חדשות היום

ערב הוקרה לפרופסור בן עמי ברבדו

פרופסור בן עמי ברבדו חוגג יום הולדת 88 ויקב ברבדו, שנוסד בין הכרמים בכרמי יוסף ב2001 , חוגג 20 שנה.
זו הייתה סיבה טובה, בהחלט, לחגוג במסיבה מיוחדת, טעימה ומרגשת סמוך לכרמי היקב.
ביקב ברבדו אכן נערך ערב הוקרה לפרופסור בן עמי ברבדו בו הוענק לפרופסור פרס מפעל חיים על פועלו לטובת ענף היין הישראלי . הפרס הוענק על ידי תא עיתונאי היין בארגון העיתונאים ומר צחי דותן מנכ״ל מועצת גפן יין .

בתעודת ההרשמה בספר הזהב של קק”ל נכתב: “לפרופסור בן עמי ברבדו, איש אדמה ואקדמיה על תרומתך ללימוד, קידום ופיתוח ענף הכרם והיין בישראל. נרשם בהוקרה ובהערכה על ידי הכורמים, היננים וכלל ענף היין.”

אורחים רבים הגיעו למתחם יקב ברבדו, כדי להביע הערכה והוקרה לפרופסור ברבדו, על תקופת פעילותו המבורכת, במשך שנים רבות. בין הבאים היו שר החקלאות מר עודד פורר, ייננים, בעלי יקבים, אנשי משרד החקלאות, בני משפחה, חברים ועוד רבים מענף היין הישראלי. את הערב הנחה אמנון פאר.
אחרי לגימה מיינות שרדונה וסוביניון בלאן, צוננים, של יקב ברבדו, הגיע שלב הברכות והסיפורים על ההכרות עם ברבדו, מאז ימי צעירותו. בין המברכים היו שר החקלאות, פרופסור שוסיוב (התלמיד), גדליה גל ( ח”כ, לשעבר והמפקד מהצבא), צחי דותן, זורי ארקין (מנכ”ל היקב), חיים גן (איש הענבים), אלון גונן (כתב יין) ונתי ברק ממפעל צינורות ההשקייה, נטפים, שפרופסור ברבדו סייע רבות להכרתו ולמכירות מוצריו, לשטחי חקלאות ברחבי עולם.
מהסיפורים הרבים ששמענו בין הברכות למדנו רבות על פרופסור בן עמי ברבדו ומפעל חייו.
הוא נולד ב1933, למשפחה חקלאית, שעסקה בגידול פרדסי הדרים, במושב אביחיל, ליד נתניה וינק חקלאות מאז ילדותו. ברבדו חבר הסגל האקדמי של האוניברסיטה העברית בירושלים, מבכירי המדענים בעולם בנושא גפן ויין וחבר בוועדת המומחים של ארגון הגפן והיין העולמי OIV. מחקריו ופירסומיו הרבים עוסקים בשיטות טיפול בכרם והשפעתם על איכות היין. כל אלה אלו זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרסים יוקרתיים וחשובים.
רבים העוסקים בייצור יין ובגידול גפנים למדו מברבדו את מלאכתם והחכימו מהצעותיו הרבות.

בין מחקריו הרבים בולטים:
השפעת השקיה ודישון על גידול ענבים ואיכותם.
השפעת השקיית מים מלוחים על איכות פירות ויין ברמת נגב.
השפעת השקיית הקולחין על ייצור ואיכות השמן של הזיתים בישראל וברשות הפלסטינית.
פיתוח מערכת השקיה המבוססת על ניטור טורגור עלים – לחץ המים שבתוך התא הצמחי על דפנות התא. הטורגור גורם למתיחת התא ולזקיפותם של עלי הצמח. איבוד הטורגור (בעקבות איבוד מים) גורם לנבילה (מצב שניתן לשינויים ע”י תוספת מים) או לכמישה (מות הצמח).
ועוד, כמובן.

בהמשך הערב נהנינו מכיבוד טעים ומלגימת יינות ישנים של היקב, שהוצאו מהארכיון:
קברנה סובניון 2001 – מרלו 2007 – קברנה סוביניון 2011 – שיראז 2013.
עניין אותי במיוחד היין בן ה20 . צבעו היה בורדו כהה, אפשר היה לחוש בו טעמים וארומות האופייניים לגיל בוגר, אבל היין היה נעים ללגימה ועדיין שמר על כוחותיו וגופו האיתן.

האורחים נפרדו מפרופסור ברבדו באיחולי בריאות ואריכות ימים והודו למשפחה וליוזמים על הערב המאוד ייחודי, בנופו של עולם היין הישראלי.

יקב ברבדו

זורי ארקין, מהנדס מזון וחתנו של פרופסור בן עמי ברבדו, הגה את רעיון הקמת היקב . זורי, המגיע מרקע חקלאי, הבין את פוטנציאל הידע של הפרופסור וחבר לתלמידו של בן עמי, פרופסור עודד שוסיוב, שעבודת הדוקטורט שלו עסקה בביוכימיה של ארומת היין ושיתפו ברעיון הקמת היקב. בשנת 2001  הוחלט להקים יקב estate בין הכרמים של משפחת שוסיוב, ממערב לכרמי יוסף. כך נוצר שילוב בין הידע האקדמאי הרחב של הפרופסורים ובין מסורת עבודת האדמה רבת השנים של שתי המשפחות.

 ענבי קברנה סוביניון נבצרו, לראשונה, בשנת 2001. התחלנו עם ייצור כ-2,000 בקבוקים מחלקה בוגרת, של במשפחה,  שננטעה בשנת 1989 והיקב נמצא סמוך אליה. הבקבוקים הראשונים בוקבקו במכונה ידנית קטנה שעל סגירתם עמל פרופסור בן עמי ברבדו.
כיום מייצרים ביקב ברבדו כ-70,000 בקבוקים בשנה.
במשפחת היינות נמצאים קברנה סובניון, מרלו, שיראז, קופאז׳ (בלנד), סובניון בלאן, רוזה ושרדונה.
בסדרת הפרימיום, ״לנדמארק״ נמצאים היינות: מרלו ו-2B .
כרמי היקב: כרם לבן, כרם צבי, כרם נחל שחם, וכרם לוח גזר נבדלים ביניהם בזני ענבי היין הנטועים בהם.
יינות היקב כשרים .


ישראל פרקר,
היוזם והעורך הראשי של אתר היין
www.winesisrael.com
האתר מתעדכן מדי יום בנושאי יינות
ישראל, יקבים, אלכוהול, בירה, אירועי יין,
קולינריה ומסעדות

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות