חדשות היום

לראשונה בעולם: ייצור בירה בעזרת הסמארטפון

מיכאל קונונסקי ייצר מוצר ייעודי לייצור בירה ומעקב אחר תהליך ההבשלה והוא הישראלי הראשון שנכנס לחממת הסטרטאפים היוקרתית בסקנדינביה. שווי הסטארט-אפ כ- 15 מיליון שקלים

רגע לאחר שסיים את לימודי העיצוב ב- HIT מכון טכנולוגי חולון הקים מיכאל קונונסקי בנורבגיה סטארט אפ מצליח, PLAATO  המחבר את ייצור הבירה לאינטרנט. קונונסקי, בן 29,  נמצא בימים אלה בסין, לקראת ייצור מכשיר מיוחד המאפשר בפועל את חיבור תהליך תסיסת הבירה לאינטרנט. את המיזם פיתח קונונסקי עם שותף נורווגי בשם פול אינגבריטסן, מהנדס אזרחי בן 30 בוגר האוניברסיטה למדעי הטבע ב.Ås

“פיתחנו שיטה פשוטה מאוד לתרגום הפעילות הביולוגית של תסיסת הבירה למידע דיגיטלי נגיש, בדומה למעקב אחר חולה המחובר למכשירים בבית החולים. המידע המתקבל מאפשר לראשונה לדעת מה קורה בתהליך התסיסה, ולקבל מידע שעד כה לא היה זמין למבשלי הבירה. אם בעבר היו סוגרים מיכל תסיסה ומחכים מספר שבועות מבלי לדעת בוודאות מה יהיה טעם הבירה או איכותה, הרי שבעזרת PLAATO יש למשתמש דרך לנטר את התהליך בזמן אמת מכל מקום בעולם”, מסביר קונונסקי. “הממשק החדש נותן לנו ידע ייחודי, שמאפשר לנו לשנות, לייעל, להשוות תהליכים בין מתכונים שונים של בירה ובין ייצור שנעשה על ידי אנשים שונים”. כך לדוגמה, המוצר אותו פיתחו קונונסקי ואינגבריטסן מאפשר למשתמשים בו לדעת במדויק ובזמן אמת עד כמה מתקדמת תסיסת השמרים, לעקוב אחר הטמפרטורה, ולזהות השפעות של סוגי חומרי גלם שונים על תהליך התסיסה.

מדידת תהליכי התסיסה ייחודית, כיוון שהיא נעשית ללא מגע פיזי עם הבירה. “סטריליות וניקיון הם תנאי הכרחי לבישול מוצלח של בירה, וכל מבשל מתחיל יודע שעל מנת למנוע זיהומים יש להקפיד על חיטוי מושלם של כל אובייקט בסביבת הבישול. PLAATO שונה מהמתחרים, שדרך התפעול שלהם מצריכה שימוש במכשור מסורבל המחייב את המשתמש להחדיר חיישנים לתוך הנוזל”, מסביר קונונסקי. ” קריאת פעילות התסיסה נעשית באמצעות קריאת בועות הפחמן הדו חמצני על ידי חיישן אופטי, פיתחנו אלגוריתם שיודע לקרוא את המידע הזה ולתרגם אותו לנתונים שמספקים למבשל בירה המון מידע על התהליך בזמן אמת”.

יחד עם 7 חברות נוספות, הסטארטאפ של קונונסקי ואינגבריטסן הגיע לגמר הסטארטאפים הגדול של סקנדינביה (STARTUPLAB). קיבלנו הערכת שווי של 10 מיליון, התוכנית אפשרה לנו לקבל מימון התחלתי עד ידי קרן ההשקעות של החממה זמן קצר לאחר מכן *זכה* הסטארטאפ להיכנס גם לחממת הסטארטאפ היוקרתית בסקנדינביה, וקונוסקי הפך לישראלי הראשון בחממה.

לאחרונה העלו קונונסקי  ואינגבריטסן קמפיין מימון המונים לפרויקט ייצור הבירה וגייסו פי שבעה מסכום היעד. סביר להניח כי ההתעניינות בפרויקט נובעת מהעובדה ששוק הבירה מגלגל כיום כ- 60 מיליארד יורו בשנה באירופה וגם בישראל הוא נמצא בגידול מתמיד.

“בימים אלה אנחנו מפתחים מוצר נוסף המיועד לשוק התעשייתי והסמי תעשייתי, אבל לא נתקבע רק בבירה”, מסכם קונונסקי.”כמעצב תעשייתי זה מאוד כיף לראות משהו שהתחיל כרעיון על הנייר שהופך למוצר שזוכה להרבה מאוד עניין וביקוש”.

בתמונה: מיכאל ופול

תגובות סגורות