חדשות היום

העתיד הוא סולארי

העתיד הוא סולארי: מערכת אוטונומית מתניידת של סולטרקס צפויה לחסוך מיליארדי דולרים בשנה לתעשיית האנרגיה הסולארית

חברת סולטרקס הישראלית חשפה פתרון טכנולוגי שמטרתו שיפור יעילות התפעול והתחזוקה בחוות סולאריות. המערכת שפותחה בחברה ונמצאת כיום בשלב ניסויי השטח, מורכבת בבסיסה מכלי רכב קרקעי אוטונומי       הנושא זרוע קובוטית של חברת Universal Robots אל יחידת הבסיס הנ”ל החברה מחברת מגוון מערכות משלימות, כגון מערכת לניקוי פאנלים סולאריים, מערכת לכיסוח דשא, מערך חיישנים לניטור תרמוגרפי של הפאנלים הסולאריים ועוד. שילוב היכולות לכדי מערכת מולטי-פונקציונלית אחת מאפשר לחברה להפחית את עלויות התפעול של חוות סולאריות בעד 70% ולהערכת החברה המהלך צפוי לחסוך מיליארדי דולרים בשנה לחוות אנרגיה סולארית ברחבי העולם.

לדברי בן גרוצקי, מנכ”ל סולטרקס, בעשור האחרון ענף האנרגיה הסולארית נמצא במגמת עלייה משמעותית – עם קצב צמיחה ממוצע של מעל 33% בין השנים 2010-2020 וצפי לספק את רוב צרכי האנרגיה של העולם עד שנת 2050 (לפי הסוכנות העולמית לאנרגיה (IEA)). חלק הארי של האנרגיה הסולארית מופק בחוות סולאריות תעשייתיות שמורכבות ממאות אלפי פאנלים ומשתרעות על פני שטחים גדולים שיכולים להגיע לעשרות אלפי דונם. ״על מנת לשמור על פעילות המתקנים, נדרשות פעולות תפעול ותחזוקה שוטפות שמוודאות שהחווה מפיקה אנרגיה בצורה יעילה ואפקטיבית״. על פי ההערכה, בחוות סולאריות גדולות, עלות פעילויות אלו יכולה להגיע לעשרות מיליוני דולרים בשנה ולהצריך שימוש במספר גדול של עובדים וקבלני משנה.

״החידוש הטכנולוגי שלנו נובע משילוב של חומרה ואלגוריתמיקה ייחודיים, המאפשרים למערכת לפעול בצורה אוטונומית בסביבת החווה ללא כל צורך בביצוע שינויים או תוספות למבנה החווה עצמו״, אומר ליאור שוורץ, מנהל הטכנולוגיה בסולטרקס. ״הרכב האוטונומי הזעיר מסוגל לבצע מיקום וייצוב בזמן אמת של מטענים שונים ביחס לתשתיות החווה תוך כדי תנועה בשטח ותוך ביצוע זיהוי והימנעות ממכשולים. יכולות הניווט וההתמצאות של המערכת מהוות פריצת דרך בתחום ומאפשרות לנו לבצע מגוון פעולות שעד היום ניתן היה לבצע באמצעות כוח אדם ידני בלבד”.

לדברי גרוצקי, סולטרקס קמה בזמן שבו שוק התפעול והתחזוקה של חוות סולאריות, בפרט, נמצא בגדילה. ״השוק כיום כבר בגודל של 7 מיליארד דולר, ועד 2050 הוא צפוי כבר להגיע ל-140 מיליארד דולר. הרעיון שבני אדם יבצעו תחזוקה של מיליוני פאנלים בצורה ידנית הוא לא בר קיימא״, הוא אומר. ״המטרה של סולטרקס היא להפוך את עולם התפעול והתחזוקה לאוטונומי, סקלבילי ודיגיטלי” מסביר גרוצקי. “השימוש בפלטפורמה מולטי פונקציונלית בעלת תפוקה גבוהה מאפשר ריכוז פעולות ובכך חיסכון משמעותי בעלויות כוח אדם וציוד שעתיד בסופו של יום להתגלגל אל הצרכן.”

בתמונה: מימין לשמאל – ליאור שוורץ, גיא בן שחר, ירדן סלבי, אלון דרוק, בועז קנטור, בן גרוצקי. קרדיט: סולטרקס

מערכת האבטיפוס שהחברה פיתחה נבנתה בקנ”מ מוקטן, כשליש גודל מהמערכת הסופית. ״המערכת נועדה להיות קלה יחסית לשינוע ובטוחה לבדיקה,” אומר גיא בן שחר, סגן נשיא מחקר ופיתוח בסולטרקס. “בחרנו בזרוע של Universal Robots (שסופקה על ידי SU-PAD) לטובת מערכת ניקוי הפאנלים. שימוש בזרוע  תעשייתית רגילה היה מצריך מאיתנו להשתמש בהרבה יותר אמצעי בטיחות – כמו שמירה על מרחק גדול יותר, שימוש בכלוב הגנה וכו’ – מה שלא צריך לעשות עם הקובוטים של UR, שיכולים לפעול בלי לגרום נזק לציוד או לבני אדם. השימוש בקובוטים  עוזר לנו מאוד לבצע איטרציות מהירות של פיתוח ובדיקה ובכך עוזר לנו להאיץ את תהליך פיתוח התוכנה במערכת. הקובוט עובד עם בקר ומתח נמוך ולא נדרשת הכשרה מיוחדת כדי להשתמש בה בצורה בטוחה. בנוסף, יש ל-UR API מאד נוח, עם תמיכה בממשקים שמאפשרים לנו לפתח את התוכנה שלנו יחסית מהר ובקלות.”

לדברי חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD, נציגת UR בישראל, החיבור בין כלי רכב קרקעי לבין זרוע קובוטית הוא פתרון שהולך וצובר תאוצה. ״חיבור מהסוג הזה מאפשר לגורמי התפעול לנהל מחדר הבקרה נוכחות מרחבית מגוונת ומענה לסוגיות שיש בהם אלמנטים של בטיחות ותנאי סביבה. ״הפתרון החכם של סולטרקס מדגים היטב כיצד טכנולוגיה מתקדמת יכולה לשפר תחרותיות, לקדם ישומי תעשייה 4.0 ולהתגבר על המצוקה הגדלה בגיוס ושימור עובדים, במיוחד במשימות חוזרות ושוחקות״.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות