לאינטרנט עשוי להוות אתגר ולדרוש זמן רב, ידע מקצועי ומשאבים.
הסטארט אפ הישראלי Atomation פיתח פלטפורמת IoT (האינטרנט של הדברים) המאפשרת לחברות לחבר את המוצרים שלהן לאינטרנט בצורה פשוטה ומהירה. החברה הוקמה על ידי גיא ויצמן (CEO) וערן קשת (CTO) בשנת 2014, כאשר החזון היה ונשאר לחבר כמה שיותר אובייקטים מנוטרים לענן. לגיא ויצמן, בוגר יחידה טכנולוגית בטחונית, מעל 10 שנות נסיון בפיתוח עסקי בתחומי האינטרנט והמובייל, ולערן קשת מעל 15 שנות ניסיון ברובוטיקה, אינטראקטיביות ומחשוב. “הרקעים השונים מהם הגענו, איפשרו לנו להגיע לקונספט של חיבור מוצרים פיזיים באמצעות המובייל, כאשר כל אחד מביא את התמחותו” מספר גיא ויצמן. גיא וערן הכירו בעת לימודיהם ב-NYU והחליטו לחבור כאשר זיהו את הפוטנציאל הענק הטמון בטכנולוגיית ה-BLE. “זיהינו הזדמנות להנגיש את האינטרנט של הדברים בצורה חסרת תקדים. ה-BLE איפשר לראשונה לתקשר עם אובייקטים שונים באמצעות הטלפון בצורה זולה הרבה יותר ומסורבלת פחות”. מאז הפלטפורמה התרחבה, וכיום מתחברת למעגלי תקשורת מסוגים שונים.

בתמונה: מייסדי חברת Atomation משמאל: גיא ויצמן (CEO)וערן קשת (CTO)

בתמונה: מייסדי חברת Atomation משמאל: גיא ויצמן (CEO)וערן קשת (CTO)

טכנולגיות של איסוף מידע הן הכרחיות בתחומים רבים וקיימות שנים, אך בדרך כלל הן מאוד יקרות ולא נפרסות בקלות. מהפכת האינטרנט של הדברים והאלחוטיות אמנם הביאה לשיפור משמעותי, אך גם במסגרת זו, יש תמיד מקום להתייעלות והוזלת עלויות. לדברי גיא ויצמן, “האינטרנט של הדברים משלב תחומים שונים לגמרי – חומרה, תוכנה וביג דאטה, ולכן מצריך מפתחים מזן חדש”. שילוב העולמות מהווה אתגר עבור חברות רבות, אשר בוחרות להתמקצע בשלב אחד מתוך שרשרת הערך. בכדי לתת את הפיתרון השלם, הפלטפורמה של Atomation מורכבת משלושה רבדים: חומרה, מובייל וענן. לחברה פתרונות חומרה המשלבים מעגלים, חיישנים, רכיבי תקשורת וקוד תוכנה embedded. החומרה של Atomation יחד עם חומרות של חברות שונות משולבות ב-Mobile SDK המאפשר בניית אפליקציות בצורה פשוטה לשליטה ואיסוף מידע. “החיישנים משדרים מידע לענן דרך המובייל שמשמש כ-gateway ומהווה ממשק למשתמש דרכו ניתן לתקשר עם האובייקטים”. המידע שנאסף נשמר בבסיס נתונים בענן, שם ניתן להפיק דוחות ואנליטיקות על האובייקטים הפיזיים. “Atomation מספקת API ללקוחותיה המאפשר להם לבנות דוחות מותאמים מבלי לנהל את המידע והחיבוריות”. אינטגרציה מוצלחת בין שלושת הרבדים הללו יוצרת תשתית לחיבור כלל העצמים לאינטרנט.
כבר שנים שמדברים על האינטרנט של הדברים כחזון יצירתי של גיקים חובבי מדע בדיוני. היכולת המעצימה לשלוט על העולם הפיזי מריצה את הסקרנים הרבים לכנסים בתחום, אך עכשיו יותר מתמיד הערך העסקי הרב מתחיל להילקח בחשבון. לכן, יש צורך להנגיש את הטכנולוגיה ולהפוך את האינטגרציה לפשוטה וזולה. לדברי גיא ויצמן, “היה לנו חשוב לעצב פיתרון פשוט ונגיש שהגמישות וחופש היצירה ללקוח עומדים בראשו. המערכת היא רובסטית ואגנוסטית לכל סוג חומרה כך שניתן להוסיף סנסורים חדשים בכל שלב בפרוייקט. חברות יכולות להתרחב על גבי הפלטפורמה, לשנות פיצ’רים ולבחור את מרכיבי החומרה. משתמשי Atomation מקבלים ארגז כלים המרכיב פיתרון end-to-end, איתו הם יכולים לפתח פרוייקט מקורי ללא מגבלות”. הפלטפורמה מנגישה את האינטרנט של הדברים למפתחי תוכנה מכיוון שחומרות שונות כבר משולבות ב-SDK. מפתחי מובייל יכולים לפתח מוצרי IoT לשליטה בעולם הפיזי מבלי להתעסק בחומרה כלל ולבנות אפליקציות כאשר קוד embedded שמתקשר עם החומרה כבר קיים. חזון המובייל מביא עימו לא רק גמישות ונגישות, אלא גם מגמה של חיסכון והתייעלות. שימוש במובייל כ-hub דרכו מועבר מידע מהחומרה לענן חוסך את הצורך בפיתוח רכזת נפרדת.
בשלב הנוכחי, Atomation, מיקדה את האינטגרציות שלה בתחומים בהם ניטור המידע הוא גדול ככל הניתן אצל עשרות לקוחות בארה”ב, אירופה וישראל. בתחום החקלאות הפלטפורמה אוספת מידע מעשרות סנסורים פזורים באמצעותם ניתן להמליץ לחקלאי על דרך פעולה אפשרית בכדי למקסם את גידוליו. “תחום החקלאות היה בין הראשונים לאמץ טכנולוגיות לניטור מידע, שליטה מרחוק, אוטומציה ואנליטיקות תומכות החלטה. ישנה מודעות עולמית גבוהה לקצב גידול האוכלוסיה ומזג האוויר הקיצוני לעיתים תכופות. זאת הסיבה שפיתוחים טכנולוגיים גורמים לענף החקלאות לעבור מתיחת פנים נרחבת וכיום כבר ניתן לגדל סוגים רבים ושונים של יבולים בתקופות שונות של השנה”. תשכחו מבזבוז משאבי דישון או השקייה, כח אדם מיותר ומכשירים מיושנים, יקרים ומגושמים. העתיד כבר כאן, והוא מביא איתו התערבות אנושית מינימאלית ותהליכים אוטומטיים שמופעלים באמצעות טלפון נייד ועל בסיס מידע בענן. נתונים ממספר רב של חיישנים כגון טמפרטורה, לחות ועוד נאספים במאגר המידע ומהם ניתן לגזור דוחות. באמצעות המידע המיידי הנשלח לטלפון/טבלט/מחשב, ניתן לקבל החלטות נכונות יותר לגידול מיטבי ואף לנבא תחזיות עתידיות על בסיס דפוסים חוזרים.
בתחום הרפואה קשר המטפל-מטופל הפך לזמין יותר, מדוייק יותר וללא צורך במעקב פנים אל פנים מרובה. אם פעם לקיחת מדדים רפואיים בוצעה רק ע”י הרופא במרפאה או בבית החולים, כיום, הטכנולוגיה מאפשרת לעקוב אחר המטופלים במקום העבודה או בבית, לדעת כיצד החלימו מניתוח וכשיש חריגה ממדדים מסויימים ניתן להשתמש בתהליכי אוטומציה של התראות, המלצות לטיפול ואף הזמנת צוות רפואי מטפל במקרים קיצוניים. איסוף מידע מתמשך יחד עם דיאלוג רציף, מעצימים את מערכת היחסים בין מטפל למטופל. “האינטרנט של הדברים יחד עם התקדמות המכשור הרפואי יצר עולם שלם של רפואה שמאפשר לתת מענה מכל מקום ובכל זמן לכל אדם ללא קשר לגיל ולמצב רפואי”. גם ברמה הכלכלית, תחזיות מראות שהאינטרנט של הדברים יחסוך כ-300 מליארד דולר עד שנת 2020, בשל עבודה יעילה יותר. הטכנולוגיה של Atomation הספיקה להתרחב גם אל תחום הלוגיסטיקה: השוק התחרותי יחד עם ציפיות הולכות וגדלות מצד לקוחות הציבו רף גבוה בתחום ניהול שרשרת האספקה. על מנת לוודא שסחורה מגיעה ליעדה בזמן וללא פגמים, נדרש מעקב מתמשך. כיום השימושים המרכזיים הם בהובלה בקירור, לוגיסטיקה ואבטחה, סחורה בהעברה, ניטור עובדים בשטח ועוד. כל אלו הם רק קצה הקרחון והחברה מתכוונת להיכנס גם לתעשיות הנפט, המזון והייצור.
עד היום גייסה החברה כ-2.1 מליון דולר בגיוסי ה-seed ונמצאת בעיצומו של גיוס על מנת להרחיב את מחלקות הפיתוח העסקי והשיווק. “אנחנו מאמינים שדרך הנגשת טכנולוגיה, נוכל להפוך את האינטרנט של הדברים לסטנרט עסקי שכל גוף יוכל להרשות לעצמו. באמצעות מידע, ארגונים יקבלו החלטות מושכלות יותר, יחסכו זמן וכספים ויתנהלו ביעילות מירבית”.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות