ממשקי מכשירים: גודל אחד מתאים לכל הנוסחה לתכנון ממשקי משתמש עבור הדור האחרון של מכשירים היא לשמור אותם פשוטים

ממשק למשתמש עדכני היה פעם זוג כפתורים בחזית מסך טלוויזיה המחייב את המשתמש לצאת מהכסא שלו ולכוון את העצמה ואת הערוץ. כעת, משתמשים אפילו לא חייבים לקום מהספה כדי לשלוט בצליל סביבתי או בוידיאו איכותי.
ככל שהמכשירים הופכים למורכבים יותר והמשתמשים מצפים ליותר מממשק המשתמש, המתכננים מוצבים בפני החלטות מורכבות כגון: איזה מידע לכלול; איך להציג את המידע; סוג הטכנולוגיה של הממשק; והאם לכלול מסכי מגע וגרפים.
ממשקי מכשירים צריכים לפעול בהרבה רמות. הם בוודאי צריכים להעניק למשתמש גישה נוחה לכל פונקציה שהמכשיר יכול להציע, אך לא פחות חשוב הוא שהממשק יהיה נוח ומושך. ממשק הנראה טוב מסייע לשיווק המכשיר מאחר שבעוד שלמשתמשים הסופיים יש רשימת דרישות של פונקציות, ההשפעה החזותית המידית והיכולת להשלים עם הסביבה שלו כאשר מביאים אותו הביתה, יכולות להיות חשובות באותה המידה.
המפתח להצלחה הוא הפשטות. קחו לדוגמה מיקרוגל. רק לפני שנים אחדות, למיקרוגל היו לחצנים עבור פונקציות כה שונות כמו הכנת פופקורן, חימום חוזר של פיצה או התכת חמאה; או שהם השתמשו בכפתורים כדי להזין תפריטי-משנה של תצוגות אלפא-נומריות. במקום לעשות את החיים קלים יותר, אלה רק הוסיפו מורכבות יתר ובלבול. כיום, ממשק המיקרוגל הוא לרוב תצוגה גרפית, בעלת שורת כפתורים פשוטה, או אולי כפתור יחיד.

להיות גלובלי וגרפי
הצורך למכור מוצרים בארצות שונות, בעלות שפות שונות, פירושו שהמגמה המשותפת צריכה להיות להשתמש בכפתורים בעלי סמלים כלל-עולמיים. לדוגמה, מכונות כביסה ומייבשים מחליפים את הכפתורים המרובים במילים כגון “הפעל” ו-“עצור” בעזרת כפתור יחיד בעל הסמלים הכלל-עולמיים של “הפעל”, “הפסק” או “הדלק”, כמוצג באיור 1.

כפתורים רכים
קיים, אמנם, דבר אחד שהחלפת המילים בסמלים איננה יכולה לעשות עבור ממשק המשתמש: היא לא יכולה לעשות את הכפתורים “רכים”. כפתור רך משתמש בתצוגת המוצר כדי להודיע על השימוש בכפתור. דבר זה מאפשר לכפתור לשמש לפעולות רבות ושונות; או שאותן הפעולות יוצגו בשפות שונות. כפתורים רכים הם שימושיים באותה המידה כמו סמלים כלל-עולמיים בכך שהם מאפשרים למכשירים להיות גלובליים.
המושג של כפתורים רכים מסייע גם להפוך את ממשק המשתמש ליותר מהיר ויותר נקי. קחו לדוגמה מקפיא של מקרר בעל חלוקה של מים וקרח משולבת. לפני לא הרבה זמן, היו צריכים להיות כפתורים מכניים שונים עבור קרח כתוש, קוביות ועבור התאורה באזור חלוקת הקרח/מים. בפנים, היה כפתור סיבובי לקביעת הטמפרטורה של המקפיא והמקרר. למשתמש לא הייתה כל דרך לדעת מה היא הטמפרטורה בתוך המקרר ולא כל דרך להתאים לצרכיו את עצמת התאורה בתוך יחידה זו. עבור המתכנן, כל אחד מהכפתורים והלחצנים פירושם היה כרטיס מעגל שונה, ועבור היצרן, כתובות המודפסות בשפות שונות עבור המשתמשים במדינות שונות.
עתה, כל הכפתורים הללו ניתנים להחלפה על-ידי ממשק משתמש יחיד רק מעל מחלק המים/קרח בצד החיצוני של המקרר. הממשק למשתמש החדש, המוצג באיור 2, יהיה מורכב מלא יותר משני כפתורים קבועים ותצוגה גרפית. המשמשים יוכלו לראות את הטמפרטורה השוטפת הן במקפיא והן במקרר, ולכוון אותה בנפרד; הם יוכלו לבדוק את המצב של מסנן המים ולעשות עוד הרבה דברים, מבלי אף לפתוח את דלת המקרר.

תכנון הממשק
כפתורים רכים מאפשרים למתכננים להעניק למשתמשים משמעותית יותר מידע ובקרה, אולם, לעתים, המתכננים צריכים לשאול את עצמם: מתי מספיק מידע הופך ליותר יותר מדי מידע? אם כל המידע שנדון לעיל היה מוצג באותו הזמן, אזי הפרטים היו הולכים לאיבוד עבור המשתמש. המטרה היא לשלב את המידע ברמה גבוהה שהמשתמשים ירצו לראות לרוב, עם תפריטים אינטואיטיביים לעיון מהיר אשר יספקו במהירות למשתמש את המידע הנוסף כאשר הוא זקוק לו, כמו גם להוות דרך פשוטה לחזור למסך הבית.
באיור 2, לדוגמה, הכפתור הרך של מסנן המים יכול להיות ירוק אם למסנן נותר 30% אורך חיים, ולהשתנות לצהוב ולאדום כאשר הוא מתקרב לסוף חייו. נגיעה בכפתור עשויה להעניק למשתמש מידע נוסף, כגון הזמן הנותר עד למועד החלפת המסנן.
יש סיבות נוספות מדוע המתכנן ירצה להשתמש בטכנולוגיית התצוגה עם כפתור אחד או שניים פשוטים, יותר מאשר תצוגות קבועות או כפתורים מרובים. הסיבה החשובה ביותר היא הענקת יכולת לשדרג או להחליף מידע בשעה שמובאים פיתוחים חדשים. המיקרו-בקרים המובנים של היום, המשתמשים בהרבה מהטכנולוגיה המפורטת במאמר זה, תומכים בקישוריות אותה ניתן להשתמש על-ידי היצרנים כדי לעדכן את הקושחה של המכשיר. דבר זה עשוי להיות כה פשוט כמו הענקה למשתמש הסופי פיתחת USB אשר תאפשר לו להוריד עדכונים מאתר הרשת של היצרן. לחילופין, זה יכול להיות נתיבים מחווטים או אל-חוטיים השולחים אוטומטית עדכונים למכשיר. איור 3 מציג מיקרו-בקר לדוגמה המספק את אפשרויות הקישוריות האלה.
תארו לעצמכם שיצרן ממציא אלגוריתם חדש שיכול למנוע את הצטברות לכלוך במכונת כביסה. לגבי משתמשים סופיים בעלי מכונות המצוידות בממשקים האחרונים, שדרוג עשוי להיות כה פשוט כמו קבלת דואר אלקטרוני מהיצרן אשר יפרט כיצד ללחוץ על כפתורים אחדים כדי לקבל את התוכנה המעודכנת. התכנית החדשה תספק גם תפריט תצוגות מעודכן, אותו לא ניתן היה לעדכן בעזרת תצוגה יותר ישנה וקבועה.

תכנון הכפתורים
למתכננים יש מבחר חלופות של טכנולוגיות לתצוגה ולכפתורים החיצוניים. ראשית, התצוגות האחרונות הופכות ליותר גדולות ומציעות רזולוציות גבוהות יותר, לפי מספר הפיקסלים לאינטש. לפני כן, מסכי מגע התגדותיים שימשו מעל התצוגה, אולם שטחי שכבת הפוליאסטר היו חשופים לשריטות והיו בעלי רמות תאורה נמוכות, אשר העניקו לתצוגה מראה משעמם. הטכנולוגיה החדשה ביותר משתמשת בחיישנים קיבוליים המותזים על הצד האחורי של הזכוכית ומורכבים לאחר מכן בחזית התצוגה. דבר זה מבטיח העברת אור טובה יותר אשר, בתורה, הופכת את התאורה להיראות יותר בהירה וגם תומכת במבואות מרובי-מגע על התצוגה.
לגבי הכפתורים החיצוניים, כפתורי מגע קיבוליים תקניים יכולים לכלול לוח כיסוי לא-מוליך, כגון זכוכית או פלסטיק. כפתורים אלה נמצאים על כמעט כל המוצרים של היום. טכנולוגיית מגע-קיבולי מבטלת את הצורך ללחוץ על הכפתור, אולם דרוש מגע פיזי כדי לשנות את הקיבול ולרשום מגע, כך שקיימות פשרות. לדוגמה, לא ניתן להפעילם בעזרת כפפות או על-ידי הידית של כף-עץ, כך שהשימוש בהם בכלי בישול עשוי לחייב הסרת כפפות התנור כל פעם שרוצים לשנות טמפרטורה.
משתמשים אחדים גם אוהבים לקבל משוב במישוש מהכפתורים שלהם. עבור מתכננים רבים, הפירוש הוא להישאר עם כפתורים מכניים, או, לחילופין, להשתמש בטכנולוגיית ה-“Metal Over Cap” המוצגת באיור 1. היא מודדת את הסטייה של לוח השירות הקדמי דרך חיישן קיבולי ומטרה המותקנת מעליו. כעת, המשתמש יכול לחבוש כפפת-תנור או קצה של כף-עץ כדי להפעיל את הכפתור. אולם, שלא כמו בטכנולוגיית המגע הקיבולי, כפתורים אלה אכן דורשים לחיצה ברורה.

ממשקים עתידיים
ליוזמות דוגמת Smart Energy ו-Smart Grid תהיה השפעה חזקה על מה והיכן המידע מוצג. כיום מפתחים תקנים המקדמים פעולה-הדדית של מכשירים, המאפשרים למקרר לתקשר עם התנור וגם עם מונה החשמל, התרמוסטאט, מחמם המים החמים, מכונת הכביסה, המייבש ומכשירים אחרים.
אזורים אחדים כבר פיתחו מחירי אנרגיה מסודרים המבוססים על השימוש והביקוש הממוצע. זה אומר, לדוגמה, שהפעלת מדיח הכלים מיד לאחר ארוחת הערב עשויה לא להיות הדרך החסכונית ביותר לשטוף את הכלים. בעתיד, משתמשים ידעו זאת, מאחר שתצוגת מדיח הכלים תיתן להם מידע בזמן-אמת אשר יאפשר להם להשוות עלויות אנרגיה בזמן אמת או כעבור מספר שעות. מידע בזמן-אמת המסופק על-ידי המכשירים עשוי אפוא להשפיע על בחירה ממשית אודות השימוש באנרגיה.
המיקרו-בקרים המפעילים את טכנולוגיות הממשק האחרונים מסייעים למשתמשים הסופיים וליצרנים לחסוך בהוצאות. הם מאפשרים ליצרנים לייעל את תהליכי הייצור על-ידי ביטול הצורך לייצר גרסאות שונות עבור אזורים שונים, כמו גם לספק אבחונים ושדרוגי המוצרים. עבור המשתמשים הסופיים, הם מספקים ממשקים המשלבים רמות גבוהות של בקרה עם משוב מידע בזמן-אמת, המאפשר להם לקבל החלטות יותר מנומקות על צריכת האנרגיה שלהם ולנהל בקרה טובה יותר על המכשירים ועל עלויות האנרגיה שלהם.

מאת: Stephen Porter Microchip Technology Inc.

תגובות סגורות