חדשות היום

הגנה משמיים

מאת: אמיר בר שלום. פיגוע מומבסה ב-2002 נחשב אבן דרך בבטחת תעופה אזרחית. בפעם הראשונה באלף השלישי, מאז נחשף העולם לטרור האיסלמיסטי הקיצוני בפיגועי האחד עשר בספטמבר, ניסה ארגון טרור להפיל מטוס נוסעים אזרחי בירי טילי כתף. ה-28 בנונבמבר היה בוקר שקט, השמיים היו בהירים מאד. בשעה 07:30 בבוקר, המריא בואינג 757 של ארקיע מנמל התעופה של “מוי” במומבסה. דקות אחרי ההמראה הבחינו הטייסים בשני שובלי עשן מתקרבים למטוס, לאף אחד בקוקפיט לא היה ספק במה מדובר, טילי כתף. למרבה המזל, שני הטילים מסוג SA 7, ששוגרו מיד אחרי המראת המטוס מאזור סמוך לשדה התעופה, החטיאו את המטוס. לימים עלתה ההשערה כי בשל חוסר המקצועיות של המחבלים, לא הוסר ראש הביות של הטיל ובכך נמנע אחד מפיגועי התעופה הקשים.את האחריות לפיגוע נטל על עצמו ארגון אל קאעיידה העולמי שהשתמש בתשתית מקומית שאומנה בסומליה.
תמרור האזהרה הזה הביא את מערכת הבטחון הישראלית על כל ארגוניה, לבחון מחדש את מערך האבטחה הישראלית במדינות עולם שלישי. מעבר לכך, התקבלה ההחלטה להתקין על מטוסי הנוסעים של החברות הישראליות מערכות הגנה מפני טילים. הפתרון הראשון שנוסה היה “FLIGHT GUARD”. המערכת הזו פרי פיתוחה של התעשייה האווירית מותקנת על פלטפורמות צבאיות, מערכת שהוכחה כבר מבצעית. המערכת המתבססת על מכ”מ גילוי שיגורים המוצב בתחתית המטוס, ומחסניות מגנזיום מוצק. ברגע זיהוי נעילה של טיל כתף, משחררת המערכת את כדורי המגנזיום הבוערים כדי להסיט את הטיל, שאמור היה להתביית על חום המנועים. אלא שהפתרון הזה, טוב ככל שיהיה, נתקל בבעיות רישוי של רשויות התעופה האזרחית בעולם. החשש היה משחרור המגנזיום הבוער בהנמכה או נחיתה בשדות תעופה עמוסים. בשלב הזה התקבלה בישראל החלטה לשנות כיוון חשיבה בכל הקשור לתעופה האזרחית, ולהתבסס על טכנולוגיית הלייזר שהציגו “רפאל” ו”אלביט” מערכת “MUSIC”.

מערכת J-MUSIC

ה-“MUSIC”, מתבססת על מכ”מ גילוי דומה לזה של התעשייה האווירית, אלא שבמקום כדורי המגנזיום הבוערים, קרן לייזר בעוצמה חזקה ‘היא זו שמסיטה את הטיל. לימים, נותרה אלביט כמפתחת היחידה של המערכת. בסלון האווירי האחרון ב”פארנבורו” אנגליה הציגה אלביט את המערכת החדשה שלה, ה-J MUSIC.
מערכת ה-J-MUSIC הקומפקטית וקלת-המשקל מציעה הגנה מלאה, מקיפה ואינטגרטיבית, בעלויות נמוכות. למערכת החדשה חיבוריות מלאה עם מערכת ההתראה מפני טילים של המטוס, הודות לארכיטקטורה הפתוחה של המערכת. מערכת ה-J-MUSIC מותאמת במיוחד עבור פלטפורמות אוויריות בגודל בינוני עד גדול, כגון מטוסים פרטיים, מטוסי תובלה, תדלוק, מטוסים ומסוקים המיועדים למשימות מיוחדות. משפחת מערכות ההגנה מפני טילי כתף פותחה במקור לשימוש צבאי – כמערכת MUSIC, אבל כמענה לאיום ההולך וגובר כנגד מטוסי נוסעים ופלטפורמות אוויריות אחרות, פיתחה החברה מערכת מקבילה, בתצורת פוד, C-MUSIC, המותאמת ומאושרת (משוריינת) לשימושים אזרחיים ולפלטפורמות גדולות במיוחד – הפיתוח הנוכחי שהוצג באנגליה נותן למעשה מענה למגוון פלטפורמות נוספות, אזרחיות בתצורה מבוזרת. אחד היעדים הפיתוח המערכת היה להתאימה לפלטפורמות גדולות כדי ליצור הגנה של 360 מעלות.בשונה מפלטפורמה צבאית קטנה כמו מטוס קרב או מסוק סער, לבואינג 747 לדוגמא יש גוף ענק שיכול ליצור שטחים מתים למכ”מ המערכת. פתרון נוסף שהושג על ידי פיתוח המערכת המבוזרת היה מענה למטוסים קטנים שאינם יכולים לשאת מערכות כבדות, בשל פגיעה בביצועי הטיסה. מנהל הפיתוח העיסקי של אל -אופ מקבוצת “אלביט”, אנדרו לובט, אמר לעיתון גלובס “המערכת החדשה שאמורה להגן על המטוסים הקטנים יחסית, מותקנת במספר נקודות על כלי הטייס שבשל מידותיהם הקטנות אינם מסוגלים לשאת את המערכת הגדולה. לכן התעורר הצורך לפרוס את הסנסורים על פני שטח פנים גדול”. ה-החדשה משתמשת בטכנולוגיית DIRCM מתקדמת – טכנולוגיית אינפרא-אדום מבוססת לייזר-סיב, המסוגלת לזהות ירי טילי כתף, לעקוב אחרי הטילים ולהסיטם ממסלולם, באמצעות קרן לייזר חזקה במיוחד. המערכת המתקדמת מספקת מענה מהיר גם להתמודדות מול מטח טילים, אחד האיומים היותר מסוכנים על מטוסים, גם אם הם מצוידים במערכת הגנה. “כל האירוע עשוי להיגמר במקרים כאלה בתוך שניות. המערכת יודעת להגיב מהר, הפעילות שלה אוטונומית ואוטומטית ואין שום מעורבות של צוות המטוס בהפעלתה”, אמר לובט. המערכת פותחה בארכיטקטורה מבוזרת המאפשר התקנה באזורים שונים במטוס על מנת לאפשר הגנה מיטבית על הפלטפורמה (מינימום הסתרות) והפחתת הגרר, כל זאת תוך דרישות תחזוקה מינימליות.

משפחת מערכות ™MUSIC נבחרה כבר על ידי ממשלת ישראל, ברזיל ואיטליה וכן מדינות נוספות, שחיפשו מענה לאיום הגובר כנגד הפלטפורמות האוויריות השונות שברשותן. בישראל מדובר בתכנית המיגון האזרחית הראשונה בעולם והמקיפה ביותר עבור מטוסים אזרחיים. כיום נמצאת התכנית בשלבים מתקדמים, אם כי משרד התחבורה ומשרד הביטחון שמפקח על הפרויקט ממעטים למסור פרטים על היקף וקצב התכנית.
די להביט היום סביב כדי להבין את הצורך המתגבר במערכות שכאלה לתעופה האזרחית הישראלית. כל למשל אזור סיני. אף אחד לא משלה את עצמו שמצרים באמת שולטת בחצי האי, והוכחה לכך היא סדרת הפיגועים בשנה האחרונה והירי הרקטי לעבר ישראל. לכולם ברור שאיום על תעופה אזרחית לאילת הוא לא בגדר דמיון, לכן ניתנת חשיבות מיוחדת להאצת הפרויקט הזה, ודי שעה אחת קודם.

 

ALL IN ONE, מערכת הגנה ממוזערת

מערכת All-in-Small

המערכת הייחודית מציעה פתרון אחיד בחליפה אחת מודולרית, קלת-משקל וקומפקטית עבור מגוון סוגי הפלטפורמות האוויריות. המערכת המתקדמת, מציעה לראשונה מולטי-ספקטרליות מתקדמת בתחומי RF+ אלקטרואופטיקה בקופסא בודדת, המשלבת גם מערכות שיבוש לסוגיהן. מטרתה, להתריע, לספק מודעות מצבית ומידע מדויק ליורה, ובאמצעותה ניתן להטעות, לחסום ולשבש את הפעילות של מגוון מערכות הגנה אוויריות, מכ”מים, טילי נ”מ ועוד. ייחודיות ה-All in Small אינה רק במימדיה הקומפקטיים החוסכים מקום ומשקל “יקרים” על גבי כלי הטיס, אלא גם ובעיקר, במזעור של המערכות לכדי קופסא אחת, ושילוב כלל מרכיבי חליפת ההגנה, כולל, משדרים, אנטנות, וסנסורים מולטיספקטרליים. המערכת גם מצמצמת באופן משמעותי את ההספק הנצרך מכלי הטיס, מפשטת את ההתקנה ואת התחזוקה בדרגים השונים. המערכת פותחה במהלך חמש השנים האחרונות וכבר בוצעו אלפי שעות של ניסויים, תחקירים ובחינות כושריה וביצועיה מול מגוון האיומים שהוזכרו לעיל ובין הראשונות בעולם מסוגה ביכולות המתקדמות ובשלותה.

תגובות סגורות