חדשות היום

YOUR EXCESS INVENTORY – מנטל לנכס

הומן גושה וקובי פרג’ נפגשו לראשונה בבית הספר התיכון ומאז למעשה לא נפרדו. היום הם מנהלים יחד את  חברת  NETSIGHTONE, שלאחר צבירת ניסיון בניהול פרויקטים הביאה בשנתיים האחרונות בשורה חדשה  בניהול שרשרת אספקה, מלאי, וקיצור תהליכי רכש ומכירה.

“לפני שנתיים  וחצי בעיצומה של מגיפת הקורונה עולם הרכיבים עבר טלטלה משמעותית. הייצור ירד, תנועת הסחורות התעכבה משמעותית, העולם נכנס להאטה ולחוסר ודאות כלכלית וזה גרם למחסור גדול של רכיבים בשוק”, מספר קובי. “המצב הזה יצר בלבול, אי עמידה בזמנים ובעיות ניהול מלאי. התרגום הישיר של  התופעות הלא צפויות הללו הביאו  למצב של א- נומאליות במחירים. במקרים מסויימים רכיב שנקנה שנה קודם ב 2 דולר קפץ ל 300 דולר והשוק התחיל להתנהל אחרת. לפני כשנה זיהינו בזכות מערכות המידע שלנו שההצע בשוק גדל ובשלב הזה הבנו, שיש לנו כאן הזדמנות עיסקית, שכן המשבר הזה מייצר מצב חדש, שמצריך שינוי תהלכים בתוך החברות. גם הומן וגם אני מגיעים מעולם שמשלב טכנולוגיה בתהליכים, וכאן הבנו שניתן ליצור מוצר שפותר בעייה ומייצר מצב של WIN WIN  עבור שני הצדדים” .

קרדיט: NETSIGHTONE

במחקר שוק שעשו השניים התבררה בעיית של טיפול במלאי עודף / מלאי מת אשר נוצר אצל חברות וגדל עוד יותר בעקבות משבר הקורונה.

“הבנו שמשבר הקורונה יצר בעיה בניהול המלאי, ובהרבה מאד מקרים גילינו מכנה משותף, מלאי עודף של רכיבים – excess inventory” מספר הומן. “החלטנו למקד בזה את המוצרים הטכנולוגיים . מלאי עודף –  שאולי ישתמשו בו בעתיד או מלאי מת – שלא ישתמשו בו לעולם,   שוכבים במחסני החברה, תופסים מקום, מתיישנים ומצריכים תשלום מס בסוף שנה. חלק מהחברות בכלל לא מודעים להיקפים או לא היו להם את הכלים לטפל בתחום הזה”.

ש: איך נותר מלאי כזה בכמויות כל כך גדולות?  הרי בסופו של דבר היצרניות יודעות בתהליך התכנון הראשוני כמה רכיבים הן צריכות, לכן הטעות יכולה להיות מינורית, לא במספרים גדולים.  

“זהו שלא”, אומר קובי. “הקורונה יצרה מצב של חוסר יכולת לתכנון לוחות זמנים לאספקה, והחברות היו מחוייבות לעמוד בזמנים. כך נוצר מצב שבו חלק גדול מהחברות עבדו בשני תהליכי רכש מקבילים, מהיצרן עצמו או מסוכני משנה שהחזיקו מלאי קודם. בהרבה מקרים זה הסתיים במלאי כפול. היו תופעות אחרות שנתקלנו בהן כשהחברות חששו שהמשבר יתארך מאד ולכן הזמינו מלאי רכיבים גדול מאד, מעבר למה שהיה דרוש. במקרים אחרים אנחנו רואים חברות ששינו את המפרט הטכני של המוצר ונתקעו עם מלאי רכיבים לא מתאימים. הסיבות כפי שאתה מבין לבעיית המלאי העודף הן רבות – אבל הבעיה אחודה, צריך לטפל בו, ולוואקום הזה בדיוק אנחנו נכנסים עם מענה טכנולוגי חדשני שמתרגם את הבעיה לפתרון שמניב הכנסה” .

המערכת שבנתה NETSIGHTONE היא למעשה פתרון שלם – TURNKEY עבור בעיית המלאי העודף. לאחר המחקר המעמיק של התופעה הגיעו השניים לתבנית של חמש שאלות שעל בסיסה הם מאפיינים את הבעייה אצל הלקוחות:

  1. האם החברה יודעת שהיא יכולה להרויח כסף במקום לשלם מס על אותו מלאי?
  2. האם החברה יודעת מה שווי השוק העכשווי של הרכיבים שלה?
  3. מה המחיר שמשלמת החברה באופן ישיר ועקיף על איחסון המלאי?
  4. מה התשומות שנדרשות מהחברה בתהליך מכירה של רכיב שאינו במיקוד העיסקי שלה?
  5. מה היכולת של החברה לנהל תהליך מכירה תוך בחינה ומיון של אלפי בקשות להצעות מחיר לאורך זמן?

    הומן גושה, מייסד שותף NETSIGHTONE

“השאלות האלה מחדדות  את הצורך, ממקדות את הבעיה ומדגישות את פשטות הפתרון שאנחנו מציעים”, אומר הומן. “בשלב הראשון אנחנו מנתחים את כל מלאי הרכיבים ועורכים השוואה מה הדרישה והמחיר שלו בעולם. בשלב השני נכנס לפעולה אלגוריתם מיוחד שפיתחנו, מבוסס בינה מלאכותית ולמידת מכונה והוא מנתח את כל האפשרויות על בסיס הנתונים שהבאנו מהשלב הראשון. הוא יכול להמליץ על גריטה של הרכיב מאחר ואין לו כדאיות כלכלית או למכור אותו מיד משום שהמחיר אטרטקיבי. אני יכול לספר לך שיש לנו לקוח שעשינו עבורו את הניתוח הזה ובסופו ההמלצה הייתה לגרוט 3000 רכיבים. בשום דרך אחרת ללא הניתוח שלנו הוא לא היה מגיע למסקנה הזו, הוא חזר אלינו עם חיוך על המקום שהתפנה לו במרכז הלוגיסטי.  יש לנו גם דוגמאות הפוכות שבהן מכרנו עבור לקוח רכיבים ששכבו במחסן חודשים בלי שאף אחד ידע מה לעשות איתם. אנחנו למעשה תופרים   חליפה לכל לקוח  ומנהלים את התהליך מקצה לקצה: ניתוח המלאי, המו”מ מול הלקוח, מיקסום רווחים ממכירת המלאי עודף והשינוע עצמו. כשאנחנו מדברים על WIN WIN, לזה בדיוק אנחנו מתכוונים”.

המערכת של NETSIGHTONE מספקת דוח ממוקד ללקוח ובו למעשה היא מציגה בממשק פשוט את המצב וההמלצות. ירוק למכור, צהוב מכירה חלקית עם מעקב שוק ואדום לגרוע מיידית. גם את תהליך המכירה מנהלת NETSIGHTONE עבור הלקוח בעזרת מערכות אוטומציה שבוררות את הצעות הרכש בשני סבבים של בדיקה ממוחשבת ורק בשלב השלישי אחרי שמופו הלקוחות הפוטנציאלים נכנס לתמונה איש המכירות.

קובי פרג’, מייסד שותף NETSIGHTONE

“מי שמכיר תהליכי רכש בעולם הרכיבים מבין איזו פריצת דרך זו”,  אומר קובי. “אנחנו למעשה מייעלים פעמיים את התהליך עבור החברות, בפעם הראשונה שהחברה שמחזיקה במלאי לא צריכה לעבור על אלפי מיילים, ובפעם השנייה בקיצור תהליך המכירה עצמו שנעשה על ידינו לאחר הסינון האוטומטי של המערכת”.

מעבר לפתרון הלוגיסטי, המערכת של NETSIGHTONE מספקת גם ניתוח עיסקי של המלאי. מערכות החברה סורקות מדי יום מאגרי נתונים ודאטה הקשורים לרכיבים דומים בעולם ומספקות ניתוח שוק עדכני, לעיתים ברמה של רכיב בודד בתקופת זמן נתונה.

“השילוב הזה של בינה מלאכותית ולמידת מכונה מאפשר לנו לתת ללקוחות שלנו ערך מוסף שלא היה קיים עבורם קודם”, מסכם הומן. “מעבר לזה שאנחנו הופכים הוצאה להכנסה עבור הלקוח, אנחנו מציעים לו פתרון מיידי כשמתעוררת בעיית איחסון עודף. כיום יש לנו שלושה מרכזים לוגיסטיים, שניים בישראל ואחד במזרח הרחוק, וזה מאפשר לנו לתת ללקוח פתרון מיידי למצוקת אחסון, עוד לפני שהתחלנו את תהליך המכירה עצמה”.

ניצוץ בראשית

אחת ההחלטות הראשונות שקיבלו הומן וקובי הייתה כי לצד הפעילות העיסקית שלהם הם יקדישו חלק מהכנסות החברה לתרומה קהילתית. כך הוקמה על ידם עמותת “ניצוץ בראשית” שמנהלת עשרות פעילויות לטובת הקהילה. אחת מהן היא עריכת טקסי בר מצווה לנזקקים. בנוסף עוסקת העמותה באספקת תיקי בית ספר לתלמידים ממשפחות נזקקות , “לאחותי לאחר שעלינו לארץ לא היה תיק כזה שעלתה לכיתה א ” מספר הומן, “החלטתי להפוך את הזכרון הקשה שלי לחוויה מתקנת עבור אחרים”. בנוסף מסייעת העמותה לילדים מהפריפריה ומשכבות חלשות להתכונן לצו ראשון. “אני ידוע מניסיון של 25 שנה בחיל האוויר מה המשמעות של צו ראשון”, אומר הומן, “זה קובע את העתיד הצבאי של החייל והאיך הוא יוכל להגיע למערכי העילית בצבא. זה שלב חשוב מאד ולכן אנחנו מכינים את הצעירים הללו. חשוב לנו שהם יגיעו לתפקידי ליבה. זו מקפצה לאזרחות שהמדינה כולה נהנית ממנה בטווח הארוך”.

www.net-sight.com | טל. 0733860065


 

, כתבת ראיון עם הומן גושה וקובי פרג' מייסדי חברת NETSIGHTONE אמיר בר שלום

תגובות סגורות