חדשות היום

העסקה האטלקית

מאת: אמיר בר שלום. טקס החתימה החגיגי שתוכנן במשרד ההגנה האיטלקי, היה אמור להיות נוצץ, עם כיסוי תקשורתי גדול. הרי לא בכל יום חותמות ישראל ואיטליה עסקה צבאית בשווי של יותר ממיליארד דולר. אלא שאת סדר היום החדשותי תפסו הכותרות המדממות מבורגאס שבבולגריה. כך כמעט ללא אזכור נחתמה עסקת הענק בין שתי המדינות, עסקה שהנהנית העיקרית ממנה היא התעשייה האווירית הישראלית, שתספק לאיטליה תמורת שלושים מטוסי האימון לחיל האוויר, שני מטוסי ביון מבוססי פלטפורמת גולפסטרים 550, וגם לווין ריגול. “איטליה היא מדינה חשובה באירופה ואנחנו גאים על הידוק היחסים עמה. מטוסי ההתראה ולוויין התצפית הם שני מוצרים אסטרטגיים בחברה. מעבר להיבט הכספי והתעסוקתי, העסקה טומנת בחובה שיתוף פעולה חשוב עם התעשייה האירופאית”, אמר יוסי וייס המנכ”ל החדש של התעשייה האווירית מיד אחרי הטקס. מבחינת התעשייה האווירית זה היה קרש הצלה למפעל הלוויינים “מבת חלל”, שקצב ההזמנות שלו הידלדל בשנים האחרונות. עסקת מטוסי ההתראה האחרונה שחתמה התעשייה האווירית הייתה בזמנו עם הודו, לאספקת שלושה מטוסי “פלקון”, בשווי מיליארד וחצי דולר. מאז למעשה לא נכנסה לאלתא, אף הזמנה חדשה למטוסי המודיעין וההתראה, כך שגם מבחינת עסקת המטוסים מדובר היה באוויר לנשימה. מטוסי ההתראה שיסופקו לאיטליה יכללו את מערכת ההתראה:
,CAEW: Conformal Airborne Early Warning & Control System, מערכת דומה מאד למערך מטוסי ה-“עיטם”, שמפעיל כיום חיל האוויר. מערכת עיטם להתראה מוקדמת פותחה ע”י אלתא, על בסיס מטוס 550G של חברת גולפסטרים ונחשבת ל-מערכת פורצת דרך בתחום מטוסי ההתראה האוויריים. הפתרון המהפכני מסב מטוסי מנהלים למטוסי התראה אוויריים ע”י התקנה על גבי המטוס של מערכות התרעה ובקרה אווירית הכוללות אנטנות שונות, מערכות מכ”ם, מגוון רחב של מערכות תקשורת שונות וכן מערכות מתקדמות להגנת המטוס. החיבור בין מערכות המכ”ם והמטוסים השונים אינו פשוט ומצריך מנגנונים מורכבים ביותר. טכנולוגיה זו נחשבת לטכנולוגיית-על המאפשרת גילוי פלטפורמות אויב שונות ביעילות אולטימטיבית באוויר ומאפשרת יכולות יירוט מדויקות ומתקדמות ביותר.
מערכת ה-CAEW מהווה נקודת ציון לתיכון ופיתוח מטוסי משימה מיוחדים. המטוס נותר אווירודינאמי ובעל קווים חלקים אשר מקנים לו ביצועי מטוס מירביים. חליפת הסנסורים רבי העוצמה נארזה במארזים זעירים הודות לשימוש בשיטות ייצור ואריזה מיוחדות. ה- CAEW G550 הוא פתרון AEW&C ייחודי, הבנוי על מכ”מ דו-תדרי המותקן “בלחיים” על צידי המטוס, באף ובזנב. מערכת ה-CAEW מספקת תמונה אווירית וימית של 360 מעלות הכוללת מטרות מוטסות בכל גובה, מעל כל סוג קרקע ובכל מזג אוויר, כולל מעקב ימי ומעקב אלקטרוני המכסה מרחב של -360 מעלות.
אלתא הייתה הראשונה בעולם שפיתחה מערכת התרעה מוטסת הפועלת בטכנולוגיית סריקה אלקטרונית, AESA Active Electronically) Scanned Array) על מספר פלטפורמות שונות המופעלות כיום בדרום אמריקה, אסיה וישראל. כל מטוס כזה מסוגל לבצע מספר גיחות מבצעיות ביום.
הפלטפורמה האווירית מנוהלת ע”י צוות מפעילים של 6 אנשים בלבד, ואינה מצריכה את הימצאותם של טכנאים על המטוס. מערכת השליטה והבקרה של ה-CAEW מכילה 6 תחנות הפעלה המאפשרות למערכת ה-CAEW לפעול כמערכת שו”ב עצמאית או ביחד עם מרכזי שו”ב אחרים.
את לווין התצפית אמורה התעשייה האווירית לשגר לחלל בתחילת 2015. הלוויין המקביל ללוויני הריגול הישראליים מסדרת “אופק”, יפיק הדמאות פאנכרומטיות ברזולוציה של 50 ס’מ ממסלול בגובה 600 ק”מ. הלוויין מאופיין בכושר תמרון המאפשר כיסוי גמיש של אזורי עניין רבים. משקלו הנמוך- פחות מ-400 ק’ג מאפשר גמישות רבה בבחירת משגר מתאים.
מפעל מבת חלל של תע”א משמש כקבלן משנה לחברת טלספציו האיטלקית. חברת טלספציו תהיה אחראית למערכת כולל התחנה הקרקעית, המנהלת ושיגור הלוויין. מפעל מבת חלל יסייע לטלספציו במכלולים בתחנה קרקעית, ילווה את תהליך העברת הידע הנדרש לתפעול הלוויין וממשקיו וכן ילווה את תהליך רכש המשגר ומסע השיגור.

 

מערכת “עיטם”- תעודת זהות

מטוס המנהלים הסילוני Gulfstream G550 זכה בפרסים והוא בעל ביצועים גבוהים המאפשרים ל- CAEW לפעול בגובה עד 41,000 רגל, בטווח מירבי של 7,000 ק”מ, ובמשך זמן טיסה מעל 10 שעות.

חליפת חיישני המשימה מסופקת כולה ע”י אלתא וכוללת:
מכ”מ דו-תדרי AESA Solid state 4 מימדים ומערכת זע”ט (זיהוי עמית-טורף) שפועלת לגילוי, זיהוי ועקיבה של מטרות מוטסות ב-360 מעלות.
מערך תקשורת תואם NATO שיוצר במשותף ע”י אלתא והחברה האיטלקית SELEX- Elsag.
מערכת סריקה אלקטרונית שמכסה 360 מעלות מגלה קורנים בטווח רחב של תדרים ומודדת באופן מדויק את הפרמטרים האלקטרוניים של כל קורן והפלטפורמה שעליה הוא פועל.
מערכת להגנה עצמית SPS עם כיסוי של 360 מעלות כוללת סנסורים אקטיבים ופסיבים אשר מזהים איומים המכוונים לעבר למטוס ה-CAEW, ומערכת לפיזור אמצעי הטעיה מול האיומים.
מערכת מיחשוב מרכזי אשר יוצרת ומציגה תמונת מצב אווירית וימית ע”י שילוב המידע ממגוון הסנסורים ומאגרי מידע טקטיים.

תגובות סגורות