חדשות היום

יצירת ערך עסקי בתקופת הקורונה באמצעות אוטומציה רובוטית- ראיון עם אריאל הדר, מנכ”ל חברת ALTAIR בישראל

משבר הקורונה הוביל לשינויים רבים בשוק העסקי החל משינויים טכנולוגיים, דרך שינויים הקשורים ל HR, עם עבודה מהבית וכד’, וכלה בשינויים עסקיים, במסגרתם עסקים רבים היו חייבים לשנות פוקוס או צורת התנהלות. אחד הסממנים לכך שעסקים מתמודדים עם מציאות חדשה, הוא ההאצה העצומה בכל הנוגע לטרנספורמציה הדיגיטלית שצבר תאוצה באופן שלא היה צפוי ובשל כך, הכנת הנתונים (Data Preparation) לצד אוטומציה רובוטית של תהליכים הפכו למשמעותיים במיוחד. מציאות חדשה זו מחייבת שימוש בטכנולוגיות משלימות. אריאל הדר, מנכ”ל חברת ALTAIR בישראל, המפתחת פתרונות תוכנה וענן בתחומי ניתוח הנתונים, פיתוח מוצרים ומחשוב עתיר ביצועים (HPC), מדבר על המגמות בתחום, ומסביר כיצד שילוב ואינטגרציה בין מערכות מביא ערך מוסף לארגונים וללקוחות הקצה.

  1. מה זה בעצם אוטומציה רובוטית של תהליכים?

אוטומציה רובוטית של תהליכים או בשמה באנגלית RPA – Robotics Process Automation היא המרה של פעולות, לרוב ידניות, החוזרות על עצמן ודורשות זמן רב, בתוכנה אפקליטיבית המאפשרת ייעול תהליכים עסקיים, הפחתת עלויות וביטול טעויות אנוש. בוטים הם למעשה מימוש של RPA.

  1. כיצד משבר הקורונה השפיע על תחום זה?

טכנולוגיות ה RPA הפכו נפוצים יותר ולחלק בלתי נפרד מתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית שהואצו בעקבות מגיפת הקורונה. עם המעבר לעבודה מהבית, תחום ה RPA וכן ה Industry 4.0 הביאו להגדרה מחודשת של תהליכים עסקיים ותפעוליים, שנועדו להפחית התערבות אנושית, לייצר דיגיטליזציה של תהליכי מכונה, להביא לצמצום טעויות אנוש לצד ייעול ניהול שרשרת האספקה.

במקביל, טכנולוגיות RPA אף סייעו במאבק נגד נגיף הקורונה. מכיוון שממשלות וארגוני בריאות בכל רחבי העולם שואפים וכבר החלו לחסן מיליוני אנשים כנגד הנגיף, פתרונות RPA הוכיחו כי הם מסייעים בשיפור יעילות מרכזי הבריאות ושרשראות האספקה ​​המוצפות, כתוצאה מהאתגרים בהשקת החיסונים לנגיף.

דוגמא טובה לכך היא חברת Automation Anywhere , שותפה עסקית שלנו, הפועלת עם יצרן תרופות אירופי מוביל בכדי לייעל את האתגרים הלוגיסטיים הנדרשים למסירת המנות הראשונות של חיסונים לאזרחים בקבוצות הסיכון. ככל שתוכנית פריסת מבצע החיסון מתקדמת, בוטים יכולים לסייע להפוך את תהליך ההרשמה לאוטומטי, כגון מילוי אוטומטי של טפסי רישום בכדי לעזור להפחית את העומס הנדרש. במסגרת פיקוח על מתן תרופות, RPA יכול לעזור גם במקרה של תופעות לוואי ובוטים יכולים לטפל אוטומטית בתלונות ולנהל במהירות אירועי שטח בכדי לצפות אם ישנה התעוררות של מגמה.

לצד זה, מגיפת הקורונה הביאה לביתנו מדי ערב מודלים של ניבוי ולמידת מכונה וזאת מבלי שאנו בכלל היינו מודעים לכך. כולנו רואים את הגרפיקות המרשימות במהדורות החדשות. מה שלא תמיד אנו רואים הוא את מודל החיזוי אשר משרטט את ההתפשטות העתידית של הנגיף ובעצם מוביל לקביעת מדיניות כגון מגבלות תנועה, מסכות וריחוק חברתי. ללאRPA , ניתוח שכזה היה הרבה יותר איטי והווירוס ככל הנראה היה מתפשט מהר יותר ממה שיכולנו אפילו לדמיין.

  1. איך ניתן להתמודד עם שינויים אלו?

טכנולוגיות ה RPA אינן לבדן. ריבוע הקסם של גרטנר בנושא RPA מציין כי “עד שנת 2022 80% מיישום האוטומציה הממוקד ב- RPA יפיקו את ערכם מטכנולוגיות משלימות.”

מכאן, ה Data הוא הרכיב המשמעותי ביותר וטכנולוגיות RPA נדרשות להתמודד עם 3 אתגרים מרכזיים בעת הכנת הנתונים (Data Preparation):

מגוון מקורות נתונים: באופן כמעט גורף ניתן לומר כי הנתונים מגיעים ממגוון מקורות וככאלו, לא בפורמט הנדרש לתוכנות ה RPA בכדי שהבוטים ינהלו תהליך אוטומטי.
כתוצאה מכך, משאבים רבים מושקעים בניסיון לאסוף ולעצב את הנתונים לפני שהבוטים, כל מערכת ארגונית אחר או תוכנות אנליטקה יוכלו לרוץ. הכנת נתונים מתאימה תאפשר למשתמשי קצה עסקיים ולגופי ה-IT לגשת לנתונים ממגוון רחב של מקורות נתונים מסורתיים כגון Excel, CSV ומאגרי מידע, כמו גם ממקורות נתונים מובנים למחצה כגון pdf, טקסט html, json, xml וכו’. עם הכנת נתונים נכונה, תהליך השגת וניקוי הנתונים יעיל יותר וניתן להרחבה, ומאפשר לכלי RPA להתמקד ביתרון התחרותי שלו.

איכות נתונים: תהליכי RPA המבוססים על נתונים לא איכותיים כגון חוסר בערכים, נתונים כפולים, שדות ריקים ועוד מגדילים באופן משמעותי את הסיכון, יובילו בהכרח לפעילות חוזרת שתיצור לא רק בזבוז של משאבי זמן וכסף, אלא עלולה לפגוע באמינות הגופים העוסקים בתחום.

קלות שימוש: הכנת נתונים צריכה להיות פשוטה וקלה לשימוש, בכדי שתאיץ את הזמן להשגת תובנות ואת הזמן שלוקח לייצר נתונים בפורמט הנדרש לצריכת בוטים של RPA.

  1. נשמח אם תפרט אילו טכנולוגיות קיימות בשוק, המאפשרות מקסום וייעול תהליכים אלו?

חברת ALTAIR עובדת עם מגוון חברות RPA כגון Automation Anywhere, Blue Prism,
Bank RPA, Amdosoft Systems ועוד. לפי תחזיות מסתמן כי הוא אמור להיות הסגמנט הצומח ביותר בשוק התוכנות הארגוניות עם תחזית שתגיע לכדי 23 מיליארד דולר בשנת 2026. נראה כי 2021 תהיה שנה מעניינת בתחום מכיוון ששחקנים גדולים יותר ימשיכו להיכנס לשוק.
ServiceNow שרכשה את  Element.ai לצד מיקרוסופט וSalesforce , אשר ימשיכו לשלב את רכישות Softomotive ו- Mulesfoft  בהתאמה.

לכל חברות ה RPA נדרשת אסטרטגיית יכולת “הייפר-אוטומציה“, שבאה לידי ביטוי כ Pre & Post תהליכי APA. המשמעות כי נתונים נקיים ובנויים באופן מייטבי הכרחיים ליצירת ערך לארגונים ושיתוף פעולה בין ספקים שונים מביא ערך רב יותר ללקוחות המשותפים.

  1. מה הטיפ הכי חשוב שתוכל לתת לעסקים?

חייבים לבטוח בנתונים. ראשית תבדקו אם יש לכם את כל מקורות המידע הנדרשים. אם לא, תבררו איך  ניתן להגיע אליהם. לכשיש לכם גישה לנתונים, בדקו מהם החסם שמונע מלהשתמש בהם לקבלת ההחלטות. לכשיש לכם את הנתונים, וודאו שישנה אחידות בנתונים ולבסוף – צרו אוטומציה של תהליכים חוזרים ונשנים. בכך תפנו את מיטב המוחות בארגון שלכם לחפש וליצור תובנות עסקיות.

אריאל הדר, מנכ”ל חברת
ALTAIR בישראל


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות