חדשות היום

חוקרים פיתחו מערכת קובוטית מתניידת שמחסלת את נגיפי הקורונה באמצעות תאורת UV

הקובוט (רובוט שיתופי) של חברת UR, מאיר על אזורים בהם יש חשד לנוכחות נגיפים ומשמיד אותם באמצעות קרני UV (קרינה אולטרה סגולה)

המלחמה בנגיפי הקורונה נמשכת ועמה גם החידושים והפיתוחים הלא שגרתיים שמגייס לעזרתו האדם. חוקרים ממכון ״ויטרבי״, מאוניברסיטת דרום קליפורניה, פיתחו ובנו מערכת רובוטית מתניידת, שבמרכזה קובוט (רובוט שיתופי) של חברת Universal Robots, שתפקידו לחטא אזורים החשודים כנגועים תוך שימוש בקרינה אולטרה סגולה (UV), ששוברת ומשמידה את ה-DNA של הנגיפים. הפיתוח נמצא בימים אלה בסדרת ניסויי שטח לטובת אימוצו בבתי חולים, בתי מלון ומשרדים.

הרובוט המחטא (שזכה לשם ADAMMS-UV) צוייד ב׳כף יד לאחיזה׳ כך שהוא יכול גם להזיז ממקומם חפצים, לפתוח מגירות ואף להגיע לפינות שאדם לא יכול להגיע אליהן. מצלמות שמותקנות עליו מסייעות בניווט ומצלמת אינפרה-אדום על זרוע הרובוט סורקת את האזור ובונה לרובוט מודל תלת מימדי של האזור בטיפול.

הקובוט נשלט מרחוק, כך שהעובדים האנושיים שמתפעלים אותו שומרים על ריחוק מחבריהם, לא מתקרבים לאזור החיטוי ונזהרים מחשיפה בעצמם לקרניים הקטלניות. קרינת אל-סגול, או קרינה אולטרה סגולה (UV) היא קרינה אלקטרומגנטית בעלת אורך גל קצר מזה של אור נראה. קרינת גל קצר UVC, מסוכנת לעיין האנושית ויכולה לגרום לכוויות חמורות. מנורות UVC נמצאות בדרך כלל בשימוש במערכי טיהור של חדרי ניתוח, שכן כמות קטנה מאוד של קרינה הורגת כל תא חי או וירוסים תוך שניות.

לדברי סאטינדרה גופטה, מנהל הפרוייקט, הבחירה בקובוט UR5, נבעה מהעובדה שהוא יכול להסתובב חופשי בקרבת בני אדם בלי חשש לפגיעה בהם. ״תקופת הקורונה חייבה אותנו לנקות לבד את המעבדות באוניברסיטה… אלה מתקנים די מורכבים עם לא מעט פינות וחללים. כשהבנו שניתן להשתמש בקרינה לצורך החיטוי היה ברור שגם נזדקק ל׳פועל׳ שיבצע את העבודה״.

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות