חדשות היום

בדרך למכונית של העתיד (הקרוב)

המכוניות של העתיד לא יימדדו במספר סיבובי המנוע לדקה (כלומר , על בסיס טכנולוגיית רכב), אלא יאופיינו על ידי ״החוויות לק״מ״ – ההתמקדות בנהג ובנוסעים, והחוויות שהם יחוו במהלך הנסיעה. מה זה בדיוק אומר ואיך בכל זאת תיראה המכונית של העשור הבא?

לא קרה עוד פעם אחת, שהגעתי למפגשי משפחה, חברים, עבודה, ולא שאלו אותי, בווריאציה כזו או אחרת, כ׳מומחית׳ הבלתי מעורערת בנושאי אוטומוטיב, איך לדעתי תיראה המכונית בעתיד הלא רחוק. משהו כמו עשור מעכשיו (מעבר לזה כבר לא מסתכנים בניחושים). התשובה שלי היא תמיד די זהה: נכון, המכונית של 2030 תהיה מעט שונה מזו שאנו מכירים כיום, בלא מעט אפיונים טכנולוגיים, שאת תחילתם ניתן כבר לחוש כיום, אבל, מעבר לעוד מחשב באוטו, ועוד חיישן כזה או אחר, המכוניות של העתיד לא יימדדו במספר סיבובי המנוע לדקה, סל”ד (כלומר, טכנולוגיית רכב), אלא יאופיינו על ידי ״חוויות לק״מ״ (מה שנקרא Experiences Per Mile). כלומר, ההתמקדות תהיה לאו דווקא ביכולות “היבשות” של הרכב, אלא בנהג ובנוסעים, והחוויות שהם יחוו במהלך הנסיעה. הצרכן שוב עומד במרכז והוא מבקש, או דורש, חוויות אישיות בזמן שהוא שוהה באוטו המשפחתי, בדיוק כמו שהוא דורש חוויה בביקור בקניון השכונתי.

אבל, לפני שמגיעים ליצירת החוויה, צריכים, ואין יותר מדי אופציות, לחזור לטכנולוגיות. לכל אותם דברים שיניעו את החוויה. מילות המפתח? ארבע: קישוריות (ורצוי דור 5), אוטונומיות, שיתופיות (סעיף שצריך יהיה לבחון היטב בעידן הקורונה) וחישמול. בלועזית כבר יש ר”ת כמובן: CASE.

פתרון OTA מאפשר לעדכן מרחוק עשרות מיליוני מכוניות קרדיט: HARMAN

נתונים חדשים שפורסמו לא מכבר בדו״ח  Experiences Per Mile 2030, מעריכים כי עד שנת 2030 96% מכלי הרכב החדשים שיימכרו בעולם יכילו רכיבים של תקשורת מובנית (כפול מהמצב ב-2020). 79% מהמכוניות החדשות שיימכרו בעוד עשור יימכרו עם אוטונומיות רמה 2 – או למעלה כך. (רמה 2: אוטונומיות חלקית, כלומר המכונית מסוגלת לבצע לפחות שתי פעולות אוטונומיות במקביל, בשני צירים – תאוצה/בלימה וסטייה מנתיב. האחריות היא עדיין של הנהג והוא חייב להסתכל על הכביש, אבל במקרים מסוימים הוא יכול להסיר את ידיו מההגה). כיום, אנו נמצאים מרחק נגיעה מהרמה השלישית, של האוטונומיות-המותנית. על הכבישים מתחילים לנוע, בינתיים במתקני ניסוי, סגורים, או פתוחים יותר, רכבים שמצוידים בחבילות חיישנים חכמים, אמצעי עזר ברמת החומרה ורכיבי תוכנה מתקדמים שמסייעים למכונית לנוע. הקפיצה המשמעותית הזו, מרמה 2 לרמה 3, נותנת לנהגים את החופש להתנתק ממלאכת הנהיגה בתנאים מסוימים. אבל, רק ברמה הרביעית מתחילה למעשה האוטונומיות האמיתית – השלב שבו יהיה עדיין הגה במכונית וגם מערכת ׳פדלים׳, אבל, הללו יהיו שם רק למקרי חירום קיצוניים.

הדלק האמיתי במכונית העתיד: מידע. קרדיט: HARMA

קישוריות ודור 5

היכולת לעדכן בקביעות רכיבי חומרה ותוכנה בכלי רכב היא הכרחית לטובת הגעה לאוטונומיות. בלי גישה למפות המעודכנות ביותר, או לעדכוני אבטחה המתקדמים ביותר, הנוסעים במכוניות האוטונומיות לא יהיו בטוחים. יצרני המכוניות צריכים לדאוג שאיומי סייבר יישארו בגדר איומים בלבד ולא יאפשרו להאקרים להשתלט על רכבים, או לוודא שהרכב מקבל עדכוני מפות תלת-מימדיות, ברמות דיוק של סנטימטרים ובזמן אמת. איך עושים זאת? באמצעות עדכונים מתמידים של התוכנות שבמכונית. כיום, פתרון ה- OTA של HARMAN שמפותח בישראל (ומוכר כיום כסטנדרט התעשייה כולה), מאפשר ליצרני רכב, דוגמת קרייזלר, ג׳נרל מוטורס ואפילו גרייט וול הסינית, לעדכן מרחוק את עשרות מיליוני המכוניות שנרכשו מהם, בעוד אלה ממשיכות לנוע על הכבישים.

רוחב פס הוא תשתית היסוד לקישוריות של כלי רכב ורשתות הדור הבא – 5G – הן הדרך היחידה להבטיח שעדכונים הכרחיים למכוניות יעבדו נטולי עיכובים כלשהם. כדי להבטיח לנוסעים במכוניות האוטונומיות חוויה בטוחה ומהנה, החומרה חייבת להגיב מהר לפחות כמו, או אף מהר יותר, מהרפלקס האנושי… תקשורת מכונית למכונית (V2V) תסתמך על אף היא על החלפת מידע בזמן אמת, נטול השהיות, כשהיא מבטיחה שכל מכונית על הכביש תקבל התרעות על התנגשות במכוניות אחרות בזמן ועם מספיק זמן להגיב כיאות. רשתות התקשורת 4G של היום אינן יכולות לספק את הפתרונות המבוקשים.

התראות על מכשולים בדרך – גם מעבר לפינות רחוב. קרדיט: HARMA

וכן, רשתות 5G יספקו את קצב העברת הנתונים שנדרשים לו בשימוש בטכנולוגיות ה-OTA והן גם אלה שיאפשרו את גילוי איומי הסייבר בזמן. גם משהו פשוט יותר, דוגמת חווית בידור במכוניות העתיד צריך יהיה לזרום חלק וחופשי ממגבלות רוחב פס – בלי קשר להיכן נמצאת המכונית. אם רוצים לראות את המכונית שלנו הופכת ליחידת בידור/עבודה בדרכים, עם גישה מיידית ושוטפת לחשבון נטפליקס, או קישור ועידת וידאו רציף למשרד, חייבים את ה-5G.

המידע הוא המלך

איך שלא נסתכל על מהלכי השינוי הצפויים, מאחורי כולם מסתתר ה׳דלק׳ האמיתי: מידע. מספר המכוניות על כדור הארץ צומח בקצב מהיר ומכוניות זמינות לכל. על פי ההערכות הזהירות, כל כלי הרכב שנעים על הכבישים ברחבי העולם מייצרים ביחד מעל ל- 30,000 פטהבייט של נתונים ביום. רק כדי להבין את המשמעות: אם ניקח את כל המידע האנושי שנכתב מאז תחילתה של ההיסטוריה הכתובה נגיע בקושי לנפח אחסון של 50 פטהבייט. נכון, רק שבריר מהמידע הזה יוצא כיום החוצה מהמכונית, אבל, כשהוא כבר יוצא ומשודר הלאה, הוא כח מניע רב-עוצמה לשלל פתרונות חדשניים והתנסות אנושית שלא הכרנו עד היום – בין אם מדובר במיפוי, הגנה על המכונית, או קבלת הצעות ממוקדות אישית. כך, לא מכבר חשפנו אצלנו ב-HARMAN את ה- Vehicle-to-Pedestrian – מערכת עזר מתקדמת לנהג (ADAS) העושה שימוש בטכנולוגיית Vehicle-to-Everything (V2X) , המזהירה הן את הנהגים והן את הולכי הרגל ממצבים מסכני חיים. המערכת מיועדת לשימוש על גבי רשתות דור 5 C-V2X שייושמו בכל המכוניות החדשות בשנים הקרובות. בבסיסה: מידע שנאסף על ידי ומתוך המכונית הנוסעת ומעובד תוך כדי.

עם למעלה ממיליון מקרי מוות המדווחים מדי שנה כתוצאה מפגיעות בדרכים, טכנולוגיות שיכולות לסייע למנוע פציעות והרג של הולכי רגל, נהגי מכוניות ורוכבי אופניים הן כורח המציאות כיום. על ידי הוספת טכנולוגיית דור 5 למכוניות בדרך משמעותית ומעשית, הפתרון הוא חידוש שיהפוך את הדרכים שלנו לבטוחות יותר ואף בעל פוטנציאל להצלת חיים. הטכנולוגיה יכולה לזהות אובייקטים העומדים בדרכה של המכונית, אבל, במקביל, הולכי רגל ורוכבי אופניים, שיצטיידו במכשיר נייד C-V2X יוכלו לקבל באמצעותו התראה מראש שרכב נכנס למסלולם. מכוניות, הולכי רגל ורוכבי אופניים יוכלו לקבל התראות על סכנות הצפויות לשלומם גם בסיטואציות בהן מצלמות רכב משוכללות לא מצליחות להבחין במכשולים – גם מעבר לפינות, או דרך מכוניות חונות.

פתרונות ענן יאפשרו גישה לחנות תכנים עשירה
קרדיט:HARMA

שירותים מותאמים אישית

דרך נוספת לשימוש במידע, מאפשרת לנהג ולשוהים במכוניות קישוריות שקופה, ניצול זמן נכון ותיצור עבורם חוויות שיספקו להם הטבות בתחומי ה׳חיים הטובים׳, הנאה וקשרים חברתיים. כך, שילוב טכנולוגיות ענן, מערכות עזר מתקדמות (ADAS) וטלמטיקה (אספקת שירותי מידע בתנועה) יסייע לשמור על עירנות הנהגים ועל שלום הולכי הרגל בזמן שהשוהים ברכב ימשיכו להיות מקושרים לעולם שבחוץ. כדי לספק חווייה הממוקדת בפרסונליזציה ופרודוקטיביות, חיברנו טכנולוגיות ענן, המגובות בשירותי בסיס ויכולות אודיו נרחבות לפתרון שמסייע לצרכנים להישאר מקושרים כל הזמן לאורח החיים הדיגיטלי שלהם. ה- Ignite Store, פתרון הענן לתעשיית הרכב – מציע מכלול שירותים ויישומים למקסום הפרסונליזציה, כך שלמשתמשים יש תמיד בקרה על מה הם ׳מבזבזים׳ את זמנם בנהיגה. ליצרני המכוניות מעניק הפתרון יכולות ניהול מתקדמות ובעלות על המידע, פריסה מהירה לשוק, אפשרות להצעה משולבת של תכנים ושירותים ויכולת להתאים את התוכניות על פי אזורים גיאוגרפיים.

במודל הזה, לוקחים בחשבון כי הסמארטפון הפך למרכז החיים המקושרים וכל אורח החיים הדיגיטלי המתוחזק בנייד עובר למעשה למכונית. כך לדוגמה, כאשר נוסע מתקרב למכוניתו, רכיב ה-UWB ברכב, יכול להתחבר במיידי לרשת סלולרית 5G, דלתות הרכב ייפתחו, למערכות הרכב יעלו ההעדפות הנהיגה האישיות והנהג יוכל להתחבר לפרופיל ההעדפות האישי שלו – תוך גישה לאנשי קשר, מגוון שירותים, תכני מדיה ומידע מבוסס מיקום.

חוויית המשתמש עבור נהגים ונוסעים במכוניות מוגבלת פעמים רבות על ידי מערכות האינפוטיינמנט המותקנות מראש ברכבים ואינן משאירות מקום להתאמה אישית לצרכים. פתרון אפשרי שנבחן כיום מספק גישה למערך רחב של יישומים ושירותים מבוססי ענן וכך מאפשר לכל נהג ונוסע במכונית מקושרת להתאים את חוויית השהייה ברכב לצרכים האישיים. פתרון ענן שכזה מאפשר כבר כיום גישה לחנות תכנים עשירה (Store), הכוללת, תכני מדיה (דוגמת ספוטיפיי להורדת מוסיקה אישית והאזנה לפודקאסטים וחדשות), פתרונות מבוססי מיקום (דוגמת Yelp שמאפשר לאתר מסעדות, בתי מלון ומגוון שירותים מקומיים בזמן הנהיגה), יישומי הודעות וסייענים קוליים המתוכננים לשימוש במכוניות. כך, הנהגים והנוסעים מקבלים את החופש לבחור בתכנים ושירותים מובילים שמותאמים במיוחד לכלי הרכב המקושרים ולהעשיר את חוויית שהייתם במכוניות.

הנוסעים יהנו מהטבות מותאמות אישית. קרדיט: HARMA

המודל של מה שאוהבים לכנות Vehicle-commerce, או V-commerce, יכול לאפשר לגופים המשקיעים לנצל את המידע ואת אינספור הנתונים שיזרמו אל ומתוך המכוניות ולהבין מה הנוסעים אוהבים או שונאים ולבצע שינויים מהירים. המידע גם יכול לסייע להם לטרגט מודעות וקליפים פרסומיים רלבנטיים בזמן אמת לקהל השבוי ביותר שיש – הנוסעים במכוניות.

תא הנהג הדיגיטלי (Digital Cockpit)

גם בצד הוויזואלי, של ״איך ייראה תא הנהג״ של מכוניות הדור הבא, צפוי שינוי מהותי. מילת הקסם: הכל דיגיטלי… אחת הטכנולוגיות היותר חשובות ובולטות כיום ברכב היא מערכת האינפוטיינמנט והבקרה על מערכות הרכב, שלעתים יוצרות עומס חושי על המשתמשים. המערכות שמותקנות כיום במכוניות לא תמיד תומכות באורח החיים הדיגיטלי של מרבית הנהגים ולהרגלים היומיומיים שלהם. תא הנהג של היום, שהוא סטטי ברובו לא מקושר, חייב להפוך ל׳שלוחה׳ דינמית של אורח החיים הדיגיטלי ולספק יכולות חכמות יותר.

תא הנהג הדיגיטלי שעל פיתוחו עובדים כיום (בין השאר גם בישראל) יציג את המידע הדרוש לנהג בממשק אינטואיטיבי וברור. בין הפונקציות שייכללו בו: מידע ADAS, ניווט שוטף, ניגון מולטימדיה ומגוון תפריטי הפעלה נוספים. המערכת תתחבר ותשתלב בסמארטפון של הנהג לטובת חיבור לעוזרים האישיים, דוגמת אלקסה וביקסבי. פתרון נוסף, יספק תוך שימוש בטכנולוגיית תצוגה שאינה מושפעות מהתאורה בחוץ את כל יתרונות האינפוטיינמנט, האבטחה והבטיחות, בשילוב זיהוי פני הנהג. הפתרון יאפשר לחוש מגוון אותות ביומטריים וליצור חיבור אדם-מכונה הדוק יותר.

המידע מאפשר לספקים לטרגט מודעות וקליפים פרסומיים – בזמן אמת.
קרדיט: HARMAN

HARMAN הכריזה לא מכבר על סט חדש של טכנולוגיות חישה שיסייעו ליצרני המכוניות לצייד אותן במערכות מתקדמות לסיוע לנהג – advanced driver assistance systems (ADAS) – שיאפשרו לנהגים לראות את התמונה הגדולה בכל זמן נתון. כבסיס לכך, פיתחה החברה טכנולוגיות חיישנים באמצעות 7 מצלמות – שנותנות לרכב ׳תצפית׳ של 360 מעלות על הסובב אותו. החיישנים מנטרים, מקליטים ומעריכים את סביבת הרכב וממזגים מידע מהענן כדי ליצור חוויית נהיגה בטוחה יותר. פלטפורמת המציאות הרבודה (כן, כן, גם היא פותחה בישראל) משמשת לויזואליזציה של מידע בדרך חדשה. כך, ניתן לקבל מידע על אזורים ׳מתים׳, שינויי מסלול, התרעות על התנגשות מאחור ושמירת מרחק בטוח מכלי רכב מקדימה.

לא חלף זמן כה רב מאז ערכו של רכב נמדד בביצועים המכניים שלו ובדינמיקת הנהיגה, אך, כיום, עם הפופולריות הגוברת של הנהיגה השיתופית ושילוב טכנולוגיות חדשות בתוך המכונית, הערך נמדד גם בחוויית הנהיגה. הטכנולוגיות החדשות מסייעות ליצרני המכוניות לספק לנהג ולנוסעים חוויות מקושרות יותר במגוון תחומים והמכונית והשהייה בה הופכים לשלוחה של אורח החיים הדיגיטלי. הפתרונות החדשניים שמפותחים כיום הופכים את הנוכחות במכונית לפרודוקטיבית יותר, אישית יותר ובטוחה יותר.

מיכל גבע, מנכ״לית HARMAN ישראל
קרדיט: Gil & Ron Photography


מיכל גבע, HARMAN ישראל

תגובות סגורות