חדשות היום

הממשלה, התעשיות הביטחוניות, והאקדמיה ישתפו פעולה בתחום טכנולוגיות הקוונטים

התעשייה האווירית, רפאל, אקיוביט, מכון ויצמן, הטכניון, ומוסדות אקדמיים מובילים נוספים, השיקו את “המאגד לפיתוח טכנולוגיות קוונטיות”

התעשייה האווירית, רפאל, אקיוביט, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון, מכון וייצמן, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בר אילן, ואוניברסיטת אריאל השיקו היום בטקס שהתקיים בתעשייה האווירית, את “המאגד לפיתוח טכנולוגיות קוונטיות”, וזאת במסגרת תכנית של הרשות לחדשנות במשרד הכלכלה ומחלקת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפאת). במאגד משתתפות חברות ישראליות בעלות ידע ויכולות פיתוח בתחום החישה הקוונטית יחד עם האוניברסיטאות והחוקרים המובילים בתחום מהאקדמיה. מטרת המאגד היא לפתח חדשנות טכנולוגית ולקדם את מדינת ישראל כמעצמה בתחום הקוונטיקה בדומה למה שבוצע בתחום הסייבר. במסגרת הפעילות במאגד יפותחו טכנולוגיות קוונטיות בכדי לספק פתרונות פורצי דרך לתחום האזרחי והביטחוני. שיתוף הפעולה בין הממשלה, האקדמיה והמגזר העסקי מהווה יתרון אל מול החברות הזרות המתחרות בתחום, וימצב את מעמדה של ישראל כמובילה בתחום טכנולוגיות הקוונטים. הצלחתן של חברות המאגד לפתח טכנולוגיות חדשניות תגדיל משמעותית את הייצור והפיתוח בישראל ואת הפעילות בתחום הקוונטי.

הראל לוקר, יו”ר התעשייה האווירית: “מוצרי התעשייה האווירית נמצאים כיום ומזה עשרות שנים בחוד החנית של הטכנולוגיה בעולם. אנו דואגים שמצב זה יימשך גם בעתיד ועל כן אנו משקיעים בפיתוח טכנולוגיית הקוונטים. טכנולוגיה זו נחשבת למהפכנית במדע הפיזיקה ואך טבעי שהתעשייה האווירית, כחברה הטכנולוגית והתעשייתית הגדולה בישראל, תפעל בתחום זה. רק בשבוע שעבר הדגימה התעשייה האווירית בפני משרד הביטחון פיתוח ייחודי לטובת ביטחון מדינת ישראל המבוסס על חישה קוונטית. אנו מאמינים שיחד עם הגופים האיכותיים ששותפים במאגד, נוביל את ישראל להיות מעצמה עולמית בתחום טכנולוגיות הקוונטים”.

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית

הראל לוקר, יו”ר התעשייה האווירית

תחום החישה הקוונטית הוא תחום חדשני שעוסק בפיזיקה יישומית. המדע וטכנולוגיות הקוונטים מתחלקים למספר נושאים שהמרכזיים בהם: מחשוב קוונטי, תקשורת והצפנה קוונטיות וחיישנים מתקדמים. המאגד יתמקד במחקר ובפיתוח של טכנולוגיות גנריות בתחומי החישה ומערכות זמן ותדר מבוססות על שעונים אטומיים מדויקים. חזון המאגד הינו שיפור יכולות המדידה של גדלי יסוד פיסיקליים, כגון זמן (שעונים אטומיים), תדר, וכבידה במערכות כגון- תקשורת, רשתות מחשבים, רפואה, הגנת הגבולות, חיזוי רעידות אדמה ועוד. מטרת המאגד היא שיפור דיוק, יציבות, גודל, צריכת הספק ומחיר של חיישנים קוונטים, על ידי פיתוח מגוון טכנולוגיות ושיטות גנריות בחישה קוונטית, לצורך מימוש מוצרים מסחריים.

מאגד החישה הקוונטית הוקם במסגרת תכנית מגנ״ט של הרשות לחדשנות ומחלקת פיתוח אמצעי לחימה של משרד הביטחון, כחלק מהאסטרטגיה של מדינת ישראל להפוך מובילה עולמית בפיתוחים קוונטיים. הרשות לחדשנות ומפא״ת עוסקות כיום בגיבוש של תכניות נוספות שיעסקו בהיבטים מגוונים של טכנולוגיות הקוונטים.

אהרון אהרון מנכ״ל רשות החדשנות: ״רשות החדשנות שמה לעצמה מטרה, לפתח את תעשיית החישה קוונטית כאחת מהתחומים בגלי הטכנולוגיה העתידיים שבו כבר יש ידע יישומי ותעשייה מובילה. הרשות משלבת את קהילת המו”פ בישראל מזה כחמש שנים בתכנית הדגל האירופאית , מובילה פרויקטי העברת ידע לצד הכוונת החוקרים הרבים באקדמיה בנושא זה למו”פ יישומי ובכך מאפשרת  קיימות ליתרון זה  לאורך שנים.״

ד”ר אבינעם שטרן, נשיא אקיוביט, יזם ומקים של המאגד

“אקיוביט כבית זמן תדר בישראל שעוסקת בשעונים אטומים והפצת זמן מדויק רואה חשיבות עליונה במאגד לפיתוח טכנולוגיות קוונטיות לפיתוח שעונים אטומים מתקדמים והפצת זמן מדויק שאינו תלוי ב-.GPS. זמן מדויק הינו אלמנט קריטי  בכל המערכות האלקטרוניות המודרניות, תקשורת, מחשבים, ניווט ותשתיות קריטיות כמו תחנות כוח, תחבורה ועוד”.

ד”ר אירית אידן, סמנכ”לית בכירה למחקר ופיתוח ברפאל, השתתפה גם היא בכנס: “רפאל עוסקת בנושאים  הקוונטיים כבר למעלה מ- 15 שנה, מוקד התשתיות הלאומי (תלמ”י) שנמצא בחטיבת חימוש מספק ביחד עם מוקד המיקרו מכניקה ממס (MEMS) מוצרים למערכות הביטחוניות. אקיוביט חברת הבת של רפאל מפתחת שעונים אטומים בחזית הידע ועוסקת בנושאים של הפצת זמן. חברת רפאל מונה עשרות תשתיות ידע לאומיות, בנושאי קוונטים ובנושאי ליבה נוספים. תשתיות אלו ועוד מביאות את רפאל לעמוד בחזית הידע והטכנולוגיה במערכת הביטחון בארץ ובעולם.”


בתמונות:

  1. הראל לוקר, יו”ר התעשייה האווירית
  2. מימין לשמאל- ד”ר טל דוד, מפא”ת, ד”ר אמירה שרון סמנכ”לית מו”פ התעשייה האווירית, ד”ר אירית אידן, סמנכ”לית מו”פ רפאל, הראל לוקר, יו”ר התעשייה האווירית, ד”ר אבינעם שטרן, נשיא אקיוביט. (צלם: אלון רון)

תגובות סגורות