חדשות היום

אורביט משדרת לנסד”ק

מאת: רוני ליפשיץ.

למרות עברה הצבאי, אורביט בונה את עתידה על שוק התקשורת הלוויינית האזרחי. כיום החברה נערכת לקראת הנפקה צפויה בנסד”ק, אשר נועדה לממן רכישה אסטרטגית שתמצב אותה במובילה עולמית בתחום


כאשר שוק יעד מרכזי שלך משנה את פניו ועובר משלב החדירה הראשונית לשלב ההתקנות הגדולות הראשונות, סימן שצריך לשנות מהלך. חברת אורביט טכנולוגיות, מחברות ה- RF המוכרות בישראל, נמצאת בדיוק במצב כזה.
לאחר שנים ארוכות שבהן שכללה את אנטנת תקשורת הלוויינים שלה עבור ספינות בלב ים, על-מנת לספק תקשורת רחבת פס לצוות הספינה בכל מקום ובכל תנאי מזג האוויר, מתחיל עולם הספנות העולמי לדרוש קישוריות רחבת פס בכל מקום ובכל מצב.
מחקר שוק של חברת פרוסט אנד סליבן מגלה כי עד לשנת 2009 צמח שוק תקשורת הלוויינים הימית (Maritime SatCom) בשיעור שנתי של עד 18% והסתכם בכ-374 מיליון דולר בלבד. אולם באותה שנה התחוללה תפנית: צמיחת השוק שינתה מהלך לערכים של 35%-40% בשנה והיקפו צפוי להגיע לכ-1.4 מיליארד דולר ב-2013.
בשביל חברה כמו אורביט, ששוק ה- Maritime SatCom הוא אחד מהשווקים המרכזיים שלה, מדובר בצלצול השכמה. “כיום יש בעולם כ-100 אלף ספינות במשקל של יותר מ-100 טון, המהוות את שוק היעד שלנו, ורק 10,000 מהן מקושרות בפס רחב. כלומר מדובר בפוטנציאל שוק גדול מאוד שנמצא כעת בצמיחה, ומפגין בשנתיים האחרונות שיעורי צמיחה גדולים מאוד”, הסביר מנהל הכספים של אורביט, שמוליק קורן.

צומת קבלת החלטות
בפני אורביט נמצאות שתי אפשרויות: להמשיך בפעולה שגרתית וליהנות מצמיחת השוק, או לצמוח במהירות כדי לתפוס מעמד הובלה לפני שמתחרה חדש ייכנס בעוצמה לשוק המבטיח, וישאיר לה רק חלק קטן מהשוק. אורביט החליטה לצמוח, ונמצאת בחודשים האחרונים בשלבי היערכות שונים.
היא אירגנה מחדש את קווי המוצר שלה וביצעה מספר מינויים חדשים. בהם מינוי יוסי אלגבלי לתפקיד נשיא תחום ה- SatCom. אלגבלי היה ממייסדי חברת Tdsoft שהשתלטה ב-2005 על ווקלטק. בין השאר שימש כנשיא ומנכ”ל ווקלטק ו- Tdsoft.
החברה שינתה את שמה מאורביט אלחוט לאורביט טכנולוג’יז (Orbit Technologies) והחלה במהלך ארוך טווח לטיפוח המנייה של בבורסה של תל-אביב: בחודשים האחרונים היא מפרסמת דיווחים על עסקאות ברמת פירוט גבוהה מבעבר.
בין השאר, דיווחה על זכייה בחוזה של צבא ארה”ב לאספקת מערכות התראת גובה קולית עבור מסוקי קרב מדגם בלק הוק של חיל האוויר האמריקאי בהיקף של כ-20 מיליון שקל ב-5 השנים הקרובות, הזמנה חוזרת בהיקף של 7.2 מיליון שקל למערכות תקשורת מסוג OrSat בפס תדרי Ku-Band עבור צי הספינות של אינטגרטור מוביל בשוק הגאז.
בשוק מערכות העקיבה היא דיווחה על אספקת 8 מערכות טלמטריה ותקשורת בהיקף של כ-22 מיליון שקלים, הפועלות בתדרי L-band ו-S-band, אספקת מערכת עקיבה קרקעית ניידת לחברת לוקהיד מרטין המיועדת למעקב אחר טיסות ניסוי, וכן מערכת עקיבה לחברת Spacex למעקב אחר לוויינים.
לאחרונה היא פרסמה תחזית לרבעון הרביעי של 2010, לפיו הוא צפוי להיות רבעון שיא בפעילותה, עם היקף מכירות של 14.3 מיליון דולר. היקף מכירותיה ב-2010 צפוי להסתכם ב-54.3 מיליון דולר, כאשר לשנת 2011 החברה צופה צמיחה של 14%-20% במכירות, שיסתכמו בכ-62-65 מיליון דולר עד סוף השנה.
לדברי קורן, כל המהלכים האלה נועדו להכשיר את הקרקע לשלב הבא: “אנחנו נמצאים כעת בתהליך של צמיחה אורגנית, במיוחד בתחומי האנטנות הימיות, אנטנות העקיבה ובתחום הטלמטריה, שבו יש לנו עיסקה גדולה בהודו. אולם המטרה המרכזית של החברה היא לבצע צמיחה באמצעות עיסקת רכישה אסטרטגית. אנחנו מחפשים יעד לרכישה, ובמקביל מכינים את החברה לעסקה העתידית”.

ניסוי אנטנות על גג חברת אורביט. האנטנה הקדמית היא אנטנת OrSat ימית ללא הראדום העוטף אותה

למה הכוונה?
“ההכנה היא בעיקר פיננסית. היעד הראשוני הוא לבצע הנפקה בנסד”ק כבר בשנת 2011. אנחנו נמצאים בדיונים עם חמישה בנקי השקעות גדולים, במטרה לבחור את הבנק שיוביל את ההנפקה. לאחר מכן, נגייס הון בנסד”ק כדי לממן את עיסקת הרכישה המתוכננת”.
חברת אורביט פועלת מאזור התעשייה של נתניה ממבנה תעשייתי הבלט למרחוק: לא בגלל גדלו, אלא בזכות האנטנות הרבות המצויות על גג הבניין. החברה מעסיקה 215 עובדים, מתוכם 190 בישראל בפיתוח ובייצור. בעיני רבים, היא אחת מחברות ה-RF המתקדמות ביותר בישראל מחוץ לתעשייה הביטחונית.
אורביט פועלת בשלושה תחומים מרכזיים: מערכות תקשורת לוויינית לפלטפורמות ניידות כמו ספינות ורכבות, מערכות עקיבה וטלמטריה, סבעיקר לשוק התעופה ולשוק המטוסים ללא טיים, ומערכות תקשורת פנים בתוך מטוסים. התחום השלישי הוא יוצא דופן מכיוון שאינו ממוקד ב-RF, אולם קשור להיסטוריה של החברה שהחלה כחברה צבאית ומרחיבה בהדרגה את השווקים המסחריים שלה.

תקשורת ימית
ספינת הדגל של אורביט לתחום הימי היא משפחת OrSat: אנטנות תקשורת הלווייינים עבור ספינות. האנטנות במשפחה זו מבוססות על תכנון חדשני ברמת ה-RF והן ברמת השליטה והבקרה. בתחום ה-RF, אורביט פיתחה פרופיל גרגוריאני (Dual Offset Gregorian) בקוטר של 1.15 מטר בלבד. פרופיל זה הוא בעל עקומה משתנה המספק יעילות קליטה גבוהה בהרבה מהאנטנות הפרבוליות השגרתיות.
האנטנה כוללת מערך אלמנט שידור (Feed) ניתן להחלפה במהירות, ועל-ידי כך החלפת פס התדרים שבו היא עובדת. למרות שהיא מיועדת לשימוש ימי בתדרי Ku-band, היא כוללת קיט החלפה המאפשר להחליף את תדר העבודה ל- 16W X-band בתוך חצי שעה בלבד.
לאנטנה מערך עקיבה יוצא דופן המאפשר לה להגיע במספר דרכים שונות מכל נקודה בה היא מצויה אל נקודה אחרת, ובכך לבחור תמיד את הדרך הקצרה ביותר. מערך העקיבה כל כך יעיל, שניתן לארוז את האנטנה בתוך ראדום בקוטר של 1.28 מטרים בלבד.
האנטנה עומדת בתנאי סביבה צבאים וימיים, והיתה האנטנה הימית הקומפקטית הראשונה בעולם שקיבלה אישורי Eutelsat, Iintelsat ו- Anatel. למשפחת OrSat יש כבר יותר מ-1,000 התקנות בעולם.

מתקן ניסוי אנטנות על גג הבניין של חברת אורביט בנתניה

מדוע כל-כך קשה לספק תקשורת רחבת פס ואמינה לספינות בלב ים?
קורן: “ספינות בלב-ים נמצאות בתנועה מתמדת ביחס ללווייני התקשורת. צריך לזכור שהגלים באוקיינוסים מגיעים לגבהים עצומים, וכאשר הים סוער או כשיש תנאי מזג האוויר קשים, האונייה נמצאת בטלטלות עזות מאוד. למרות זאת האנטנה צריכה להישאר יציבה מול הלוויין על מנת לשמור על איכות הקשר.
“ככל שהספינה נמצאת באזורים מרוחקים יותר ממרכזי אוכלוסייה. האתגר קשה יותר מכיוון שהאלומות המרכזיות של לווייני התקשורת מכוונות בעיקר אל מרכזי אוכלוסין, הצורכים את עיקר רוחב הפס העולמי. כלומר, הספינות בלב-ים מקבלות בדרך כלל אותות לוויין חלשים מאוד.
“בנוסף, מכיוון שלווייני התקשורת נעים במסלול גיאוסינכרוני מעל קו המשווה, ככל שהספינה מתרחקת מקו המשווה, היא קולטת אותות חלשים יותר.
“כיום משייטים בחלל מאות לווייני תקשורת, ובכל מעלה וחצי (1.5°) מתחלף לוויין. אנחנו מדברים על רמת דיוק של חצי מעלה, כי כל סטייה שמעבר לחצי מעלה פוגעת בקליטה ומפריעה ללוויין השכן. כלומר מערכת תקשורת ימית דורשת מערכת עקיבה חזקה מאוד, קליטת RF מקסימלית ואמינות ברמת 24×7.
מהו היתרון היחסי של אורביט?
“מעבר לטכנולוגיה הייחודית שפיתחנו, אחד מהיתרונות שלנו בשוק הזה נעוץ בעבר של החברה: התחלנו כחברה צבאית ולכן המערכות שלנו עמידות בתנאי סביבה מאוד קשים. עיקר הפעילות שלנו הוא במרכיב התקשורת הימית, שבה יש לנו כ-3,300 התקנות. מדובר בספינות סוחר, ציי מלחמה של מדינות שונות, ותשתיות ימיות לקידוחי נפט וגאז”.
בדומה לשוק הימי, גם שוק הנפט והגאז הוא בשנים האחרונות שוק צומח. “חברות הנפט והגאז דורשות כיום קישוריות רחבת פס מקבלני הקידוח. חלק מהדרישה מאפשר להעביר נותנים סייסמיים מיידית להנהלות, וחלק אחר נובע מהדרישה שלהן לקבל שידורי וידאו ישירים מאתרי הקידוח, שבאמצעותם הן יכולות לעקוב מקרוב אחר פעילות המתקנים”.

רכבות מקושרות
אחד מתחומי הפעילות החדשים והמעניינים של החברה הוא בתחום הרכבות המהירות. המוצר המרכז בתחום הוא מערכת OrTes לקישוריות רחבת פס של רכבות, המבוססת על אנטנת תקשורת מיוצבת בשלושה צירים בעלת פרופיל נמוך לשידורי Ku-band. המערכת תואמת לכל הרכבות ופועלת עצמאית. העקיבה אחר הלווייין נעשית באופן אוטומטי בסיוע מערך של ג’ירוסקופ מבוסס חצי-מוליך, אותות GPS וניתוח אותות NBR
(Narrow Band Receiver)
ניתן לשלוט במערכת באמצעות מחשב PC מקומי ברכבת, או באמצעות תוכנת ניהול מרחוק. המערכת פועלת באמצעות מתח של 24 וולט ומספקת רוחב פס להורדה של 20Mbps והעלאה של 1Mbps. היא תואמת לתקני התקשורת המובילים בעולם, כולל לתקן הרכבות EN 50155.
המערכת מיועדת לספק תקשורת לרכבות מהירות הנוסעות במהירות של עד 350 קמ”ש ועומדת בתנאי סביבה נוקשים ביותר, כולל טמפרוטות עבודה של מינוס 25 מעלות צלסיוס עד 65 מעלות צלסיוס, ומיועדת לעבוד 15 שנים ברציפות. בהתאם לדרישות המיוחדות של רכבות, היא מתוכננת בפרופיל נמוך מאוד ונכנסת לתוך מארז ראדום בקוטר של 105.8 ס”מ ובגובה של 36 ס”מ.
מדוע החלטתם להיכנס לשוק הרכבות המהירות?
“אחת מדרישות הסף כיום של הנוסעים ברכבות היא יכולת גלישה רחבת פס וקישוריות סלולרית רציפה. ברכבות מהירות, אשר נעות במהירויות של 300 קילומטר לשעה, השמירה על קישוריות אינה קלה, מכיוון שהן עובדות במהירות בין התאים הסלולריים והלקוחות לא מספיקים לייצר קשר טלפוני.
“לכן רכבות מהירות, כמו ה-TGV הצרפתית, החליטו לספק את השירות באמצעות תקשורת לוויינית. אלא שהתקנת אנטנת תקשורת לווייינים על גג רכבת מהירה אינה פשוטה: האנטנה צריכה להיות בעלת גורם צורה שרוחבו קטן מרוחב הרכבת. היא צריכה להיות נמוכה מאוד מכיוון שהרכבות חוצות מנהרות וגשרים נמוכים. ולמרות המגבלות הללו, האנטנות צריכות לעקוב ביעילות אחר לוויין הנמצא בנקודה קבועה בשמים”.

השוק נע במסלול יציב
לדברי מנהל השיווק בחברת אורביט, גבריאל רקח, שוק תקשורת הלוויינים הוא שוק חסין מאוד בפני תהפוכות בלתי צפויות. “הרעב לרוחב פס לווייני כמעט ולא מושפע ממגמות כלכליות, כמו למשל המשבר הפיננסי האחרון, ולכן אנחנו מרגישים שאנחנו פחות פגיעים לתנודות השוק. אפילו בציים צבאיים קיים רעב לרוחב פס לצורכי הצוות ולא רק לצרכים מבצעיים. בשנים האחרונות אנחנו רואים ציים שלמים העוברים לשימוש במערכות VSAT.
“עד היום רוב התקשורת הימית התנהלה באמצעות לוויינים שפעלו בתדרים נמוכים יותר (L-band) ולכן היא היתה יקרה מאוד. בתדרים אלה ספקי השירות גבו את המחיר לפי היקף השימוש, והלקוחות עשו מאמצים גדולים כדי להסתדר ללא שידורים, שהיו יקרים מאוד.
“אולם כיום הלוויינים  לא עומדים בעומס, התדרים הנמוכים רווייים ולכן הציים הצבאיים והמסחריים עוברים לשימוש בתדרים גבוהים כמו X-band למשל. המעבר הזה מוזיל עלויות, מפני שבתדרים האלה ניתן לספק רוחב פס בשפע וגם מודל התשלום לספק הוא שונה, ולא מבוסס על היקף השימוש. התוצאה היא שמערכות הקתשורת הלווייניות הישנות נשארות בספינות כמערכות גיבוי לשעת חירום, ואילו השימוש היומיומי עובר למערכות חדשות ורחבות פס.

תגובות סגורות