חדשות היום

ישראל בגמר התחרות הבינלאומית לירח

הישג משמעותי לישראל: עמותת SpaceIL, הנציגה המקומית בתחרות הבינלאומית Google Lunar XPRIZE להנחתת חללית על הירח, העפילה לשלב הגמר. SpaceIL היא אחת מחמש קבוצות בלבד שעלו לשלב הגמר ונותרו כפיינליסטיות בתחרות לצד ארבע מתמודדות נוספות: Team Indus ההודית, Team Hakuto היפנית, Moon Express האמריקנית, ו- Synergy Moon הרב- לאומית. אלה הן הקבוצות היחידות שהצליחו לעמוד בתנאי הסף של חתימה על חוזה שיגור, המסמל את “כרטיס הטיסה” לירח של המתחרות. בכך קרובה ישראל מתמיד להצטרפות לחוג היוקרתי של שלוש מעצמות העל, שהצליחו עד היום להגיע לירח: ארה”ב, בריה”מ לשעבר וסין.

הדמיית החללית הישראלית הראשונה של עמותת SPACEIL שתנחת על הירח הדמיה יחצ (1)

הדמיית החללית הישראלית הראשונה של עמותת SPACEIL שתנחת על הירח

33 קבוצות מרחבי העולם נרשמו במקור לתחרות Google Lunar XPRIZE, שנפתחה בשנת 2007. התחרות היא, למעשה, מרוץ בינלאומי מודרני בין קבוצות פרטיות להנחתת חללית בלתי מאוישת על הירח. בתוך שנים ספורות נשרו רוב המתחרות, כשהבינו שמדובר במשימה מורכבת ומאתגרת וכך נותרו 16 קבוצות בלבד במרוץ. בהמשך, הודיעה הנהלת התחרות Google Lunar XPRIZE כי קבוצה שלא תצליח לחתום על חוזה שיגור עד סוף 2016- תודח אוטומטית מהמרוץ. כעת, כשהסתיימה השנה, הפור נפל ורק חמש הקבוצות שחתמו על חוזי שיגור- כשהראשונה לעשות כן הייתה SpaceIL הישראלית- עלו לגמר ונותרו בתחרות כפיינליסטיות.

ערן פריבמן מנכ”ל עמותת SpaceIL ציין היום: “חיכינו לרגע הזה זמן רב. ההכרזה על העליה לגמר של Google Lunar XPRIZE אישרה לנו באופן רשמי את מה שכבר ידענו- שישראל נמצאת בחזית הטכנולוגיה העולמית. עלייתנו לגמר ממצבת אותנו בעמדת מובילות בתחרות. העבודה הקשה שלנו בשש השנים האחרונות נושאת פרי ואנו מצפים בכליון עיניים ליום ההיסטורי של השיגור וליום שבו תנחת חללית ישראלית ראשונה על הירח”.

בתוך כך, עמותת SpaceIL קיבלה השבוע תרומה משמעותית מאיש העסקים סמי סגול, שמקרבת אותה לנחיתה על הירח. סגול מצטרף בכך לפילנתרופים ותורמים נוספים, ביניהם מר מוריס קאהן, קרן משפחת אדלסון, קרן צ’ארלס ולין שוסטרמן, חברת בזק, סוכנות החלל הישראלית ועוד. בנוסף, נהנית העמותה מתמיכת נשיא המדינה, התעשייה האוירית וגופים אקדמיים, כגון מכון וייצמן למדע ואוניברסיטת תל אביב.

איש העסקים, מייסד אמדוקס והפילנתרופ מוריס קאהן, יו”ר העמותה ואחד מתורמיה המרכזיים של SpaceIL ציין היום: “אני גאה על כך שסמי וטובה סגול הצטרפו אלי, אל שלדון וד”ר מירי אדלסון ולאחרים, בתמיכה בפרוייקט החדשני וההיסטורי הזה. המסירות של סמי לחקר המוח ולמציאת דרכים שבהן בני אדם יוכלו לחיות חיים ארוכים וטובים יותר, מעוררת השראה. משפחת סגול מפגינה מחוייבות יוצאת דופן לפילנתרופיה, לפרוייקטים שמראים מה ישראל מסוגלת לעשות ואיך כושר ההמצאה הישראלי משנה את העולם לטובה”.

“אין ספק שהפרויקט הזה מורכב מאנשים מוכשרים ומיוחדים ואני שמח שאביב גפן, אחד מהיוצרים החשובים בישראל, החליט להצטרף לפרוייקט .SpaceIL חלקתי שעות לא מעטות עם אביב. עבורו, זה חלק מהחיבור לירח אך מעל הכל אביב מבין ומעריך את חשיבות הנושא למדינת ישראל”, אמר קאהן.

הזמר והיוצר אביב גפן ציין: SpaceIL” הוא פרוייקט שאפתני בתחרות של גוגל, שמטרתו להנחית חללית ישראלית על הירח בשנה הבאה. מן הסתם, ספייס איי אל שעוסקת בירח וחקר החלל עניינה אותי במיוחד, כאחד שהביט לעבר הירח מיומו הראשון”.

בתמונה מימין לשמאל: יריב בש- מהנדס ממייסדי ספייס איי אל, ערן פריבמן מנכ”ל ספייס איי אל, שר המדע אופיר אוקניס, ראובן ריבלין נשיא מדינת ישראל, יונתן ויינטראוב – מהנדס אחד מהמייסדים, כפיר דמרי – עוד מהנדס ואחד המייסדים

תגובות סגורות