חדשות היום

חמושים במשקפיים

אחת הטכנולוגיות הצומחות בעשור האחרון היא טכנולוגיית המציאות המדומה (VR). עוד בתחילת העשור החלה גוגל לפתח משקפי VR ולנו היתה ההרגשה שתוך כמה שנים כולנו נסתובב כך ברחוב, ננווט, נתקשר ונתנהל. זה עדיין לא קורה אבל טכנולוגיית ה VR המשיכה להתפתח בכל מיני כיוונים: משחקים, רפואה וגם בתחום הצבאי / בטחוני. חברת 3D Systems מתמחה בפיתוח טכנולוגיית VR יותר מ-20 שנים, כאשר בשנים האחרונות החלה להתמקד גם בשוק הבטחוני. בועז טל, מנהל הכספים בחברה מפרט אודות הטכנולוגיה ויתרונותיה בהקשר לשוק זה.

ספר על ההתמחות שלכם בכל הנוגע לטכנולוגיית VR בתחום הצבאי והבטחוני

הטכנולוגיה שפיתחנו עבור אימון במציאות מדומה לשוק הצבאי / בטחוני נשענת על ידע רחב מאד שיש לנו בתחום הרפואי. חברת סמביוניקס הישראלית, שנרכשה על ידי 3D Systems לפני מספר שנים, החלה לפתח טכנולוגיית מציאות מדומה כבר בסוף שנות ה-90. באותה תקופה טכנולוגיית המציאות המדומה לא נחשבה כנושא “סקסי” במיוחד, עם זאת החברה הבינה כי הטכנולוגיה מספקת פיתרון חיוני לאימון מנתחים. השתמשנו בטכנולוגיה כדי להכשיר רופאים לאימון בפרוצדורות מורכבות ותחת לחץ ולאפשר לרופאים להתנסות במקרים רפואיים נדירים.

הנסיון בתחום התלת מימד יצר התמחות עמוקה לצוות החברה בכל המרכיבים הנוגעים ליצירת חוויה ריאליסטית ומלמדת בסביבה של מציאות מדומה. יצירת חוויה כזו כוללת בתוכה מספר מרכיבים חשובים: וויזואליזציה – כיצד ניתן להפוך סצנה כך שתראה אמיתית לחלוטין; תחושתיות – היכולת לחוש במשהו כאילו הוא אמיתי בזמן שאתה “נוגע” בו, תוך כדי שהתוכנה מתקשרת עם הציוד הפיזי בו מחזיק המתאמן. בסימולטורים הרפואיים שלנו, למשל, כאשר הרופא מבצע ניתוח להסרת כיס מרה הרופא מרגיש את התנגדות הרקמות למכשירים הרפואיים.

סימולציה אמיתית נמדדת בתגובה של המתאמנים. ראינו חיילים שבמהלך האימון בסימולטור הדופק שלהם הואץ ואף מתאמן שחזרו לו מחדש הטיקים שחווה בזמן מבצע צוק איתן.

האם המשתמשים בסימולטורים האלה צריכים הכשרה או ידע בסיסי מסוים לפני האימון?

הסימולטור נועד להכיל מגוון רמות, כך שכל אדם יכול להשתמש בסימולטורים. התועלת שיפיק המתאמן תהיה על פי המקצועיות שלו באותו תחום. הסימולטור נועד לשפר מגוון רחב של כישורים, החל מקליעה והמשך בחיילות, תפקוד תחת לחץ, עבודת צוות וכישורי פיקוד. הסימולטור מתאים את עצמו לרמת המתאמן. ניתן ללמד כל אדם באמצעות הסימולטור כיצד לשפר את יכולת הקליעה, אך בכדי לאמן חייל כיצד צוות נע בשטח בנוי – זה דורש ידע מוקדם שנרכש במסגרת הצבאית.

באילו עוד תחומים זה יכול להיטמע בצבא ומלבד הצבא?

התחום הראשוני והעיקרי הוא ביחידות החי”ר ואימון מפקדים. מעבר לכך כפי שציינתי הסימולטור מאפשר אימון של כל חייל הנושא נשק, וודאי חייל הפועל כחלק מצוות. בנוסף, המעבר לאימון במציאות מדומה מאפשר לנו לצפות באימון מכל זווית אפשרית – ממש כמו הילוך חוזר במשחק כדורגל. הסימולטור גם מספק כמות עצומה של נתונים המאפשרת לבצע תחקור מעמיק. הנתונים שמפיק הסימולטור מאפשרים גם להפעיל אלגוריתמים של למידת מכונה על מנת להתאים את האימון לנושאים הדורשים שיפור אצל המתאמן הספציפי.

היישום הצבאי הוא רק יישום אחד מיני רבים בתחום ה-mission critical, אימון בעלי המקצוע הפועלים תחת לחץ ואשר טעות שלהם עלולה להיות קריטית. זה נכון לעולם הרפואי, משטרה, כיבוי והצלה וכל שירותי החירום במדינה. איך דרך לאמן את גורמי החירום הרלבנטיים לתסריט של רעידת אדמה משמעותית המשפיעה על אזור נרחב וכרוכה גם בקריסת תשתיות, אלא במציאות מדומה. אימון במציאות מדומה רלבנטי גם למקרים שכיחים יותר, לדוגמא טיפול בתלונה על אלימות במשפחה – סביר להניח ששוטר יתקל בנושא במסגרת עבודתו, אבל עדיף שאותו שוטר יתנסה בסיטואציה קודם בסביבה מבוקרת של מציאות מדומה ויפתח את המיומנויות הנדרשות לפני שיגיע למקרה האמיתי.

האם השוק הבינ”ל והישראלי כבר אימץ את הטכנולוגיות האלו?

טכנולוגיית מציאות מדומה בסימולציה צבאית קיימת כ 20 שנה ונמצאת בשימוש בצורה זו או אחרת ברחבי העולם. בשנים האחרונות הטכנולוגיה הזו צועדת קדימה ואנחנו מפתחים את הסימולטורים המתקדמים ביותר בתחום זה. בדצמבר האחרון הצגנו את הסימולטור שלנו בתערוכה גדולה בתחום שהתקיימה באורלנדו, והסימולטור זכה להתעניינות רבה מגורמים בצבאות מערביים. בישראל התאמנו מספר יחידות חי”ר בסימולטור וקיבלנו פידבקים מאד חיוביים.

מה האתגרים המרכזיים ומה היתרונות של הטכנולוגיה הזו ?

האתגר המרכזי במציאות הוא תיאום מלא של כל החושים ויצירת מערכת הפועלת בקצב ריענון שיגרום לחוויה להיראות אמיתית לחלוטין. כל גמגום בקצב הריענון או בסינכרוניזציה בין מה שאני רואה, שומע ומרגיש, גורם לכך שהמוח יחוש שמשהו לא אמיתי. תחושת חוסר האמינות תוביל לכך שחווית האימון תרד לטמיון. מנסיוננו, חוויית אימון טובה מאפשרת למתאמן להפנים את הכישורים שנלמדו. האתגר שלנו כמפתחי טכנולוגיית מציאות מדומה הוא להוביל לאופטימיזציה של חווית המשתמש, כך שהתוכנה תחזיק את החוויה ללא קשר להתנהלות המשתמש בפועל.

לאימון במציאות מדומה שלושה יתרונות גדולים –היכולת לבצע אימונים שעד כה לא ניתן היה לבצע, היכולת לתחקר בצורה מדוייקת כל אימון וכמובן חיסכון כספי. כאשר ניתן לבצע אימון בכל מקום ובכל שעה, הרי שאנחנו מונעים את כאב הראש הלוגיסטי בשינוע של המתאמנים בין אתרים שונים וחוסכים שעות מנוע של טנק אמיתי שמומר בטנק וירטואלי. למותר לציין כי הירי במציאות מדומה הוא וירטואלי וחוסך את השימוש בתחמושת יקרה.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות