חדשות היום

בואינג החלה בתכנית הפיתוח של מכ”ם חדש שיותקן במטוסי ה- F-15E

מאת: אמיר בר שלום

בואינג הכריזה לאחרונה כי קיבלה מחיל האוויר האמריקאי אישור להתחיל בתכנית הפיתוח של מערכת מכ”ם חדשה, APG-82(V)1, בתכנית המודרניזציה של מכ”ם ה-F-15E, תכנית RMP.
בואינג וריית’יאון, ספקית המכ”ם, ביצעו סדרה ארוכה של טיסות ניסוי על מנת להבטיח את איכות המערכת המתקדמת. המכ”ם החדש, המאפשר חסכון משמעותי והטמעה קלה, מבוסס על מערכות הקיימות במטוסי F-15C, F/A-18E/F.
סרן בריאן הארט, מנהל התכנית בחיל האוויר האמריקאי: “זוהי אבן דרך משמעותית בתכנית ה-F-15 והתקדמות חשובה לחיל האוויר. המכ”ם החדש המפותח עבור ה-F-15E משלב טכנולוגיות חדישות באמינות גבוהה במיוחד, אשר יאפשרו למטוס לשרת נאמנה את חיל האוויר לאורך שנים רבות”.
מאמצי הפיתוח של המכ”ם החדש נמשכים כבר 14 חודשים, במהלכם בוצעו למעלה מ-100 טיסות ניסוי בבסיסי חיל האוויר האמריקאי. בואינג וריית’יאון יבצעו תהליך של ניתוח הפחתת נתונים (data reduction) על מנת להבטיח כי המערכת עומדת במפרט הקפדני ובתקנות המחמירות ביותר.
מנהלת התכנית בבואינג, קארן באטלר: “התכנית הנוכחית הינה התכנית המתקדמת ביותר בתהליך המודרניזציה של צי מטוסי ה-F-15E, ותפורה לפי דרישות חיל האוויר. מטרתנו להבטיח עבור חיל האוויר יכולות וביצועים מעולים, לשליטה עתידית מלאה בשטחי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע. אנו גאים בכך שעמדנו בלוחות הזמנים ובתקציב התכנית, ומתקרבים צעד אחד קדימה לקראת מסירת המערכת לידי הטייסים”.
המכ”ם APG-82(V)1, מסוג AESA (מערך תר אלקטרונית פעיל), מיועד להחליף את המכ”ם הנוכחי, APG-70, אשר מופעל באופן מכאני ולא אלקטרוני. המערך האלקטרוני יאפשר אמינות וביצועים משופרים, כמו גם חסכון בעלויות. המכ”ם אשר יוטמע לתוך מערכות הנשק של המטוס ישפר באופן משמעותי את יכולות המעקב והאיתור של מטרות אויב.
בנוסף למכ”ם עצמו, התכנית כוללת פיתוח של כיפת מכ”ם (radome), מערכת שליטה סביבתית מודולרית ומסנן תדר רדיו, המאפשר פעילות סימולטנית עם מערכות נשק אלקטרוניות.

מטוס F-15E צילום: חה"א האמריקאי

נכון לעכשיו, צה”ל משתמש בכל גרסאותיו של ה-F-15 איגל, כולל ה-F15I המתקדם “רעם”, נגזרת של ה-F-15E Strike Eagle של חיל האוויר האמריקני (USAF). בשנת 1998 קיבלה מדינת ישראל משלוח של 25 מטוסי הקרב הראשונים מדגם F-15I. זהו מטוס הקרב הראשון מתוצרת ארצות הברית אשר בתהליך ייצורו משולבים קבלנים ישראלים. חבילת הלוחמה המתקדמת והמשולבת מיוצרת על-ידי חברת אלישרא הישראלית, התקני הרדיו המאובטחים מיוצרים על-ידי קבוצת אלתא מערכות בע”מ ואילו תתי המכלולים המבניים מיוצרים על-ידי חטיבת להב של התעשייה האווירית.
נגזרת נוספת של ה-F-15, הנמצאת בפיתוח, היא ה-Silent Eagle – מטוס קרב בתצורת חמקן. ה”סיילנט איגל” הינו מטוס חסכוני בעל ביצועים גבוהים המסוגל לתת מענה לאיומים עתידיים מגוונים, בהתאם לצרכיהם השונים של לקוחות ברחבי העולם. ה-F-15SE בעל אווירודינמיקה ייחודית, יישומי אוויוניקה מתקדמים וחתימה נמוכה במיוחד, המאפשרים למטוס המתקדם דינאמיות מקסימלית ושליטה אווירית עליונה מול איומים שונים. היכולת לשאת תחמושת בגוף המטוס מאפשרת ל-F-15 בתצורת חמקן לשאת מגוון טילי אוויר-אוויר וכן פצצות אוויר-קרקע שונות. שיפורים ביכולת החמקנית של המטוס כוללים ציפויים מיוחדים ובנוסף תכנון חדש של מיכל דלק המאפשר נשיאת תחמושת בגוף המטוס, הופכים את הF-15SE למטוס קרב אטרקטיבי ביותר עבור הלקוחות הבינלאומיים של בואינג. בהתאם לאופי המשימה, יכול הלקוח להשתמש במיכלי הדלק כך שיאפשרו נשיאת תחמושת בתוך המטוס או לבחור להשתמש במיכלי הדלק המסורתיים על מנת לנצל את מלוא קיבולת הדלק ונשיאת תחמושת חיצונית. ה-F15SE יוכל לשאת בגוף המטוס טילי אוויר-אוויר כגון: AIM-9 ו-AIM-120 וכן פצצות אוויר-קרקע כדוגמת ה-JDAM וה-SDB. מתקן נשיאת הנשק הסטנדרטי הנמצא על גבי מטוסי ה-F-15 כיום יהיה זמין לשימוש עם מיכלי הדלק המסורתיים. קונפיגורציית זנב המטוס תשפר את היעילות האירודינאמית, תאפשר נסיקה ותפחית את משקל גוף המטוס. שיפור אירודינאמי נוסף הינו מערכת בקרת הטיסה הדיגיטלית, אשר משפרת את אמינות המטוס ומפחיתה את משקל הגוף.

תגובות סגורות