חדשות היום

מיקרוסמי דוהרת

מיקרוסמימאת: אמיר בר שלום. “השנתיים האחרונות התאפיינו אצלנו בהשקעה גדולה מאד בהגדלת קווי הייצור שלנו, בין אם זה בארצות הברית ובין אם זה באירופה ובמזרח הרחוק“, אומר ג’ון קוסטלו, סגן נשיא ומנהל המכירות של  מוצרי ה HIGH REL במיקרוסמי האמריקנית. לMICROSEMI כמו לשאר יצרניות הרכיבים הייתה השנה האחרונה שוברת שיאים. ברבעון האחרון של שנת 2010 דיווחה החברה לבורסה על מכירות של יותר מ 151 מיליון דולר,  עלייה של 37 אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל ב 2009, ועלייה של כמעט  12 אחוזים בהשוואה לרבעון הקודם.
“למעשה נכנסנו לתהליך הזה כבר שהתחלנו לזהות את מגמת ההתאוששות. כמו כולם גם אנחנו נכנסנו לתהליך מואץ של ייצור כדי לענות על הביקושים. הייתי אומר אפילו שהשכלנו לראות את המגמה מוקדם יותר מהאחרים, וכך נערכנו מוקדם יותר עם מלאי רכיבים. מעבר לכך אני חושב שדווקא ההרכב של מיקרוסמי עזר לנו מאד. קו המוצרים שלנו מגוון מאד והוא מכוון להמון שווקים. לכן דווקא בגלל החלוקה הזו  הייתה מעין חלוקת סיכונים “.
מהלך נוסף של מיקרוסמי השנה הייתה רכישתה של ACTEL בחודש אוקטובר. הרכישה הזו הייתה ככל הנראה חלק ממדיניות החברה להרחיב את קווי הייצור ולהתבסס טוב יותר בתחום הליבה שלה, בתחום התעופה החלל והשוק הבטחוני צבאי. מנכ”ל מיקרוסמי אמר מיד אחרי הרכישה (430 מיליון דולר במזומן), כי לא מן הנמנע שמיקרוסמי תסגור חלק מקווי הייצור של ACTEL , כדי להתמקד התחרות מול XILINX וALTERA בתחום  הרכיבים המתכנתים – FPGA.
“בסך הכל ביצענו שלוש רכישות משמעותיות”, אומר קוסטלו. “מטרתן הייתה להגיע לשוק עם יותר מוצרים. אני רואה את המהלך הזה כמשחק מונופול. אתה רוכש נכסים בשוק נתון, וכך באופן טבעי נתח השוק שלך גדל בהתאם”.

ומה באשר לרכישות נוספות. על פי הנתונים האחרונים שפרסמתם  מסיימים את אחת השנים הטובות ביותר שלכם?
“אני מניח שעד סוף 2010 כבר לא נעשה רכישות נוספות, אני מזכיר שכבר עשינו שלוש כאלה השנה. השורה התחתונה היא  לרכוש לא לשם רכישה, אלא לצורך הגדלת נתח שוק. כרגע אין משהו כזה על הפרק.
לפני שנתיים כשנפגשנו באלקטרוניקה 2008, הערכת שבתוך שנה נתחיל לראות התאוששות מסוימת, שתלך ותתגבר במהלך 2010. צדקת.
“הדברים נבעו מניתוח של צרכי השוק”, אומר קוסטלו. “הרי אנחנו עוקבים אחרי דרישות הלקוחות. הלקוחות שלנו הם בעיקר רצים למרחקים ארוכים משום שמדובר בפרויקטים ארוכים  כמו למשל תעשיית החלל. אלה בדרך כלל תקציבים של מדינות. מעבר לכך אי אפשר לעצור את הקדמה. יש היום הרבה יותר אלקטרוניקה בכל מוצר. המשמעות של יותר אלקטרוניקה. ההאטה המסוימת הייתה דווקא בשוק התעופה האזרחית, אבל גם שם השנה האחרונה היא בסימן עלייה חדה”.
למרות הדברים האלה של קוסטלו, לפחות בחלק מהפרויקטים הגדולים של ממשלת ארצות הברית נערך קיצוץ נרחב. למשל, החלטת שר ההגנה האמריקני, רוברט גייטס לסגור את קו הייצור של מטוסי החמקן אפ 22. המטוס החמקן שמהווה היום את אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של חיל האוויר האמריקני. בלוקהיד מרטין, יצרנית המטוס נאבקו ארוכות כדי למנוע את סגירת קו הייצור, אבל המשבר הכלכלי הכריע בסופו של דבר הכף. הפיצוי ליצרנית האמריקנית ניתן בהגדלת מספר מטוסי האפ 35 שירכוש הפנטגון.
“אני חושב שבעניין הזה צריך תמיד לזכור את ההבחנה בין תקציב קשיח לתקציב נוסף”, מסביר קוסטלו. “אמנם נעשה קיצוץ בכמה מהתקציבים הקשיחים על ידי הקונגרס האמריקני, אבל במקביל היו מספר הגדלות בתקציבים הנוספים. אם מחברים את שני הסכומים הללו, מבחינתנו הייתה אפילו עלייה ולא ירידה”.

איך אתה רואה את שנת 2011, אחרי שנה כל כך מוצלחת לתעשייה בכלל ומייקרוסמי בפרט?
“אני חושב שהשוק הבטחוני ימשיך להוביל הוא עדיין מבחינתנו פלח השוק העיקרי והיציב ביותר. אבל לצד זאת אני רואה פוטנציאל גדל והולך בכל הקשור להמרת טכנולוגיות. כלומר, פיתוח ושילוב של טכנולוגיות צבאיות במוצרים חדשים, כמו למשל שוק תעשייתי, תזכור שמכשיר הג’י פי אס היה פעם רק צבאי. היום הוא חלק מכל מכונית או מכשיר נייד. מעבר לכך אני רואה את עתיד בכל הקשור באנרגיה נקייה. זה תחום שבהחלט צובר תאוצה והתעשייה לא מתעלמת ממנו. לדעתי זה שוק שנמצא עדיין בחיתוליו, ולו רק בשל המחיר. עדיין העלויות בו גבוהות מדי, אבל זה עניין של זמן ששני תהליכים יפגשו, פיתוח וירידת מחיר. בנקודת המפגש הזו, תהיה הפריצה“.
* STG הנה הנציגה הבלעדית ומפיצה מורשית של חברת MICROSEMI

תגובות סגורות