חדשות היום

מקורות משקיעה באוליב דיאגנוסטיקס – תוכל לאתר מראש חומרים כימיים בכנרת ובמאגרי מים

חברת הסטארט-אפ Olive Diagnostics מפתחת למקורות מערכת אופטית שמסוגלת לנתח און-ליין תרכובות מים ולזהות איומים. המערכת הוטמעה בעבר בתעשיית הבריאות, ועכשיו מגיעה גם לסקטור המים הארצי

מקורות ואוליב צפויות להשתתף בסוף מרץ בכנס המים העולמי שיערך בניו יורק בחסות האו”ם, שם תוצג הטכנולוגיה בפני הנוכחים.

חברת סטארט-אפ המכשור הרפואי אוליב דיאגנוסטיקס (Olive Diagnostics) תפתח עבור חברת המים הלאומית מקורות ערכה אופטית ניידת לזיהוי תרכובות כימיות וביולוגיות באגמים ומקורות מים טבעיים. הסכם הפיתוח, שכולל גם השקעה של מקורות באוליב, נחתם בעקבות סדרת ניסויים מוצלחים שביצעו הצדדים בשבועות האחרונים, במסגרתם נרשמה הצלחה בזיהוי מוקדם של חומרים כימיים וביולוגים במאגרי מים. השימוש בטכנולוגיה יאפשר לנטר בצורה טובה יותר את מקורות המים השונים, ובכך לזהות ולטפל מבעוד מועד בזיהומים שיש בהם חשש לכאורה מעצם נוכחותם במקור המים. מקורות ואוליב צפויות להשתתף בסוף מרץ בכנס המים העולמי שיערך בניו יורק בחסות האו”ם, שם תוצג הטכנולוגיה בפני הנוכחים.

ההסכם בין הצדדים נולד לאחר בקשת מקורות לשכלל את המעקב אחר מאגרי המים שמשמשים בחלקם גם את כלל הציבור. הפתרון שנבחר הוא של חברת אוליב הירושלמית, שפיתחה בעבר יכולת אבחון של מצב המים על ידי שימוש באופטיקה מתקדמת ואלגוריתמיקה. עד היום השימוש נרשם בעיקר בסקטור הרפואה ובמטרה לנטר מחלות בגוף לפני הופעת סימפטומים, ומאחר ומקורות מעוניינת לשפר  את היכולות שלה בניטור המזהמים במי שתייה ומיקרו-מזהמים במי קולחין, הצדדים קידמו פיילוט מעבדתי שהוכתר כאמור בהצלחה, והוביל להסכמה שאוליב תבנה ערכה אופטית ניידת שתשמש את מהנדסי השטח של מקורות לזיהוי התרכובות הכימיות הללו ובלחיצת כפתור.

ההסכם החדש עם חברת ההזנק אוליב הוא השמיני במספר שנחתם על ידי חברת מקורות בשנים האחרונות. מאז 2019 השקיעה מקורות במספר חברות הנזק בהם היא רכשה אחזקות בשיעור של עד 20%, בניהן חברות מתחום ניהול האנרגיה, BIG DATA, הגנות סייבר, איכות ובטחון מים וניטור ותחזוקת תשתיות בפריסה ארצית. לטענת יוסי יעקובי, סמנכ”ל ההנדסה והטכנולוגיה של מקורות, המוצר יהווה קו הגנה נוסף לביטחון אספקת המים של חברת מקורות. “כחברת המים הלאומית אנו מחויבים בשמירה קפדנית על איכות המים שמגיעה למשקי הבית, החקלאים והתעשייה. המוצר של אוליב יסייע לנו לתר מבעוד מועד איומים פוטנציאלים ולהתמודד איתם בצורה טובה יותר”.

גיא גולדמן, מנכ”ל Olive Diagnostics: “זיהוי איכותי ובזמן אמת של מולקולות בנוזלים מאפשר גילוי מיידי של תקלות במערכות ותיקונן על מנת שבריאות הציבור תישמר. גולדמן הוסיף: “הטכנולוגיה האופטית שלנו לזיהוי מולקולת בנוזלים מעוררת עניין רב לא רק בעולם הרפואה אלא גם בקרב גורמים נוספים, כמו חברות לבנייה ותפעול של מתקני התפלה, ויצרני משקאות המשווקים בבקבוקים”.

אוליב דיאגנוסטיקס, שהוקמה בשנת 2019 על ידי גיא גולדמן (המנכ”ל) וקורי כץ, פעילה בתחום המכשור הרפואי. היא פיתחה מכשיר בשם Olive KG שהוא ההתקן האופטי הראשון בעולם מבוסס בינה מלאכותית המותקן על כל אסלה ומבצע ניתוח של ההרכב המולקולרי ואפיון השתן של המטופל, באופן רציף, פאסיבי ב-100% וללא שימוש בידיים. זאת על מנת לאפשר זיהוי סמנים ביולוגיים בשתן שעשויים להעיד על בעיות רפואיות ומחלות דוגמת כשל לבבי, אבנים בכליות, אי ספיקת כליות, דלקת בדרכי השתן ועוד. החברה קיבלה בשנה שעברה אישור CE של האיחוד האירופי ל-Olive KG  ובעקבותיו קיבלה הזמנות ראשונות למוצר מגופים אירופיים.

KG Olive מצויד ביכולות IoMT (Internet of Medical Things) שניתן להתקינו בכל אסלה. הוא מזהה מרכיבים כימיים בשתן בצורה אופטית ומפיק בזמן אמת נתונים אישיים המאובטחים על פי דירקטיבת GDPR הנשלחים לענן ולרופא המטפל.

אוליב גייסה מהקמתה 7.3 מיליון דולר. בין משקיעי החברה בשלבי הסיד והקדם סיד: מכבי שירותי בריאות, מאיו קליניק (Mayo Clinic), eHealth Ventures, Amgen Ventures , רשות החדשנות, ומשקיעים פרטיים מארה”ב ואירופה.


תמונה: תמונה מטקס החתימה על ההסכם בין מקורות לאוליב- משמאל לימין: יוסי יעקובי, סמנכ”ל ההנדסה והטכנולוגיה של מקורות, וגיא גולדמן, מנכ”ל אוליב דיאגנוסטיקס. קרדיט צילום: מקורות

מערכת ניו-טק מגזין גרופ

תגובות סגורות