ניסוי לאומי ראשון של מונית אווירית חדשנית בוצע בישראל

במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי התקיימו לראשונה בישראל הדגמות של טיסות בכלי תעופה חדשניים – eVTOL – רחפן אוטונומי המסוגל לשאת נוסעים וגם מטען כבד, וצפוי לשמש כלי תחבורה ציבורית במימד האווירי.

חברת Dronery מבית Cando Drones מטיסה את דגם EH-216S  מתוצרת חברת EHANG וחברת AIR מטיסה את AIR ZERO, דגם המיוצר על ידה בישראל.

מיזם הרחפנים הלאומי נכנס לשבוע ניסויים נוסף, שמתקיים במספר מוקדים ברחבי הארץ בו זמנית. המיזם הוא שותפות של גופי ממשלה אותו מובילים משרד התחבורה, רשות החדשנות, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית. מטרת המיזם היא לתמוך ולקדם אקוסיסטם באמצעות טכנולוגיה, רגולציה ותשתיות לשימוש בכלי טיס מתקדמים ולהכשיר את המרחב האווירי לטיסות של כלים טיס אלו מתוך כוונה להקל על העומסים בכבישי ישראל, ליעל שירותים מסחריים וציבוריים ולייצר יתרון תחרותי לחברות היי טק ישראליות בתחום הרחפנים לפרוץ לשוק הגלובלי.

במהלך השבוע החולף התקיימו במסגרת המיזם, לראשונה, טיסות הדגמה של eVTOL עם יכולות לנשיאת מטען כבד ובעתיד גם הטסת אנשים למרחקים ארוכים. מדובר בכלים חשמליים הטסים בצורה אוטונומית ובעלי טווח טיסה ארוך במרחב עירוני אווירי מנוהל.

חברת Dronery מבית Cando Drones המריאה לראשונה עם כלי הטיס החדשני EH-216 של חברת EHANG שמסוגל לשאת עד 220 קילוגרם ולטוס למרחק של כ-30 קילומטרים. חברת AIR הטיסה את AIR ZERO המיוצר בישראל ויוכל לשאת עד 2 נוסעים ומטען במשקל כולל של עד 250 ק”ג, למרחק של עד 160 קילומטרים. המיזם פועל מאז 2019 וכעת, במסגרת השלב השני שהחל בינואר 2023, מושקעים למעלה מ-60 מיליון שקלים לשנתיים הקרובות, במהלכן יתקיימו טיסות ניסוי של מספר גדול של כלים, שבעתיד יוכלו גם להטיס בני אדם וסחורות.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים,תא״ל (מיל׳) מירי רגב: “משרד התחבורה בראשותי פועל לחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז פיתוח עולמי של טכנולוגיות רכב ותחבורה, גם באוויר. במסגרת זו אנו מקדמים יחד ניסויים לבחינת טכנולוגיות חדשניות, כמו מיזם הרחפנים הלאומי זו יוזמה ראשונה מסוגה בעולם לבחינה נרחבת ורב-תחומית של הטכנולוגיות החדשות, לרבות הובלת מטענים ובהמשך גם בני אדם.  המיזם המשותף בוחן את מכלול ההיבטים הכרוכים בהפעלה המסחרית של רחפנים, בין היתר ככלי נוסף להתמודדות עם הגודש, לרבות רגולציה ושינויי חקיקה. זהו עולם חדש, מסקרן ומאתגר הפותח בפנינו אפשרויות בלתי מוגבלות. נעשה הכל כדי להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את חזית המחקר והפיתוח העולמי ביבשה, באוויר ובים”

דרור בין, מנכ”ל רשות החדשנות: “ישראל היא מהמובילות בתחום בעולם, הניסוי היום הוא אבן דרך חשובה במיזם הרחפנים הלאומי וישראל זוכה להכרה בינלאומית על היותה מהמובילות בתחום בעולם. חשיבות המיזם היא ביצירת ארגז חול רגולטורי המאפשר לכל הגורמים הרלוונטיים התנסות מעשית עד ליצירת תשתית רגולטורית המאפשר מודל בעל כדאיות כלכלית. היכולת של חברות סטרטאפ ישראליות בתחום הרחפנים להתנסות בתוך ארגז החול הזה, מייצרת להן יתרון תחרותי בשוק הגלובלי”.

אורלי שטרן, מנכ”לית נתיבי איילון : “מיזם הרחפנים הלאומי הוא מיזם שמטרתו לספק מגוון פתרונות טכנולוגיים בכדי להקל על העומס בכבישים. כלי הטייס שנבחנים כעת, יוכלו לעקוף את פקקי התנועה ולהקל על הגודש על ידי הורדת רכבים ומשאיות מהכבישים, בשילוב מערכות ניהול תנועה אוויריות, נייצר מגוון של אפשרויות  תחבורה אוויריות להעברת סחורות בשגרה ובחירום”

במסגרת טיסות ההדגמה והניסוי שנערכו השבוע ברחבי ישראל, פעלו במרחב 11 חברות רחפנים וחברות תומכות שביצעו ניסויים מורכבים לטובת קידום יכולת ההפעלה בארץ, בהם גם טיסות eVTOL לבחינת תחבורה אווירית:

  • חברת Downwind ביצעה את הטיסה הארוכה ביותר שבוצעה עד כה במיזם, כ-29 ק”מ, לפתיחת נתיב טיסה בין בי”ח הלל יפה – רמב”ם.
  • בוצעו טיסות אורבניות אוטונומיות לבחינת שינוע סחורות מסניפי יוחננוף.
  • חברת Cando Drones ביצעה טיסות משלוחים בין סניפי רמי לוי; טיסות לילה במרחב רצועת החוף בחדרה בשיתוף העירייה; ופעילות לניטור תנועה בצומת נשר-בר יהודה.
  • חברת Sentrycs  ביצעה ניסוי להבטחת סביבת טיסה עבור רחפנים מורשים. בשיתוף החברות Flytech וCando-
  • חברת ATIבוחנת באמצעות מסוקים של TA Helicopters אפשרויות נחיתה של eVTOL במרכזי ערים, וביצעה נתיב טיסה מכפר טרומן  למרכז ת”א, עם נחיתה ברידינג.

במיזם הרחפנים שהחל בשנת 2019 לוקחות חלק מספר חברות, אירוויז דרונז בע”מ , אף. טי. פתרונות אוויריים בע”מ, אלסייט ((Elsight , AGL , ,AIR TAXI ISRAEL (ATI) ,DOWN WIND ברוק,  היילנדר תעופה, Cando Drones ורובוטיכאן.

השלב הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי שהתקיים בין 2019 ל-2022 התמקד בהטסה של מטענים קטנים. השלב הנוכחי מטרתו להגדיל את משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של מטענים כבדים יותר ונוסעים. כמו כן, במסגרת ההדגמות נסללת “מערכת כבישים בשמיים”  שתאפשר פעילות טיסות שוטפת בשמי הארץ כך שיוכלו לטוס במקביל מספר רחפנים וכלי טיס שונים למגוון שימושים, כולל בריאות, קמעונאות, ביטחון, בטיחות ועוד. מיזם הרחפנים עוסק גם בהסדרת המרחב האווירי ובניית תשתיות רגולטוריות להטסת כלים אוטונומיים לתועלת הציבור. בשלוש השנים האחרונות בוצעו במסגרת המיזם מעל מרחבים אורבניים ומרחבי ספר, למעלה מ-19,000 גיחות.בשנתיים הקרובות, החברות המשתתפות במיזם ימשיכו לבצע טיסות ברחבי הארץ למשך שבוע בכל חודש. הטיסות תבוצענה במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית למרחקים ארוכים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר, בכללם כלים שיאפשרו בעתיד גם הטסה של בני אדם. המיזם עובד בשיתוף פעולה עם גופים מסחריים וציבוריים נוספים – חיל אוויר, רשות שדות התעופה, רשויות מקומיות וגופים רלוונטיים נוספים. חברת נתיבי איילון תמשיך לשמש כאתר הרצה לביצוע ההדגמות ותעמיד לרשות החברות שטח במרכז השליטה והבקרה המטרופוליני שלה.


קרדיט צילום: b.y הפקות ותוכן

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות